Motorsåg och handhållet

Läckage Jonsered 510 SP

8 inlägg 9952 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Läckage Jonsered 510 SP

Stickan56  
#220973 Jag har kommit över en bättre begagnad 510 SP med lite brister som tänkte försöka åtgärda. Problemen är i huvudsak.

1. Kedjesmörjningen flödar och oljan mer eller mindre skvätter ur sågen.
2. Om jag lägger sågen med tankpåfyllningen nedåt så rinner det bensin ur den mellan metallchassit och den svarta toppkåpan av plast.

Innan jag börjar riva den tänkte jag höra här på forumet om någon har några tips eller synpunkter.

Jag söker även efter en reparationsmanual till denna såg.

MVH Stickan


Senast redigerad av Stickan56 tor 11 apr 2013, 12:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Läckage Jonsered 510 SP

traktorz  
#220982 1. Oljetanksluftningen, alt. rengöringsbehov, alt. tankspricka
2. Tankluftnings-nippeln/-slangen

Användarvisningsbild

Re: Läckage Jonsered 510 SP

totte  
#221010 Bensinläckaget är rätt säkert tankluftningen.

Oljan: Kommer oljan ut på svärdet, eller rinner det ut under ljuddämparen? Det sitter ett rör som utgör sista biten av oljekanalen det går in i en gumminippel i väggen bakom svärdsfästet. Har det lossnat så kommer oljan ut där.

Verkstadsmanual verkar vara mycket svår att hitta, men sprängskiss finns: http://www.barrettsmallengine.com/parts ... d510sp.pdf

Avatar Fallback

Re: Läckage Jonsered 510 SP

Stickan56  
#221420 Bensinläckaget berodde på att sugslangen antingen bytts mot en felaktig typ eller att den krympt. Det glappade ordentligt mellan hålet i tanken och slang.

När det gäller smörjningen så verkar det inte var något läckage. Oljan kommer ut där den skall, däremot i riklig mängd. Tyvärr finns det ingen justering på denna modell. Jag bytte oljan till en nyinköpt mineralolja som jag tycker var tjockare än oljan som fanns i sågen.
Om jag jämför med min Jonsered 2050 så ger den märkbart mer olja.
Jag har bara kört sågen utan att såga något så när ved och sågspån kommer med i bilden så kanske det inte är något problem.

MVH
Stickan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage Jonsered 510 SP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221422 Det är bra med mycket smörja!
Billigare o tanka Olja än o byta grejer på såg.

Se till att du fyller upp var tankning, så är det inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Läckage Jonsered 510 SP

totte  
#221455 Räcker oljetanken medan du kör upp en tank bensin? Gör den det så smörjer den inte för mycket. Tänk också på att den pumpar även på tomgång, så har den stått och puttrat en stund så kan det bli lite söligt.

Användarvisningsbild

Re: Läckage Jonsered 510 SP

traktorz  
#221496
totte skrev:Tänk också på att den pumpar även på tomgång, så har den stått och puttrat en stund så kan det bli lite söligt.


Precis, men med nyare sågkonstruktioner så är oljepumpen aktiv endast då centrifugalkopplingen dragit igång kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Läckage Jonsered 510 SP

totte  
#221503
traktorz skrev:
totte skrev:Tänk också på att den pumpar även på tomgång, så har den stått och puttrat en stund så kan det bli lite söligt.


Precis, men med nyare sågkonstruktioner så är oljepumpen aktiv endast då centrifugalkopplingen dragit igång kedjan.


Ja, det är just det jag menar, jämförelsevis så kan en såg som pumpar ständigt upplevas som lite sölig med oljan.

Fanns faktiskt redan på 70-talet de som inte pumpade på tomgång, Husqvarna 180S t ex driver pumpen från kopplingstrumman. Och en del andra äldre konstruktioner med trycksatt oljetank, där oljningen aktiverades av gasreglaget, t ex Solo 70.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).