Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 från 80-talet?

16 inlägg 25941 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 444 från 80-talet?

Robban_e  
#215666 Hej ny här på forumet! Har en husqvarna 444 från 80-talet på g, är de nått att ha? Effekt mässigt mot nyare motorsågar? Ska ha den till att kapa ved och nått träd ibland :wink:

Mvh Robban



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

totte  
#215669 Det är en riktigt bra såg för sin tid står sig ganska bra mot nyare sågar. Lite liten om du skall kapa stora mängder ved, men kör du upp ett ensiffrig antal kubik om året, håller kedjan vass och bra och inte plågar den så funkar den fint för dina ändamål.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Midgård  
#215695 Röjde upp allt manuell-arbete efter Gudrun och Per med en 444. Mycket bra såg. Tyvärr körde jag över den med en traktor för ett år sedan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Robban_e  
#215696 Ok, tack för svaren :) då får de bli den, en genomgång/service sen tuta och köra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Robban_e  
#215697 Kom på en sak bara med den, den där säkerhetsspärren/broms slår ganska lätt tycker ja! Nått som går att ställa in lr är de nått som är slitet??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215704 Troligen är den från '79 vilket jag vill minnas alla 444 var..

Att den löser ut lite när det passar den själv är ibland slitage på skälva mekanismen men oftast fel justerat eller kass dämpare så bågen slår i.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215816 Jag har en ny komplett bromskåpa med handtag ligger till en 444, justerbar.
Värde???

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Initium  
#215914 Beste sagen ever. Vår 444XP eller hva den nå het, er fra 1982. Dessverre har bygeln / håndtaket raset av saga, og lar seg ikke erstatte dessverre.......

Underbar god sag, hva er en tilsvarende modell idag mon tro ? Hadde en 242XP som var bygget over samme lesten..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215929 444SE/SG/FE/FG var sist ut i en familj sågar som baserades på 140 sågen. Den ersattes av en ny familj såg som började med 133, 234, 238, 242, 246.
De två sista hängde med in i XP svängen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Initium  
#215932 ahh, visste det var noe galt med 444XP, 444SG var det det den het ja.... takker.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

skogarlivet  
#216003 444:an var / är en rejäl såg. Pigg och stark för allroundjobb, ska du ha till att kapa ved så behövs kraften. Det bästa är om du isåfall har ett par sågar att alternera med, de tenderar bli lite varma i det jobbet.

Jag tyckte 444 var en mycket trevlig såg för sin tid, trivdes fantastiskt bra med den. Minns inte riktigt vad det var som ändade min sågs liv. :roll:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Robban_e  
#223681 Har känt lite på sågen, och chassit är ju rätt mjukt då bågen löser ut bromsen lätt! Kanske räcker med att kolla bussningar? Sen snurrar kedjan på tomgång, för hög tomgång då eller?

Robban

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223688 Mjuka gummi eller avdragna...

Att den snurrar på tomgång kan vara att den är hög, men även kopplingsfjäder som inte orkar hålla ihop rätt.

Bromsen är justerbar. Det justeras efer byte av gummina.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

Robban_e  
#223721 Ok, får plocka isär maskinen och kolla dämpare, rengöra. Måste kolla soppa tillförseln oxå då den inte reagerar så bra på gasen, låter ansträngd innan den varvar upp?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 från 80-talet?

totte  
#223728 Kan räcka med att skruva ut L-skruven på förgasaren en aning, börja med 1/8 varv, för att den skall svara på gasen. Men har du skruvat ut mer än 1/2 varv utan att det märks skillnad är det nåt annat fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).