Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 159779 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

tallen100  
#273982
totte skrev:
Brumsten skrev:Tack Totte för dom värmande orden, ska testa vid nästa inlägg, får se hur det går.
Man då krävs det att jag har något som kräver en smiley :wink: ,så får jag se hur det går.
Nu står det :wink: på raden, fan vet om det är rätt?
Ha de.


Gick ju fint det! Fortsätt berika oss med allt du vet om sågar och deras fel.

Och gärna något skämt oxå :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Solo  
#274015 Köpte en 241:a i våras pga att min 200 brann upp
Var inte så imponerad till en början men har ändrat mig. Har satt på samma svärdslängd som på 200:an och då föll allt på plats-en riktig kanonsåg!!!!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Daggi  
#274663 Heihei

Jeg har en 241 sag. Jeg er veldig fornøyd med sagen. God kraft og lett å bruke.

Men i dag så fikk jeg noen problemer og lurer på om dere har vært borti dette..

Når jeg kjører sagen uten å sage i tømmer så gir sagen full guffe, alt hørest bra ut og turtallet er som vanlig.

Men når jeg begynner å sage, så er det aom sagen mangler kraft til å sage, den står bare å slurer...
Når jeg løfter sagen ut av tømmer og sager i løse luften så får jeg fult turtall igjen og alt er ok, men sager jeg i tømmeret skjer det samme igjen...

Kan det være noe med clutchen eller hva det heter?

Noen som har noen råd her?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274707 Ungefär så betedde sig min också. Det är antagligen elektronikförgasaren som spökar. Handlaren har sänt in den till Stihl och jag vet inte ens om jag vill ha tillbaka skiten. Det är inte stor mening med en såg som det bara går att såga i luften med.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Daggi  
#274823 Jaja, i går så tømte jeg ut restene av bensinen i motorsagen og rengjorde sagen, og i dag under arbeid så fungerte alt uten problem..?

Kanskje de va nokke gale med bensinen... MEN no fungerer den :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274836 :grin: Kul för dig. Min har de bytt både förgasare och tändmodul i utan att det hjälpte.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Blivande snickare  
#274837 Har du bytt bränsle åxå? ;)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

traktorz  
#285021 Eftersom vi redan har filverktyg och slipmaskin uppsatt för .325", så är det en fördel av att kunna hålla sig till den standarden. Därför är vi ljumna till att köra Stihls Picco-kedjor, hur bra de än må vara.

Har kikat lite på vilka artikelnummer som behövs för att konfigurera MS 241 med .325" svärd och kedja. Alternativt så tillhandahåller ju Oregon den möjligheten, men bara i långa svärd (16" & 18") för primärt USA-marknaden med önskad 1.3mm drivlänksbredd och det lilla svärdfästet A074.
♦ 160 MPB A074 / 62DL
♦ 180 MPB A074 / 68DL

Jag skulle vilja ha ett 14" Oregon Micro-Lite™ Pro svärd för 56 länkar till en Stihl MS 241 C-M:
♦ 14 0 MP B A074 / 56DL

14 = length in inches - 14"
0 = gauge - 0.050" (1.3mm)
MP = bar type - Narrow kerf, sprocket nose
B = pitch - 0.325"
A074 = bar mount - fitting Stihl MS 241 C-M

Stihl_MS241.gif
Senast redigerad av traktorz mån 01 sep 2014, 09:11, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

SawTroll  
#285319 Hviken gauge et Stihl .325 kjede har har ingen betydning for hvor bredt spor kjedet sager, siden skjæretannen er den same, og den øvre delen av driveren har samme tykkelse (1.6mm/.063").

Med Oregon kjeder har den øvre delen av driveren litt tynnere i .050 og .058 (1.5mm/.058) - slik at kjedet skjærer et litt smalere spor enn .063.

Det er tilsvarende i regulær 3/8", men i Picco er driveren 1.3mm/.050 hele veien. Det sammer er tilfelle med .325 Pixel/narrow kerf.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

SawTroll  
#286146
traktorz skrev: ....

Stihl_MS241.gif


Den tabeller er jo vel kjent, og stemmer med det som tilbys fra Stihl i Norge.

Vær oppmerksom på at angitte lengder avviker ganske mye fra virkeligheten - 56dl sverd er i virkeligheten litt under 13" (ikke 14), 62dl litt under 15" (ikke 16) og 68dl er ganske nøyaktig 16" (ikke 18).

Användarvisningsbild

.325" "narrow kerf" pixel-dilemma

traktorz  
#289103 Jag ser i annonsen här bredvid att Stihl fortfarande har sin 1000-kronors kampanj på MS 241 C-M, dock inte på versionen VW med handtagsvärme, men det kanske är förhandlingsbart?

Hur som helst, jag skulle vilja ha sågen med ett kort "narrow kerf" (pixel-) svärd, och då ligger Oregon Micro-Lite™ Pro närmast till hands. Tyvärr som det nu ser ut, jag har inte hittat något kortare och mer passande svärd än 160 MPB A074 / 62DL, vilket är ett för långt 16" svärd på den här sågen för mitt bruk.

Stihl själva däremot, pushar "narrow kerf" enbart i den egna 3/8" PICCO-varianten, vilken jag inte ämnar stödja ytterligare, har redan en MS192C-E och det räcker.

Om jag absolut vill köra på pixelkedjor med en MS 241, ja då är väl Oregon enda alternativet, fast det stupat hittills på att jag ännu inte fått reda på om de alls tillhandahåller kortare svärd, helst för 56 länkar, så att jag kan köra med de pixelkedjor jag redan har idag på gamla Jonsered.

Avatar Fallback

Re: .325" "narrow kerf" pixel-dilemma

SawTroll  
#289108
traktorz skrev: ....
Hur som helst, jag skulle vilja ha sågen med ett kort "narrow kerf" (pixel-) svärd, och då ligger Oregon Micro-Lite™ Pro närmast till hands. Tyvärr som det nu ser ut, jag har inte hittat något kortare och mer passande svärd än 160 MPB A074 / 62DL, vilket är ett för långt 16" svärd på den här sågen för mitt bruk.

......


I virkeligheten er nok det sverdet litt under 15", men det er vel fortsatt ikke kort nok?

Et problem med pixel/narrow kerf er at det ikke finnes meisel kjeder, bare halv-meisel.

I picco finnes derimot 63PS.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

traktorz  
#289277 Har hört mig för hos Oregons generalagent, som svarade att de på den svenska marknaden tyvärr inte marknadsför svärd till MS241 annat än i 3/8" delning.

Så det blir alltså till att vända sig till Stihl för .325" svärd och då välja drivlänksbredden 1.5mm, t.ex. artikelnummer: 3005 000 5009. Nåväl, det är i alla fall ett acceptabelt alternativ, även om det inte är optimalt för mina krav.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

svampbob  
#289700 Jag har funderat lite på att köpa en ms241 men störs lite av 3/8 kedjorna och nu när jag tittar specifikationerna så ser jag att en 550 utan handtagsvärme inte är tyngre än 241an så en 550 till är kanske det bästa alternativet.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289749 kjøp 550xp !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).