Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 160167 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534367 Det du flyttar dig i höjden är försumbart. Men ibland så tappar elektroniken stinget fullständigt. Då ska de gå en halvminut med choken i. Ett annat alternativ är att lägga den på huggkubben och drämma yxan i en gång för alla. Har tänkt det mer än en gång men det har inte hänt än.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534370
Skogsola skrev:Ett annat alternativ är att lägga den på huggkubben och drämma yxan i en gång för alla. Har tänkt det mer än en gång men det har inte hänt än.


Men det vore väl bra synd på den fina klyvyxan! :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534379 Använder yxnacken så går det bra!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#534380
Niking skrev:
Skogsola skrev:Ett annat alternativ är att lägga den på huggkubben och drämma yxan i en gång för alla. Har tänkt det mer än en gång men det har inte hänt än.


Men det vore väl bra synd på den fina klyvyxan! :grin:
/Niklas


:lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#534408 Märkligt att en så bra såg som MS241 ska hämta fram så mycket aggression :lol:

Men, just med den sågen kan det verka som det inte finns någon mellanväg. Någon
har den övst på skitlistan och andra är bra nöjda och har den på gillalistan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534411
Skogsola skrev:Använder yxnacken så går det bra!


Kanske lika bra att ta släggyxan då? :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535635 Står inget i boken till min nyköpta 241 om nån kalibrering

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#535640
bengt.a skrev:Står inget i boken till min nyköpta 241 om nån kalibrering

Inte i min hellre, men min ÅF sade att det var
en ide om sågen inte var samarbetsvillig :wink:

Nu har jag lånad bort den till min jobbarkompis som ska testa ut den
ett par hundre meter över havet där han ska gallra ett par dar.
Blir intressant att höra vad han erfarer. Jag har väl inte haft
svårigheter med den sågen als :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535671 Sågen har så dåligt gassvar så den är tragisk att kvista med. När man kapar så förstår elektroniken att den måste jobba lite så då piggnar den till. Sågen passar nog bäst till någon äldre farbror som vill ha en lättstartad såg på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#535703
Skogsola skrev:Sågen har så dåligt gassvar så den är tragisk att kvista med. När man kapar så förstår elektroniken att den måste jobba lite så då piggnar den till. Sågen passar nog bäst till någon äldre farbror som vill ha en lättstartad såg på vedbacken.

Undrar om vi har samma såg :???:

Nu är jag väl en gammal farbror, men jag vet att värdsätta att en såg är rapp och
svarar snabbt på gassen, och jag har inte något att jamra över med MS241'an. :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535707 Jag har en av de första och det påstås att de senare blev bättre. Men det hjälper ju inte mig och jag anser att jag är i min fulla rätt att hata den. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#535713
Skogsola skrev:Jag har en av de första och det påstås att de senare blev bättre. Men det hjälper ju inte mig och jag anser att jag är i min fulla rätt att hata den. 🙃

Då har vi inte samma såg :wink:

MS201 och MS241 var båda riktigt svåra att ha
med att göra när dom kom.
Det har ändrat sig, så långt jag vet.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535714 Men när jag köpte den så var det ingen som talade om att den här är riktigt usel men väntar du ett par år så får du en som är bra. 😡 Jag skyndade mig att beställa en 362 utan M-tronic medan det fanns att få. Sedan så så jag tack och godnatt till Stihl. Köpte svart-röda Jonsereds klonen av HVA 550 att använda till det som 241:an skulle ha varit till.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

JensSkoog  
#535719
Skogsola skrev:Men när jag köpte den så var det ingen som talade om att den här är riktigt usel men väntar du ett par år så får du en som är bra. 😡 Jag skyndade mig att beställa en 362 utan M-tronic medan det fanns att få. Sedan så så jag tack och godnatt till Stihl. Köpte svart-röda Jonsereds klonen av HVA 550 att använda till det som 241:an skulle ha varit till.

Nej, det är tråkigt när saker inte funkar som de ska, och ingen skulle dragsa till
skogen en såg som inte gör det som förväntas. Då är det bättre om man hittar
något som duger och så slänga skiten som strular. :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535721 Den får ligga i bilen och följa med skotaren. Den duger till höga stubbar i stickvägen och om något träd ligger i bilvägen på väg hem.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).