Motorsåg och handhållet

Tomgångsproblem HVA 242

11 inlägg 5132 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tomgångsproblem HVA 242

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222669 Skulle hugga i lördags o drog igång 242an. Stamkvistade första granen o gjorde riktskäret, släppte gasen o sågen stendog!! Startade igen, gasade lite o släppte o så fort sågen går ner i typ 4-5000 varv så dör den. Går som den ska så länge man har varv på den.

Gjorde rent filter o provade lite olika inställningar men inget hjälpte.
Gjorde rent förgasaren idag men ingen skillnad. Då bytte jag förgasare med min andra 242a som går bra men felet är kvar ändå.

Vad kan ha hänt?

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tomgångsproblem HVA 242

tallen100  
#222671 Låter ju ändå som något bränslerelaterat... Gör det nån skillnad om du har lite eller full tank? Tänkte om det blir vakum, har en såg som inte går på tomgång om man tankar den ända upp men efter ett par minuter går den fint på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem HVA 242

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222688 Hade fulltankat när jag startade. Första minuten gick den bra sen kom felet väldigt plötsligt.
Nu är det väl 5/6dels fullt o ingen skillnad. Felet känns väldigt konstant o varierar sig inte så det känns som nåt hänt. Skulle det kunna va kolvringen som gått av eller nåt?

Kan tillägga att den går inte att starta på tomgång heller, måste ha startläget på chokereglaget inkopplat.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Tomgångsproblem HVA 242

flisnisse  
#222698 Fungerar kopplingen riktigt? Tryck i fett i lagret till kopplingskåpan, Hjälper ibland mot dålig tomgång

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem HVA 242

traktorz  
#222702 - Du nämner inte om du provat med ett annat tändstift heller.

- Visst, om har du dålig komp, så blir den också svårstartad.
- Har sågen överhuvudtaget någon ork kvar på arbetsvarv?

Förmodligen är det bäst att inte köra sågen mer, innan du har förvissat dig om orsaken till problemet.

Eftersom du redan bytt förgasare, så torde inte heller det innebära några svårigheter att lossa ljuddämparen, för att se om sågen har några skador/repor på kolv och cylinder. I så fall, är inte steget att lossa cylindern särskilt svårt heller, för en vidare inspektion.

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem HVA 242

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222713 Kopplingen har jag kollat, den är ok. Jo man vet ju hur det blir med brustna fjädrar, Har haft både 234 o 238or med dom där skitfjädrarna. 242an har den betydligt bättre spiralen. Det är dock stor skillnad på en brusten fjäder mot detta. Släpper jag gasen o väntar tills den är nere på kanske 4000 o trycker in gasen så händer inget, den bara dör. Om kopplingen strular borde man ju kunna hålla den på 3-4000 varv med gasen men det är omöjligt nu.

Obs att jag uppskattar varvtalen här nu, tomgång är väl typ 2000varv eller?

Stift har jag inte bytt men det är ju snabbt kollat,får bli imorrn. Lättar nog på cylindern oxå om det inte hjälper.

Jag har inte provat att belasta den efter att det hände. Tog reserven direkt i lördags o sen har jag bara provat i tomme.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem HVA 242

totte  
#222722 Finns en risk att det gått en vevaxeltätning, eftersom det inte hjälpte att byta förgasare. Varvar den onormalt mycket på fullgas obelastad. Gör den det så kör den inte förrän felet är fastställt och åtgärdat. annars är det stor risk att du bränner cylinder och kolv.

Kan ju vara tändningen också, kanske skulle prova att flytta över tändmodulen från den andra och se om det fortfarande är likadant.

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem HVA 242

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222728 Jag tyckte nog den gick som den skulle på toppen men svårt att säga. Finns det nåt sätt att kolla tätningarna utan att riva?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem HVA 242

totte  
#222734 Brukar märkas att sågen ändrar varv om man lägger den på ena eller andra sidan, men för att det skall funka så måste du ju få den att gå på nån slags "tomgång".

Annars är det väl att gå till en sågverkstad och få vevhuset trycktestat.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsproblem HVA 242

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222737 Kolla tankluftningen!

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsproblem HVA 242

anersimyra  
#222799 Jag hade samma fenomen, ett nytt stift så var saken klar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).