Sida 4 av 4

Re: trimma sågen

Postat: sön 21 apr 2013, 12:51
av knaggen
Peteflamingstar skrev:Flera gubbar på firman har trimmade 346:or (från den där smålänningen...), och jag tycker mest de för ett jävla liv. Ska man hugga en hel dag räcker inte vanliga hjälmkåpor, du lär ha öronproppar också för att inte få väldigt ont i öronen/huvudet. Sen tycker nog också jag (som jämfört) att en otrimmad såg med vass kedja inte är långt efter en trimsåg i effektivitet. Plus att man slipper det förbannade oljudet...

Hade dom trimmade sågarna slöa kedjor när du jämförde.
Bygger man pipan som går in i ljuddämparen på ett speciellt sätt så blir det inte så mycket oljud.

Re: trimma sågen

Postat: sön 21 apr 2013, 13:47
av anersimyra
Jag borrade två st åtta mm hål i pipan på min gamla 162 SG, sågen går utan tvekan bättre, trots de två extra hålen, noterar jag ingen skillnad i ljudvolym.

Re: trimma sågen

Postat: sön 21 apr 2013, 13:55
av Peteflamingstar
knaggen skrev:
Peteflamingstar skrev:Flera gubbar på firman har trimmade 346:or (från den där smålänningen...), och jag tycker mest de för ett jävla liv. Ska man hugga en hel dag räcker inte vanliga hjälmkåpor, du lär ha öronproppar också för att inte få väldigt ont i öronen/huvudet. Sen tycker nog också jag (som jämfört) att en otrimmad såg med vass kedja inte är långt efter en trimsåg i effektivitet. Plus att man slipper det förbannade oljudet...

Hade dom trimmade sågarna slöa kedjor när du jämförde.
Bygger man pipan som går in i ljuddämparen på ett speciellt sätt så blir det inte så mycket oljud.


Kan inte uttala mig med säkerhet om kedjornas filning, gubbarna i fråga har jobbat länge och är duktiga så fila kan de säkert. Dock filar de alltid på fri hand och inte med mall som jag fått lärt mig. Visst är det lite skillnad, att de trimmade är effektivare, men jag tycker inte skillnaden är tillräckligt stor jämfört med ljudnivån. Dessutom borde han de köper sågarna av (Bengts Motorservice) kunna placera röret optimalt då han proffstrimmat sågar under många år.

Re: trimma sågen

Postat: mån 22 apr 2013, 06:18
av knaggen
Peteflamingstar skrev:
knaggen skrev:
Peteflamingstar skrev:Flera gubbar på firman har trimmade 346:or (från den där smålänningen...), och jag tycker mest de för ett jävla liv. Ska man hugga en hel dag räcker inte vanliga hjälmkåpor, du lär ha öronproppar också för att inte få väldigt ont i öronen/huvudet. Sen tycker nog också jag (som jämfört) att en otrimmad såg med vass kedja inte är långt efter en trimsåg i effektivitet. Plus att man slipper det förbannade oljudet...

Hade dom trimmade sågarna slöa kedjor när du jämförde.
Bygger man pipan som går in i ljuddämparen på ett speciellt sätt så blir det inte så mycket oljud.


Kan inte uttala mig med säkerhet om kedjornas filning, gubbarna i fråga har jobbat länge och är duktiga så fila kan de säkert. Dock filar de alltid på fri hand och inte med mall som jag fått lärt mig. Visst är det lite skillnad, att de trimmade är effektivare, men jag tycker inte skillnaden är tillräckligt stor jämfört med ljudnivån. Dessutom borde han de köper sågarna av (Bengts Motorservice) kunna placera röret optimalt då han proffstrimmat sågar under många år.

En bra trimmad såg är ca 20% snabbare jag har både standard såg och 1 trimmad och standard sågen den får man vänta på att den skall såga klart medans den trimmade sågen går fortare i genom eftersom den har ett högre kap varv ca 2500 högre.

Re: trimma sågen

Postat: ons 14 jan 2015, 17:45
av bjed0001
Då undrar man ju hur mycket kortare livslängd du får på en trimmad såg? Eftersom de val att inte ta ut de där sista 20 % från fabrik

Re: trimma sågen

Postat: fre 16 jan 2015, 07:22
av knaggen
bjed0001 skrev:Då undrar man ju hur mycket kortare livslängd du får på en trimmad såg? Eftersom de val att inte ta ut de där sista 20 % från fabrik

Min har gått i 2 år dagligen utan problem.

Re: trimma sågen

Postat: fre 16 jan 2015, 10:21
av Robertberg
Husqvarna lämnade 1 års garanti på en 346a, Bengts lämnade 2 års garanti på en trimmad 346a.

Re: trimma sågen

Postat: fre 16 jan 2015, 12:12
av Mange
Lite beroende på vad man kallar trim och vad man gör.

Att öka prestation i en såg och få den att gå bättre och hålla bättre är inte så hemskt svårt. Men allt har sina gränser och kommer man upp mer än 40% i effekt tror jag det rasar rätt rejält i hållbarhet.
Nu pratar jag inte om de nyare X-Torq utan konventionella motorer.

Re: trimma sågen

Postat: lör 24 jan 2015, 01:39
av palbin
Hur är det med alternativa bränslen - nitro/alkohol-mix
skall kunna ge väldigt mkt mera power om man får det
funka - utan några andra åtgärder än att få det funka dvs
- vilket å andra sidan inte lär vara lätt - det bygger ju på
få in en väldigt massa mera soppa i motorn än normalt ...
och därmed dra nytta av det inbundna syret i soppan ... .
Kolla här

http://www.arboristsite.com/community/t ... uels.8641/

Re: trimma sågen

Postat: lör 24 jan 2015, 12:18
av Mange
Det är inget nytt direkt. Såg byggarna har gjort nitro sågar sedan 70-talet lite var stans i världen.
Ju mer man får in kan komprimera ju mer kan expandera o ge kraft..
Tävlings sågar är en sak, trimma brukssågar är nåt helt annat.

Re: trimma sågen

Postat: lör 24 jan 2015, 12:25
av anersimyra
Själv funderar jag på att ställa min nya och oanvända 550 på vardagsrumshyllan och investera i några fler Dolmarsågar, de går ju som " skållade ollon ".. :grin: :grin: :grin:

Re: trimma sågen

Postat: lör 24 jan 2015, 12:31
av Mange
Det är det fler som gjurt under åren.

Re: trimma sågen

Postat: lör 24 jan 2015, 15:01
av viktor meck
Ang trimmning. Min arbetskolega på jobbet (han sitter på kontoret) sa att hans stihl ms201 är seg. Vi har fått att servicemeddelande ifrån stihl att ms201an inte levt upp till föregångaren ms200. Så det har kommit med ett uppgraderingskit. Ny förgasare, tändspole och svänghjul.

Tänkte att jag gör ett expriment. Började med ny kedja. Justerade förgasaren. Körde 5 snitt i en stock medans en kolega klockade mig. Bytte sen till uppgraderingskittet och justerade förgasaren. Och sågade igen. Sänkte med några sek. Den blev mkt varvvilliga. (Stihl har höjt varvstoppet). Men var inte nöjd. Så uppnade dämparen lite och i luftburken sitter ett litet lock över förgasarens kanal. Det var minnimalt. Slipade upp plasten så den blev 3gånger större. Justerade igen. Jäklar vilken skillnad. Sänkte tiden med ca 10 sek. Går otroligt bra. Och en otroligt nöjd kolega.

Re: trimma sågen

Postat: mån 09 feb 2015, 10:24
av bjed0001
Men om det är enkelt att trimma sågen, och det utan att sågen far illa varför har inte sthil till exempel gjort det från fabrik? Är dom inkompetenta eller varför tar dom inte ut den där extra kraften och får marknadens starkaste sågar?
Jag tänker att det måste finnas någon begränsning, om det inte är en kortare livslängd så vad är det då? Lagstadgad ljudnivå? Vibrationer? Avgasutsläpp? Bränsleförbrukning?

Om nått är för bra för att vara sant är det oftast det också. Så vad kostar det att trimma sågen? eller är det bara positiva effekter?

Re: trimma sågen

Postat: mån 09 feb 2015, 21:03
av åberg
bjed0001 skrev:Jag tänker att det måste finnas någon begränsning, om det inte är en kortare livslängd så vad är det då? Lagstadgad ljudnivå? Vibrationer? Avgasutsläpp? Bränsleförbrukning?

Om nått är för bra för att vara sant är det oftast det också. Så vad kostar det att trimma sågen? eller är det bara positiva effekter?

Kommer det in mer syre så behövs det mer bränsle, annars skulle man ju inte behöva justera förgasaren efter att ha filat och petat i sågen. Så det är ju å ena sidan ett faktum att det går åt mer soppa, å andra sidan behöver en starkare såg mindre tid genom stocken. En bättre fråga är alltså om bränsleförbrukningen per prestation ökar. För egen del kan jag bara gissa och då gissar jag att de absolut flesta modifierade sågar drar mer för ett givet arbete.

Ljudnivå är lätt att öka genom att exempelvis vidga dämparen, kan bli ett jävvra väsen. Tillverkarna verkar åtminstone ha krav på sig att uppge ljudnivå eftersom det står i manual och (iaf på min 346) på kåpan, vet dock inte hur hög nivån kan tillåtas vara. Det är ju så att alla varor som säljs kommersiellt inom EU skall vara CE-märkta, finns säkert nån begränsning av buller som tillverkaren behöver gå under för att ärligt kunna sätta CE-märkningen på varan.

Vibrationer kan garanterat öka.

Avgasutsläpp går garanterat att ändra, skulle tippa att en del ämnen ökar mer än effekten.

Sen är det ju skillnad på trimma och trimma, för en tävlingssåg kan man byta bort en massa registerbredd mot toppeffekt, det gör man inte med en brukssåg, då blir man galen. Eller är. :smile: