Motorsåg och handhållet

Fällkilar av trä?

57 inlägg 22816 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221964 Kilar är bra när det är tungt. Brytjärn går bra på mindre träd, men funkar inte på stora.

Finns de som går 50 år i skogen o inte kommer på större träd än det går med brytjärn.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

JensSkoog  
#221971
sveakatten skrev:Blir nyfiken, hur använder ni kilen och varför? Går det inte lika bra med brytjärnet?
Har alldrig använt en kil. :surp:

Vi brukte gjerne en tynn fellekile av tre før motorsaga kom for at ikke saga skulle gå seg fast - slike kiler hogg vi til av det som var for hånda. Hvis en ikke satte i kile og treet var litt "baklut" så ble det et slit å få det ned.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

palbin  
#221987 Här är en "hybrid" - trächassi med aluminiumhölje - redigt
stor är den, men väger ändå bara ett kilo:

DSC00043.JPG

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222025 Det bästa med den är ringen!

Har provat denna. Tycker den är lite smal och brant då det ska lyftas tungt. Svår o slå in och risk att det studsar ut eller får tryck skador i trädet.
Skadorna gör mindre, men det blir ingen lyft kraft då.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

palbin  
#222029 "Har provar denna ...". Känner igen detta på ngt sätt :) ... .

Snygg är den i vart fall - till den grad att man kan ha den som deko-
ration inomhus - och en skall jag ge i gåva till en som jag tror "har
allt" (förutom denna då förhoppningsvis) ... .

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Rollomatic  
#222148 Nu har jag ordnat fram lite råvara i form av supertät senvuxen björk som nu naturligvis måste torkas innan det kan tillverkas några kilar. Rotändan är 15 cm och jag räknade till drygt 70 årsringar :o

Att kilen tas ut längs med fiberriktningen är ju självklart men vad tror ni om kärnan?

Ska man undvika kärnvirket eller bör kärnan utgöra centrum av kilen på slagsidan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222151 Björk har jag lite erfarenhet av.
I Alm skär jag ut från klykor eller ytbitar. Har ingen bra erfarenhet av de skurna från kärna.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

JensSkoog  
#222154
Rollomatic skrev:Nu har jag ordnat fram lite råvara i form av supertät senvuxen björk som nu naturligvis måste torkas innan det kan tillverkas några kilar. Rotändan är 15 cm och jag räknade till drygt 70 årsringar :o

Att kilen tas ut längs med fiberriktningen är ju självklart men vad tror ni om kärnan?

Ska man undvika kärnvirket eller bör kärnan utgöra centrum av kilen på slagsidan?


Trur nok du skal ligge unna kjerneveden. Den er jo vanligvis mjukere også.

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

tallen100  
#222159 Ja håller med föregående skrivare..

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

jakobn  
#222239
Rollomatic skrev:Nu har jag ordnat fram lite råvara i form av supertät senvuxen björk som nu naturligvis måste torkas innan det kan tillverkas några kilar. Rotändan är 15 cm och jag räknade till drygt 70 årsringar :o

Att kilen tas ut längs med fiberriktningen är ju självklart men vad tror ni om kärnan?

Ska man undvika kärnvirket eller bör kärnan utgöra centrum av kilen på slagsidan?


Varför måste det torka innan ?

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

palbin  
#222242
jakobn skrev:Varför måste det torka innan ?


Det undrar jag oxå - även om det iofs "låter rätt" på ngt sätt ... .

Sedan undrar jag oxå varför det är självklart att fibrerna skall gå
i längdled - det måste väl istället vara en "trade-off" mellan de
olika krafter kilen utsätts för - bankandet på den i en riktning vs
"trycket" på den i en annan vinkelrät riktning ... eller?

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

totte  
#222249 Den bryts ofelbart av när du slår på den om inte fibrerna går längs med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).