Motorsåg och handhållet

Skadad av motorsåg

40 inlägg 17631 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

totte  
#214132
skogsbonne skrev:istället för att hålla på med bromsen så kan man bära sågen i bygeln så kan inte sågen gasa för det ska mycket till innan det trycks på både under sidan och översidan om man inte använder handen


Om du läser vad han skrev så var det just det som hände, han tappade sågen, föll på den och den gasade upp. Hur det gick till är svårt att säga, men det hände.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skadad av motorsåg

herjman  
#214140 Om man håller sågen med båda händer vid förflyttning utan att ha slagit i kastskyddet kan man få ofrivilligt gaspådrag om man halkar. Kroppens naturliga reaktion är att man spänner sig vid fara och om man då faller kan det bli så att man kramar om gashandtaget och då är det lätt att man faller över roterande kedja. Har själv varit nära!

Användarvisningsbild

Re: Skadad av motorsåg

vetinte  
#214149 Mycket tråkigt när olycker händer.
Hoppas givetvis att de läker bra utan nåra bestående menn.

Bra att du delar med dig av det. Det kan ge andra en tankeställare. (även om det inte lindrar din smärta). O som en gammal lärare sa en gång "Man ska lära sig av sina misstag, Men kan man även lära sig av andras så slipper man göra dom själv". O de ligger en hel del i de.
Måste oxå säga att jag tycker att de var inovativt med ombygnad redan. Strångt :grin:
Tråkigt med olyckor men vi kan bara försöka minimera dom (kastskyddet vid förflyttning i detta fallet tex). Men vi kommer alldrig undan helt tyvärr. Vi har väll alla råkat ut för mer eller mindre alvarliga insidenter. Eller varit närvarande när andra förolyckats.

Avatar Fallback

Re: Skadad av motorsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214158 Bra att du delar med dig av dina ''erfarenheter''
Jag har ramlat många gånger i skogen och försöker alltid kasta sågen ifrån mig.
Vid din olycka hade det inte varit till mycket hjälp :!:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

skogsbonne  
#214161
totte skrev:
skogsbonne skrev:istället för att hålla på med bromsen så kan man bära sågen i bygeln så kan inte sågen gasa för det ska mycket till innan det trycks på både under sidan och översidan om man inte använder handen


Om du läser vad han skrev så var det just det som hände, han tappade sågen, föll på den och den gasade upp. Hur det gick till är svårt att säga, men det hände.


det var det jag skrev om man inte använder handen som han gjorde.

Avatar Fallback

Re: Skadad av motorsåg

242xpg  
#214182 krya på dig...! strongt att dela med sig av misstagen! det kan alltid väcka någon!
brukar själv slå till kastskyddet men i bland så tar man ju bara något steg.... tror nog de flesta tänker lika dant med handen på hjärtat...

Användarvisningsbild

Re: Skadad av motorsåg

T Landström  
#214221 Jag tackar oxå för att du delar med dig!
Försökte tänka på det idag när jag va ute och testade min handled som håller på att kurera sig...
Slå till kastskyddet så fort jag skulle förflytta mig lite...

Avatar Fallback

Re: Skadad av motorsåg

Blivande snickare  
#214237 :surp: Tur att det bara tog i handen! Kunde ju ha varit halsen eller skallen!
Läste länge här på skogsforum innan jag började såga så att slå på kedjebromsen vid förflyttning har suttit med sen början, tack vare allt gottfolk här! :grin:
Å din bild kommer knappast att göra det svårare. Kan ju kännas lite onödigt annars å så tänker man att äsch inte händer det mig...

Nej respekt till dig som lägger upp bild å berättar hur det kan gå, sätter lite perspektiv på tillvaron å hur bra man har det med två fungerade händer!

Avatar Fallback

Re: Skadad av motorsåg

TorxE14  
#214249 Hoppas du blir återställd. Tack för infon. Att snubbla är fasligt lurigt....

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

jbergstrand  
#214256
Ekhagas trädfällning skrev:
jbergstrand skrev:trilla med motorsågen o tappa den, satte handen först i marken o sen landa svärdet över den, när överkroppen landar på såget gasar det upp innan ja kommer åt kastskyddet....


Beklagar verkligen olyckan, och hoppas att allt läker bra.

Har du någon aning om hur sågen kunde gasa upp när du landade på den? Jag menar, både gas och gasspärr måste ju tryckas in.

Du ska ha heder för att du lägger upp bild och berättar om olyckan här. Det kan nog stärka många att använda kastskydd och för övrigt inse att regler och skydd runt sågen är till för att användas och följas.


troligtvis ris inne vid gasen och när jag landar på såget med överkroppen så trycker kroppen in gas-spärren, är lite svårt att minnas exakt vad som hände. när far var ute och tog hem sågen var dock kastskyddet islaget men har inget minne av om jag slår till det eller om kroppen kommer åt det oxå....

en sak som känns viktigt för mig är att alla säkerhets grejor fungerade! hade tex gas spärr eller kastskydd varit ur funktion så hade man ju gått och grämt sig över att man slarvat med det.


kedjebroms i vid förlyttning är visst bra, men olyckan hände just som jag skulle börja böja mig för att röja ner en ca 5cm grov gran, känndes precis som om benen gled bakåt på is eller en hal gammal gren.


Till allas glädje kan jag meddela att dagens läkare är oerhört skickliga! vart in på sjukhuset idag och tog av gipset för återkontroll, enda som syns är 12 snygga stygn :smile: Kunde röra allting sakta och försiktigt, så nu ska tummen tränas utan belastning dagligen och efter nästa vecka börjar träning av handleden :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadad av motorsåg

johan eriksson  
#214260 Skönt att det gick så pass bra ändå. #:-s

Avatar Fallback

Re: Skadad av motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214261 Skönt att handen verkar bli bra igen Vilket sjukhus var du på?

Ja, man har ju varit med om någon liknande incident., men då vid kvistning. Snubbla vid förflyttning, sätter vänsterhanden på stammen för att ta emot. Inte bra.

Kan du jobba i maskin? Det är ju gott att du har något som kräver att du rör handen. Mer rörelse => snabbare läkning.

Avatar Fallback

Re: Skadad av motorsåg

jbergstrand  
#214264
Mangan skrev:Skönt att handen verkar bli bra igen Vilket sjukhus var du på?

Ja, man har ju varit med om någon liknande incident., men då vid kvistning. Snubbla vid förflyttning, sätter vänsterhanden på stammen för att ta emot. Inte bra.

Kan du jobba i maskin? Det är ju gott att du har något som kräver att du rör handen. Mer rörelse => snabbare läkning.


Malmö får jag åka till, så de e ju en bit men bara de blir bra.

Minispakarna kan nog vara bra då det är rörelse utan belastning, men det blir en speciell krankörning med stelopererad handled :wink: men det går, börjt med lite småstunder nu så :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

machonisti  
#214266
jbergstrand skrev:
kedjebroms i vid förlyttning är visst bra, men olyckan hände just som jag skulle börja böja mig för att röja ner en ca 5cm grov gran, känndes precis som om benen gled bakåt på is eller en hal gammal gren.

Beklagar jbergstrand, bra ändå att du orkar ta upp det. Har funderat flera dar över hur detta gått till. Har inte velat fråga pga risk för att verka okänslig.
Kunde inte få in i skallen hur det gått till under förflyttning. Efter senaste beskrivning är det dock klarare.

Hoppas din hand läker helt och hållet. %%-

Avatar Fallback

Re: Skadad av motorsåg

volvo_buster  
#214268 Krya på dig!
Strong att dela med sig av sina erfarenheter trots att de inte var positiva!!!!
En eloge till dig för detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).