Motorsåg och handhållet

Sikte/syftlinjer på Stihl

26 inlägg 12572 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sikte/syftlinjer på Stihl

Rollomatic  
#221235 Gjorde i veckan affär på en MS 260 och känner mig rätt nöjd. Stör mig dock rejält på en sak, nämligen avsaknaden sikte/syftlinje! Förutom den som då finns på kopplingskåpan vad man nu ska ha den till? Omvänt riktskär/humboldt, eller?

Vet inte hur Stihl tänkte i detta fall... Det finns ju på övriga Stihl-sågar! Lite märkligt måste man säga. På efterföljaren MS 261 så har Stihl nu fixat detta har jag sett.

Hur har ni andra gjort? Byggt eget sikte eller? Målat på egna linjer? Tejp?

Tacksam för tips.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

Phantom  
#221238 Då du har ett vinkelrätt handtag på sågen så siktar du med främre handtaget.
Prova på några mindre träd så ser du hur siktet fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

Rollomatic  
#221242 Jag har inte ett vinkelrätt handtag. Det är vinklat på samma sätt som alla andra Stihl-sågar.

Det är väl bara på Jonsereds som man siktar med främre handtaget som jag förstått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

superglue  
#221251 Var fick du tag på en 260 ???? var var var?

Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

Rollomatic  
#221278 Kan tillägga att jag INTE är intresserad av det lasersikte som Stihl säljer. Dels är det för dyrt och man kan ju fråga sig hur lätt det är att se en laserprick mitt på dagen i solljus...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

anersimyra  
#221288
Rollomatic skrev:Kan tillägga att jag INTE är intresserad av det lasersikte som Stihl säljer. Dels är det för dyrt och man kan ju fråga sig hur lätt det är att se en laserprick mitt på dagen i solljus...
Det blir en linje utefter marken, samma som på ett elektroniskt "vattenpass". Själv använder jag aldrig siktlinjerna, rätt " linje" sitter i muskelminnet om du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

Rollomatic  
#221292 Det är ju upp till var och en hur man vill använda sågen. För mig är det helt självklart att använda siktmedlen som oftast finns på sågarna. Tillverkarna har ju satt dit dom där av en anledning. Att det sedan krävs lite träning är en annan sak...

Varför nu Stihl inte har ordnat med siktlinje på 026/260 kan man ju undra och det är ju också varför jag startade den här tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

Rollomatic  
#221295 "Muskelminnet" i all ära men man skjuter ju knappast med ett gevär från höften heller såvida man inte kommer från Texas då :lol:

Handlar det om riktig precisionsfällning så gäller riktmedlen på sågen anser iallafall jag.

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1770

Här finns lite intressant info för den som är intresserad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

anersimyra  
#221301
Rollomatic skrev:"Muskelminnet" i all ära men man skjuter ju knappast med ett gevär från höften heller såvida man inte kommer från Texas då :lol:

Handlar det om riktig precisionsfällning så gäller riktmedlen på sågen anser iallafall jag.

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1770

Här finns lite intressant info för den som är intresserad.
Faktiskt sköt jag huvudet av en humla med ett höftskott med mitt webley tracker :surp: Faktum är, använder jag riktmedlen får jag sämre precision än om jag fäller "på känn", prova själv med att köra bil "aktivt", garanterat går det sämre än när du bara gör som vanligt och kör. :o

Avatar Fallback

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

rikard_e  
#221311 jag använder alltid precisionsfällning, förutom vid gallringar såklart.

Hittar man en höjd att fälla emot så får man en bra höjd, bra arbetsställning och en mycket trevligare dag i skogen. Tycker det är konstigt att 260ín inte har sikte av någon typ

Avatar Fallback

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

tallen100  
#221314
anersimyra skrev:[Själv använder jag aldrig siktlinjerna, rätt " linje" sitter i muskelminnet om du förstår vad jag menar.

Kan bara hålla med!

Avatar Fallback

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

zeetorg  
#221315 Och hur gjorde ni innan ni övade upp muskelminnet då...?

Avatar Fallback

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

tallen100  
#221316 Måttade med ögonen, å sen började man väll inte med riktiga precisions fällningar heller, övning ger färdighet. Har faktiskt aldrig använt sikte.

Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

Rollomatic  
#221318
anersimyra skrev:
Rollomatic skrev:"Muskelminnet" i all ära men man skjuter ju knappast med ett gevär från höften heller såvida man inte kommer från Texas då :lol:

Handlar det om riktig precisionsfällning så gäller riktmedlen på sågen anser iallafall jag.

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1770

Här finns lite intressant info för den som är intresserad.
Faktiskt sköt jag huvudet av en humla med ett höftskott med mitt webley tracker :surp: Faktum är, använder jag riktmedlen får jag sämre precision än om jag fäller "på känn", prova själv med att köra bil "aktivt", garanterat går det sämre än när du bara gör som vanligt och kör. :o


Att påstå att riktmedlen försämrar precisionen är ungefär detsamma som att påstå att bilbälte eller airbag gör bilfärden farligare. Det finns ju i och för sig folk som fortfarande hävdar det...

Att använda sågens riktmedel kan dock kräva lite övning, men när man väl lärt sig blir det en självklarhet. Ungefär som med bilbälte :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sikte/syftlinjer på Stihl

totte  
#221359 Trimmade av lite onödiga påhopp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).