Motorsåg och handhållet

Fällkilar av trä?

57 inlägg 22873 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

totte  
#221824 Ett annat mycket hårt och segt träslag är Ask.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

betula-kolarn  
#221825
Vedmaskin skrev:--- Det är bättre att såga i kilen än i brytjärnet.


Varför såga i redskapen över huvudtaget?

Klenare träd som behöver brytas ned (bakålut) med redskap.
Gör med dem som på grova träd där svärdet inte når igenom. Såga från 2 håll!
Gör riktskäret. Såga fällskäret bara drygt halva diametern. Sätt i kilen med sidan någon centimter från centrum bakifrån sett och ut åt kanten. Byt sida och lägg nästa skär något under det första i nivå och såga drygt halv diametern dvs. fram till kilen. Står man då på trädets vänstra sida i fallriktningen sett så är det ju dragande kedja. Starta skäret bakifrån och måtta svärdspetsen vid kilen. Såga fram till brytmån. Då är det sågat fiberomlott i centrum. Bara att knacka kilen/bryta brytjärn och låta trädet gå. Resultaten är en skarv i stubbe och rotände.
Kan tyckas lyxigt att såga från 2 håll på klent träd men hellre det än att förstöra kedjor och redskap. . :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221830
betula-kolarn skrev:
Vedmaskin skrev:--- Det är bättre att såga i kilen än i brytjärnet.


Varför såga i redskapen över huvudtaget?


Tro f*n att man inte skall såga i redskapen med vett o vilje.

Men det finns nåt som heter. Lagen om allts jävlighet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221835 Ibland blir det så om kilen drivs in och diametern saknas. Då är det rätt skönt o bara såga på medveten om att det skadas inget och kostar inget. Tidsbesparande och inte minst härlig känsla.

Har ingen erfarenhet av gran, med gren klyka låter som ett bra ställe.

Jag tar i klyka, gren eller ytbit. Sällan från kärna i stam annat än i viss Alm.

Ask är ofta hård o bra, ek likaså. Hade nån i En som funkade bra.

Hur man skär ut och formar kilen ger egenskapen i den. Jag lufter tunga träd så breda långa kilar är tvunget. Storslägga o banka med likaså. Plastkilar tål i regel bara en eller två bra smällar. Tål inga sned träffar eller halvmissar alls då blir det returplast direkt.

Jag har bilder på kilar jag gjort nånstans....

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221843 Aven bok?

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

betula-kolarn  
#221847
Vedmaskin skrev:


Varför såga i redskapen över huvudtaget?[/quote]

Tro f*n att man inte skall såga i redskapen med vett o vilje.

Men det finns nåt som heter. Lagen om allts jävlighet :wink:[/quote]


Jodå Vedmaskin . Jag drabbas också av den lagen ibland. Det finns alltid dagar..

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

rikard_e  
#221848 Stihl har riktigt bra plastkilar som du inte ska kunna slå sönder, nu har iofs jag gjort detta 3 gånger.
Men jag lämnade in dom hos återförsäljaren och fick 3 nya utan kostnad.
Han sa att han hade bara sett 2 st gå sönder under dom 5 åren han hade sålt dom.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

totte  
#221856
rikard_e skrev:Stihl har riktigt bra plastkilar som du inte ska kunna slå sönder, nu har iofs jag gjort detta 3 gånger.
Men jag lämnade in dom hos återförsäljaren och fick 3 nya utan kostnad.
Han sa att han hade bara sett 2 st gå sönder under dom 5 åren han hade sålt dom.


Du är för stark Rikard! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

T Landström  
#221859 Stihl tror jag är samma kil som Bacho/Sandvik/EIA?

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221860 Bok är nog svårt o hitta nån del som håller utan förstärkningar. Avenbok är nog lättare.

Är det tungt o ska till mycket smäll funkar ingen plast kil jag sett.

Vissa aluminium funkar, men även de är sämre än trä i mitt tycke. Dessutom svårt o hitta stora. Funkar lika bra som trä, men Alu kil kostar ett par hundra gånger mer...

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

tallen100  
#221861 håller med, föredrar trä framför alukil.. men är det mycket smäll som krävs då åker dom gamla järnkilarna fram.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

JensSkoog  
#221865 Ask er seig og glir bra. Treski av ask, var jo veldig vanlige her i gamle dager. Men ingen trekiler vare så lenge. Hvis du har tilgang til bandsag, er det imidlertid fort gjort å sage til en haug av litt ulike dimensjoner, så kan de brukes til kaffebålet etter hvert som de sprekker! Veldig god ved å brenne også.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221867
JensSkoog skrev:Ask er seig og glir bra. Treski av ask, var jo veldig vanlige her i gamle dager. Men ingen trekiler vare så lenge. Hvis du har tilgang til bandsag, er det imidlertid fort gjort å sage til en haug av litt ulike dimensjoner, så kan de brukes til kaffebålet etter hvert som de sprekker! Veldig god ved å brenne også.


Perfekt för kretsloppet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Rollomatic  
#221869
JensSkoog skrev:Ask er seig og glir bra. Treski av ask, var jo veldig vanlige her i gamle dager. Men ingen trekiler vare så lenge. Hvis du har tilgang til bandsag, er det imidlertid fort gjort å sage til en haug av litt ulike dimensjoner, så kan de brukes til kaffebålet etter hvert som de sprekker! Veldig god ved å brenne også.

Jag har tillgång till både bandsåg samt rikt/planhyvel så tillverkningen är inget problem. Planerar att tillverka kilar 8" med 30 mm lyfthöjd och 10" med 40 mm lyfthöjd. Bredd c:a 75 mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221870 Du vill inte hyvla träkil, i så fall bara ovansidan. Den får inte vara glatt o studsa tillbaka.

Hullingar kan köras med vinkel slip.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).