Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 160078 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

traktorz  
#265179 Det låter ju som bra argument för PS3. Alla kedjor blir ju slöa förr eller senare och då är det bara slipning som gäller.
Måste en PS3 filas oftare än en PMC , för samma typ av gallringsjobb?
Finns det någon anledning överhuvudtaget att montera en PMC eller en .325" kedja på en MS241?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265237
traktorz skrev:Det låter ju som bra argument för PS3. Alla kedjor blir ju slöa förr eller senare och då är det bara slipning som gäller.
Måste en PS3 filas oftare än en PMC , för samma typ av gallringsjobb?
Finns det någon anledning överhuvudtaget att montera en PMC eller en .325" kedja på en MS241?


I ren ved måste inte PS3 filas oftare en PMC. Men tar mye stryk av skitten ved. Da man ønsker seg kjede slipe maskin. Tar lang tid å fikse til en stensaget PS3
Anvender PMC ved "skitten" ved, f.eks gallring intil veg kanter der det kan være grus/sten i barken. Men i praksis blir det en annen sag da det er lettere en å bytte kjede. Har alltid med 2 en med PS3 (241) en med PMC (211 eller 192).
Ser inte .325 som et alternativ for denne sagen mest fordi du inte får full chises i .325.

PS3 eller PS er jo også tatt frem av Stihl for å være det optimale for blant annet denne sagen.

Användarvisningsbild

Stihl MS 241 C-M

traktorz  
#265358 Fila 3/8P (såsom PMMC3 till MS 192) kedjor gör jag med 4.0 mm rundfil - det händer ibland att man tar i för mycket och böjer av den vid frihandsfilning. Med filen fastsatt i mall undvikes det förstås. Filar helst kedjan hemma med sågen fastsatt i skruvstädet.

Två motorsågar är ingen lyx att ha med sig ut i fält, det är väldigt praktiskt har jag också märkt.

Har hittat helmejselkedjor från Oregon, ifall man önskar .325" delning på drivlänkarna:
♦ 20LPX Super 20 Chisel™ kedja .325”/1,3mm
♦ 21LPX Super 20 Chisel™ kedja .325”/1,5mm
Fast jag har ju läst så mycket positivt om Picco Super 3 (63 PS3) typ 3616 kedjan, men behöver nog alternera med PMC också.

Jag misstänker att MS241 från fabrik levereras med fastlött kuggdrev i kopplingstrumman (spur sprocket på engelska, men vad heter det på svenska?), så att man behöver köpa ett nytt kit med kopplingstrumma och ringkedjedrev, har hittat följande tre artiklar:
(typiskt att den man behöver är dyrast)

hakma_rim.gif

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265383 MS 241 kommer normalt med spur men om du ber om å få den med rim kan det jo hende din åf går med på det. Finnes også en PS kjede uten 3, 3617 som skal være enda bedre spesielt ved innstikk. Ikke sikkert Stihl Sverige har tatt den inn enda, skulle komme i 2013.
Spur drevet har 6 tenner mens rim har 7 tenner.

Her finnes en ok oversikt over en del vanlige kjedetyper med bilder: http://www.chainsawbars.co.uk/media/documents/chain-info.pdf

PS kjede: http://www.stihl.co.uk/STIHL-Products/Chain-saws/Saw-chain-loops-and-reels/22177-1631/Picco-Super-(PS)-3-8-P-1-3-mm.aspx

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Brumsten  
#265402 Hej, ni bör nog kolla priserna hos en annan handlare.
Jag betalade 360:- inkl.moms för komplett sats 325"-7 med lös drivkrans
hos min handlare.
Det verkar vara dyrt att handla på nätet.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265434 Du får säga till din handlare han öppnar en nätbutik. Det gjorde jag idag, skitenkelt!
Tror inte det tog en minut.
nu kan jag nog ta samma priser som de andra nätbutikerna, o tjäna nåt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#265445 Förstår inte hur det kan gå med så många nätbutiker. Otroligt att det kan va en sån efterfrågan på nät nuförtiden. :?: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Brumsten  
#265447 Verkar snärjigt tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

svampbob  
#265463 Tror det var i Di som jag häromdagen läste att åtta av tio nätbutiker går back. De stora problemen är höga kostnader för frakt och returer.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265622
totte skrev:Förstår inte hur det kan gå med så många nätbutiker. Otroligt att det kan va en sån efterfrågan på nät nuförtiden. :?: :mrgreen:


Dette er vel hva moderatorene vanligvis kaller "off topic" men når det kommer fra en moderator er det tydeligvis OK?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

palbin  
#265624 Hade priserna varit "rätt" i de vanliga butikerna hade nätbutikerna
varit obefintliga, ty varför skulle man då handla på nätet istf lokalt?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#265670
Rank skrev:
totte skrev:Förstår inte hur det kan gå med så många nätbutiker. Otroligt att det kan va en sån efterfrågan på nät nuförtiden. :?: :mrgreen:


Dette er vel hva moderatorene vanligvis kaller "off topic" men når det kommer fra en moderator er det tydeligvis OK?


Nej, det är väl egentligen inte OK, men jag orkar inte sitta och försöka vara perfekt hela tiden. Och diverse småskämt och kommentarer tillåts ju från alla, annars hade jag ju raderat Manges nätbutik-inlägg.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265706 Ingen forventer vel at du skal være perfekt, men du skal være konsekvent!
Om du velger å kjøre med "hård hånd" i visse tråden får du gjøre det i alle!
Uavhengig av hvem som skriver innlegget.
Når du skriver som dette, setter du en standard for din egen moderering:
"I tråden skall det diskuteras ........., inget annat."

Diverse "småskämt" er helt OK men når det i enkelte tråder er mer "småskämt" en "on topic" blir det kanskje litt i meste laget.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

M-F  
#265709 Nu får du väl ändå ge dig rank.Jag tycker totte gör ett mycket bra jobb! :-bdJag tycker det är självklart att folk måste få skämta lite i trådarna! Det höjer ju bara stämningen på forumet! Oftast när totte säger till beror det ju på att tråden håller på att spåra ur med personliga påhopp och liknande

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

tallen100  
#265711 Lite humor i trådarna mår ingen illa av!.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).