Motorsåg och handhållet

Jonsered 2245S?

18 inlägg 11837 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Jonsered 2245S?

alias  
#218747Hej!

Jag sitter och funderar på vad jag ska skaffa för såg?

Egentligen skulle jag velat ha en ny Hva 346XPG, men dessa finns ju inte att uppbringa längre.

Har således kollat på Hva 550XPG, som ju ska vara efterföljaren till 346:an. Det som gör mig lite osäker är den där eländiga elektroniken som ska in i allt nu för tiden (åsyftar Autotune). Säljaren talade väl om denna såg - men vad kan man annars vänta sig.

Mitt alternativ för att försöka undkomma elektronisk styrning av förgasaren var att kolla jonsereds modeller. Deras egentliga "proffssåg" 2252 verkar redan ha smittats av elektronikens förbannelse, däremot finns fortfarande 2245:an kvar med manuellt ställbar förgasare.

Enligt Jonseredssäljaren var 2245:an deras motsvarighet till Hva:s 346:a. Stämmer det 346:an fick väll ökad cylindervolym 2007 till 50,1 cc för att undkomma de nya avgaskraven?

Det jag främst undrar över är hur ni som kör/har kört 2245:an upplever accelerationen (gärna jämförelse mot Hva 346 om ni testat bägge) - på Jonsereden kan man ju i.a.f. påverka prestandan lite själv, utan att förlita sig på någon IT-support.

MVH
Alias

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Jonsered 2245S?

superglue  
#218754Det stämmer inte, 2153 heter "jonsereds" 346xpg.
Autotune verkar faktiskt fungera väldigt bra det jag har sett av det. Men om du absolut inte vill ha det så finns Stihl ms 261 fortfarande utan m-tronic.

alias  
superglue skrev:Det stämmer inte, 2153 heter "jonsereds" 346xpg.
Autotune verkar faktiskt fungera väldigt bra det jag har sett av det. Men om du absolut inte vill ha det så finns Stihl ms 261 fortfarande utan m-tronic.

Du har nog rätt, var inne på jonsereds hemsida och kollade.

Det verkar vara så att deras nuvarande proffssåg heter 2253 (det är väl 550:n i röd overall) med "carbcontrol" - låter ju som någon jävla bantningskur. Nästa såggeneration lär väl se mer långsmal ut och gå under benämningen "slimfit" el. dyl.

Varför kan inte motorsågstillverkarna sälja lösa vanliga förgasare till de nya modellerna och markera var i kåpan man ska borra upp hålen till förgasarskruvarna. Så får väl var och en ta sitt ansvar (tänker på CE-märkning m.m.).

MVH
Alias

TS
Användarvisningsbild

vetinte  
#218760Nästa steg blir att ha med sig datorn i skogen för att hugga ved :sad:
Men med dagens mobiltelefoner så skulle de funka med usb-kabel o uppkoppling till tillverkaren iofs. :lol:

rikard_e  
#218785Att 2245an är lik 346:an är helt fel enligt min uppfattning, har kört båda sågen och skulle inte ens få för mig tanken att jämnföra dom två sågen.

Jag måste dock påstå att autotunen eller som jonsereds heter "carbcontrol" fungerar riktigt fint på mitt 560xp såg jag köpte för ett tag sen, hade mer problem när jag köpte 359:an, tog lång tid att få den att gå riktigt, lämnade in den 3 gånger pga av sin förmåga att vägra starta när den blivit varm.

550hade jag satsat på , ett riktigt rappt såg som dessutom inte är blytung.

2245:an är gallringsåg enligt mig.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vetinte skrev:Nästa steg blir att ha med sig datorn i skogen för att hugga ved :sad:
Men med dagens mobiltelefoner så skulle de funka med usb-kabel o uppkoppling till tillverkaren iofs. :lol:

Du menar väl blåtand eller WiFi. För idag är det ju trådlöst som gäller! :lol:
/Niklas

Rolfnilsson400  
#218923Elektroniken är oftast mycket driftsäkrare än mekaniken

Användarvisningsbild

vetinte  
Niking skrev:
vetinte skrev:Nästa steg blir att ha med sig datorn i skogen för att hugga ved :sad:

/Niklas

Ja du ser min okunskap vaa gäller sågar öhhh :???: datorer menade jag :lol:

Användarvisningsbild

cruisern  
#218938Det är väl sant att elektronik oftast är driftsäkrare än mekanik, men det behövs dock mekanik för att göra "dynamiska" inställningar motsvarande det som L, H och T inställningar gör. Någon som vet hur det går till?

Användarvisningsbild

vetinte  
cruisern skrev:Det är väl sant att elektronik oftast är driftsäkrare än mekanik,

Dedär håller inte jag med om.

cruisern skrev:men det behövs dock mekanik för att göra "dynamiska" inställningar motsvarande det som L, H och T inställningar gör. Någon som vet hur det går till?

De e väll som all modern trimning av bilar tex. Man promptar/chippar om dom.
Eller mappar om dom (har en laptop i passagerarsätet).
Alltså där sitter som en lite hårddisk i sågen som man ger annan/den info som man tycker e bäst.

Användarvisningsbild

totte  
#218952För att reda ut begreppen: Elektronik är vanligen rätt driftsäker, dvs själva hårdvaran med kretsar och sånt går inte så ofta sönder. Enklare elektronik är bara kretsar med olika förutbestämda lägen som styrs av givare, brytare och andra manöverorgan. Varvtalskontroller i borrmaskiner, intervalltorkare, mm.

Nutidens elektronik innehåller ofta ett litet datorchip och då finns det också programvara, lagrad i ett litet minneschip vanligen. Den kan strula om det inte är rätt programmerat, eller om förhållanden är andra än vad man förutsett. Kan då åtgärdas genom att programmera om, om det är möjligt.

Det som oftast går sönder är de grejor som s a s är mellan elektronik och mekanik, variabla motstånd, lägesgivare, magneter och styrmotorer, mm, dvs alla de grunkor som omvandlar en rörelse till en elektrisk signal och tvärtom.

Användarvisningsbild

vetinte  
totte skrev:För att reda ut begreppen: Elektronik är vanligen rätt driftsäker, dvs själva hårdvaran med kretsar och sånt går inte så ofta sönder. Enklare elektronik är bara kretsar med olika förutbestämda lägen som styrs av givare, brytare och andra manöverorgan. Varvtalskontroller i borrmaskiner, intervalltorkare, mm.

Nutidens elektronik innehåller ofta ett litet datorchip och då finns det också programvara, lagrad i ett litet minneschip vanligen. Den kan strula om det inte är rätt programmerat, eller om förhållanden är andra än vad man förutsett. Kan då åtgärdas genom att programmera om, om det är möjligt.

Det som oftast går sönder är de grejor som s a s är mellan elektronik och mekanik, variabla motstånd, lägesgivare, magneter och styrmotorer, mm, dvs alla de grunkor som omvandlar en rörelse till en elektrisk signal och tvärtom.

Bra förklarat.

Användarvisningsbild

bmbamse  
totte skrev:För att reda ut begreppen: Elektronik är vanligen rätt driftsäker, dvs själva hårdvaran med kretsar och sånt går inte så ofta sönder. Enklare elektronik är bara kretsar med olika förutbestämda lägen som styrs av givare, brytare och andra manöverorgan. Varvtalskontroller i borrmaskiner, intervalltorkare, mm.

Instämmer helt!

Kan bara tillägga att RENA elektronikfel oftast (men det är ändå väldigt sällan) dyker upp när prylen är sprillans ny och beror då förmodligen på någon defekt komponent - fabrikationsfel, helt enkelt. Har varan överlevt säg första månaden av flitig användning så brukar det funka "livslängden" ut så vida elektroniken inte utsätts för överspänningar, kortslutningar eller får bada... Statisk elektricitet är också bra på att döda elektronik, dvs någon öppnar lådan och pillar på kretskortet utan att ha potentialutjämnat sig, dvs anslutit sig själv på något vis mot jord på elektroniken.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vetinte skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Ja du ser min okunskap vaa gäller sågar öhhh :???: datorer menade jag :lol:

Jo, emellanåt gör du skäl för ditt alias :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218984En aspekt till i detta angående elektrokik är att det som en dator gör vad den är tillsagd inget mer eller mindre. Detta är i sig bra om man vet hur det ska varta i alla möjliga och omöjliga läge och tillfällen. Det är nog inte lätt o pillra ihop det så det ska passa alla eller ens funka överallt.

Hur det går får tiden utvisa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).