Motorsåg och handhållet

Riskbedömning av varje objekt.

48 inlägg 21200 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

Peteflamingstar  
#214550 Håller helt klart med dig där! Dessutom borde alla som utbildar sig till nån högre titel inom tillämpliga branscher ha jobbat några år på "golvet" först, för att begripa vad det egentligen handlar om!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

anersimyra  
#214553
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Det finns väl en stor mängd behörigheter inom en mängd av yrken, att ett land tillhör EU ger väl inte automatiskt behörighet för t.e.x Polska elektriker att arbeta i sverige. Jag är ju tvungen att trots två års skogsskola ta adekvata behörigheter, varför skulle ett annat EU lands utbildningar duga när våra egna inte gör det ?
Mvh Anders.

Läser man afs så räcker det med utbildnings dokument och har man gått 2 år på skogsbruks skola så smäller det högre än ett skitet motorsågs kort. Vad får man lära sig på en ab kurs inget anser jag utan det är totalt värdelöst jag brukar slänga upp skogs biblen när folk kallar sig skogshuggare efter en sketen kurs.
Det smäller inte alls med utbildningen på skogsskolorna, eleverna får under eller i slutet av utbildningen avlägga prov för AB kortet, jag pratade med en i dag som varit på Irland och godkänt arboristelever, det var en jävla massa bokstäver i den utbildningen, men när dom kommer hit blir det att ta sig ett AB kort. Kort finns ju snart i alla yrken, grävmaskinskort, last, truck, mobilkran, tornkran.
Mvh Anders.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

anersimyra  
#214554 Angående AB kurserna har jag träffat många som gått den utan att ha sågat något innan. Dom som då höll i en såg för första gången var lite oroliga att arbetsgivaren skulle anse dom kunniga, själva insåg dom flesta efter kursen hur lite dom kunde efter bara några dagar och uttryckte stor respekt både för sågen och för fällning av träd. Någon enstaka som sågat lite tidigare kanske tycker dom blivit "storhuggare", men det krävs inte många träd innan "storhuggarns" skithål släpper greppet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Riskbedömning av varje objekt.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214556
Peteflamingstar skrev:Visst är det på ett sätt märkligt att helt sågovana personer efter en tredagars kurs officiellt kan söka jobb där AB-kort krävs, utan att egentligen ha någon erfarenhet alls. Detta har väl diskuterats i många andra trådar här...
Men du får nog vifta med bibeln hur mkt du vill, jobbar du med motorsåg i ditt yrke och saknar minst AB-kort så åker du (eller arbetsgivaren) dit.

"17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha
avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper
som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras."

Jag slår gärna vad med dig om det det står i paragraf 17 DOKUMENTERAD utbildning och vad är dokumenterad utbildning om man går ut med ett godkänt gymnasie betyg så är det en dokumenterad utbildning .
Jag skall scana ner mitt betyg ifrån 87 och se vad röven på amv säger om han kommer jag kommer att driva skiten till eu domstol om så behövs.

Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

Peteflamingstar  
#214557 Absolut, men det står även på sidan 22 i AFS:n att det är lämpligt att proven (de praktiska och teoretiska som du inte har utfört eftersom körkortet ej fanns 87) görs om vart femte år. 26 år senare skulle du då ha repeterat proven 5 gånger, i teorin alltså. Apropå dokumenterad utbildning står det såhär "Dokumentationen, som visar på att arbetstagare som använder motorkedjesåg har med godkänt resultat genomgått proven..."

Du får driva skit med vilken röv du vill. Eller så tar du AB-kortet på en förmiddag som jag och en huggare på firman gjorde. Bara skrev och körde upp, hur smidigt som helst!

Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

T Landström  
#214558 Vilken hätsk stämning det blev...

Lika bra att vänja sig med att man måste ha en viss utbildning för en del jobb...
Massa saker som jag inte får göra längre på jobbet utan utbildning...saker som jag gjort sedan jag gick ur gymnasiet...bara att gilla läget...
Finns 2 vägar att gå...utbilda sig och kunna göra jobb åt alla beställare eller inte utbilda sig och bara göra jobb åt beställare som inte ställer krav!
För allt som oftast är det dom stora drakarna som lägger nivån hur de vill att deras entreprenörer ska vara utbildade och detta kommer många gånger från att det är certifierade enligt ISO 9001 och 14001.

Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

anersimyra  
#214559 Vad som gäller är glasklart, inga betyg eller utbildningar i värden förutom motorsågskörkorten gäller, AMV kan ju inte kontrollera och utvärdera alla betyg från olika skolor. Jag har trots skola och snart 40 år i yrket tvingats att ta behörigheterna ABCED för att överhuvudtaget få visa mig på den arbetsplats där jag för närvarande arbetar. Jag har arbetat som brandman vilket är dokumenterat, ska jag arbeta med öppen låga krävs kortet heta arbeten. Det hade inte hjälpts om jag så gått räddningsverkets skola och arbetat som brandmästare i hundra år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

anersimyra  
#214561
T Landström skrev:Vilken hätsk stämning det blev...

Lika bra att vänja sig med att man måste ha en viss utbildning för en del jobb...
Massa saker som jag inte får göra längre på jobbet utan utbildning...saker som jag gjort sedan jag gick ur gymnasiet...bara att gilla läget...
Finns 2 vägar att gå...utbilda sig och kunna göra jobb åt alla beställare eller inte utbilda sig och bara göra jobb åt beställare som inte ställer krav!
För allt som oftast är det dom stora drakarna som lägger nivån hur de vill att deras entreprenörer ska vara utbildade och detta kommer många gånger från att det är certifierade enligt ISO 9001 och 14001.
Tycker du det ? då ska du se på fotoforum he, he. Jag och mina uppdragsgivare tolkade även vi reglerna så att min utbildning var dokumentation som var god nog. Men icke sa Nicke, hur envis jag än var blev det att bita i det sura äpplet, eller egentligen inte, kurserna jag gick hos Champs of Logging var verkligen bra, metoderna jag numera använder minskar stressen betydligt och sparar kroppen som jag inte trodde var möjligt. Dom som har mest nytta av kurserna är utan tvekan vi äldre uvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

Peteflamingstar  
#214563 Haha, tyckte heller inte detta var vidare hätskt jämfört med andra forum! :smile:
Får hålla med dig än en gång Anders, de som länge arbetat på "sitt sätt" har nog mest nytta av kurserna. Tänk bara t.ex. så mkt man spar kroppen på att träffa där man siktar o slippa bryta o jävlas med fastfällda träd hela tiden!

Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

T Landström  
#214564
anersimyra skrev:
T Landström skrev:Vilken hätsk stämning det blev...

Lika bra att vänja sig med att man måste ha en viss utbildning för en del jobb...
Massa saker som jag inte får göra längre på jobbet utan utbildning...saker som jag gjort sedan jag gick ur gymnasiet...bara att gilla läget...
Finns 2 vägar att gå...utbilda sig och kunna göra jobb åt alla beställare eller inte utbilda sig och bara göra jobb åt beställare som inte ställer krav!
För allt som oftast är det dom stora drakarna som lägger nivån hur de vill att deras entreprenörer ska vara utbildade och detta kommer många gånger från att det är certifierade enligt ISO 9001 och 14001.
Tycker du det ? då ska du se på fotoforum he, he. Jag och mina uppdragsgivare tolkade även vi reglerna så att min utbildning var dokumentation som var god nog. Men icke sa Nicke, hur envis jag än var blev det att bita i det sura äpplet, eller egentligen inte, kurserna jag gick hos Champs of Logging var verkligen bra, metoderna jag numera använder minskar stressen betydligt och sparar kroppen som jag inte trodde var möjligt. Dom som har mest nytta av kurserna är utan tvekan vi äldre uvar.


Ja, det har en förmåga att bli det på dom här forumen... ;)
Jag håller med dig...tror oxå det är bra med utbildning...även för äldre uvar...
Är lätt att man blir "hemmablind"...
Tror de flesta är rädda att de ska bli kuggade...

Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

anersimyra  
#214566
Peteflamingstar skrev:Haha, tyckte heller inte detta var vidare hätskt jämfört med andra forum! :smile:
Får hålla med dig än en gång Anders, de som länge arbetat på "sitt sätt" har nog mest nytta av kurserna. Tänk bara t.ex. så mkt man spar kroppen på att träffa där man siktar o slippa bryta o jävlas med fastfällda träd hela tiden!
Riktningen har aldrig varit något problem. Men att arbeta med kilar som man ju gjorde på "stenåldern" har underlättat betydligt, hur jobbigt är det inte att bära ut stege och tirfortalja i djup snö. sist jag arbetade med kilar var väl en 25 år sedan, dom var höga i bakkant och inte särskilt effektiva jämfört med dagens låga varianter. säkra hörnet är ju heller inte så dumt, minst sagt, "uppgraderingen" av metoder vid stormfälld skog var inte kattskit det heller. Självklart blir det en del arbete med tyngre utrustning i dag med, men innan kursen hade jag aldrig i livet vågat fälla träd med kil som i dag. Att arbeta långsammare med längre svärd har förutom fördelarna att fällningen funkar bättre tvingat fram en betydligt bättre kvistningsteknik. Med 13 och 15 tum drog man fram som en furie, det blev ju en hel del "bärande" av sågen. Med 18 tvingas man att hela tiden noga stöda sågen med benen eller trädet, sammantaget blir jag mindre trött och orkar längre varför den betydligt långsammare kvistningen inget betyder i praktiken. Så ni som tvekar, gå kursen, ni har allt att vinna och inget att förlora förutom rätt mycket stålar förstås. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

anersimyra  
#214568
T Landström skrev:
anersimyra skrev:
T Landström skrev:Vilken hätsk stämning det blev...

Lika bra att vänja sig med att man måste ha en viss utbildning för en del jobb...
Massa saker som jag inte får göra längre på jobbet utan utbildning...saker som jag gjort sedan jag gick ur gymnasiet...bara att gilla läget...
Finns 2 vägar att gå...utbilda sig och kunna göra jobb åt alla beställare eller inte utbilda sig och bara göra jobb åt beställare som inte ställer krav!
För allt som oftast är det dom stora drakarna som lägger nivån hur de vill att deras entreprenörer ska vara utbildade och detta kommer många gånger från att det är certifierade enligt ISO 9001 och 14001.
Tycker du det ? då ska du se på fotoforum he, he. Jag och mina uppdragsgivare tolkade även vi reglerna så att min utbildning var dokumentation som var god nog. Men icke sa Nicke, hur envis jag än var blev det att bita i det sura äpplet, eller egentligen inte, kurserna jag gick hos Champs of Logging var verkligen bra, metoderna jag numera använder minskar stressen betydligt och sparar kroppen som jag inte trodde var möjligt. Dom som har mest nytta av kurserna är utan tvekan vi äldre uvar.


Ja, det har en förmåga att bli det på dom här forumen... ;)
Jag håller med dig...tror oxå det är bra med utbildning...även för äldre uvar...
Är lätt att man blir "hemmablind"...
Tror de flesta är rädda att de ska bli kuggade...
ytterst få som bara gör teori och praktikprovet klarar det, jag frågade dom jag gick hos hur många dom godkänt på det viset, det var ingen, men dom trodde att någon någonstans kanske gjort det, men det är ju inga märkvärdigheter, det är bara att göra som lärs och ta det lugnt så fixar i stort sett vem som helst det hela. Idiotfrågorna i provet kan bli knepiga, dom är gjorda av någon professor. Utbildarna har försökt få till ändringar som mer ska spegla vad man lärt sig. Nuvarande frågor har "sätta dit" karaktär och visar ju inte ett skit vad man lärt sig, det visar bara att man inte fattat den dumma frågan, det "felande" svaret är många gånger mer rätt. 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

Peteflamingstar  
#214573 Jag hade förmånen att få praktisera en månad på skogsstyrelsens kursgårdar i Frossarbo o Ladvik alldeles innan införandet av motorsågskörkortet, men det var ju i princip samma saker de lärde ut då som nu. Väldigt roligt och nyttigt att få se o höra de gamla proffsen lära ut om både teori, sågning, skötsel mm. Haft mycket nytta av det under snart 10 år! Därför kunde jag några år senare bara skriva o köra upp under en förmiddag för att klara proven.

Användarvisningsbild

Re: Riskbedömning av varje objekt.

anersimyra  
#214578
Peteflamingstar skrev:Jag hade förmånen att få praktisera en månad på skogsstyrelsens kursgårdar i Frossarbo o Ladvik alldeles innan införandet av motorsågskörkortet, men det var ju i princip samma saker de lärde ut då som nu. Väldigt roligt och nyttigt att få se o höra de gamla proffsen lära ut om både teori, sågning, skötsel mm. Haft mycket nytta av det under snart 10 år! Därför kunde jag några år senare bara skriva o köra upp under en förmiddag för att klara proven.
Ja ok, men det förutsätter då att man i förväg vet exakt vilken fällteknik som ska användas, hade jag avlagt ett praktiskt prov med min tidigare teknik så hade jag aldrig klarat det, jag har tex aldrig använt mig av säkra hörnet, instick för att göra klar brytmån innan fällskär, så där hade jag gått bet. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Riskbedömning av varje objekt.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214587
Peteflamingstar skrev:Absolut, men det står även på sidan 22 i AFS:n att det är lämpligt att proven (de praktiska och teoretiska som du inte har utfört eftersom körkortet ej fanns 87) görs om vart femte år. 26 år senare skulle du då ha repeterat proven 5 gånger, i teorin alltså. Apropå dokumenterad utbildning står det såhär "Dokumentationen, som visar på att arbetstagare som använder motorkedjesåg har med godkänt resultat genomgått proven..."

Du får driva skit med vilken röv du vill. Eller så tar du AB-kortet på en förmiddag som jag och en huggare på firman gjorde. Bara skrev och körde upp, hur smidigt som helst!

läs en gång till på sidan 22 i afs

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).