Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560xp vs 562 xp g

155 inlägg 82545 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Kjell S - II edition  
#344579 Visst, vid vissa givna förutsättningar är det inte optimalt men i ett genomsnitt med varierande sågning och MÅNGA pauser, :wink: så är det relativt nära.
Får säga som jag säger till kunderna: - Träden har inte gått igenom Statens normverk - Alla är olika.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345096
Mange skrev:Det har stor berydelse vad du skär i och vilken typ av arbete det är...

Kubba bok med 15"-16" och 8 kugg ger lite stora risker det går varmt, med skador som följd. Men inte efter ett skär förståss...


.325x8 gir jo om lag samme kjedehastighet som 3/8"x7, og det er det jo helt vanlig å bruke på 60cc sager.

For øvrig må jo den enkelte bruker finne ut hva som fungerer best til sitt bruk, det finnes ingen fasit.... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345099 Det är inte delningen som oroar utan hur mycket effekt var tand tar i stock. Är det X tänder i stock som tar X effekt/tand är det kanske mer än vad motorn tål och det går varmt o jävlas.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345421
Mange skrev:Det är inte delningen som oroar utan hur mycket effekt var tand tar i stock. Är det X tänder i stock som tar X effekt/tand är det kanske mer än vad motorn tål och det går varmt o jävlas.


Det er ingenting som tyder på at det er en vesentlig faktor, og i hvert fall ikke med 8 tanns drev, og den effekt disse sagene produserer. .325x9 er vanligvis uproblematisk på vesentlig sterkere sager, og kan være bra til kvisting med 560/562, med 15 eller 16" sverd.
Jeg kommer ikke til å prøve det, men derimot 3/8"x8, som gir omtrent samme kjedehastighet. Det fungerte fint på min MS361, så hvorfor ikke på 560?
H42/73LP(X) selvfølgelig, ingen halvmeisel - på MS361 var det 36RSC (RS nå - samme kjede).

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345426 For øvrig er jeg sjokkert over hvor lojale mange skribenter her er til anbefalingene fra produsentene - det burde jo være ganske klart at anbefalingene handler om ansvarsfraskrivelse ved uhell, og på ingen måte om hva som fungerer best! :lol:

Interessant er det også at både HVA og Stihl alltid anbefaler halvmeisel i .325, men helmeisel i 3/8" - jeg kan ikke forstå dette på noen annen måte en at de innbiller seg at alle brukere av .325 er amatører, ag alle som bruker 3/8 er proffer. Dette er selvfølgelig helt feil. 😈

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345431
SawTroll skrev:
Mange skrev:Det är inte delningen som oroar utan hur mycket effekt var tand tar i stock. Är det X tänder i stock som tar X effekt/tand är det kanske mer än vad motorn tål och det går varmt o jävlas.


Det er ingenting som tyder på at det er en vesentlig faktor, og i hvert fall ikke med 8 tanns drev, og den effekt disse sagene produserer. .325x9 er vanligvis uproblematisk på vesentlig sterkere sager, og kan være bra til kvisting med 560/562, med 15 eller 16" sverd.
Jeg kommer ikke til å prøve det, men derimot 3/8"x8, som gir omtrent samme kjedehastighet. Det fungerte fint på min MS361, så hvorfor ikke på 560?
H42/73LP(X) selvfølgelig, ingen halvmeisel - på MS361 var det 36RSC (RS nå - samme kjede).

När 560 går i lövhuggning så funkar det hjälpligt med 16" .325 7kugg 21BPX.
8 går den lätt varm, 9 orkar den inte.
Har man då 15" går det bättre med 8 kugg, men fortfarande risk att det går varma.
3/8 gillar den inte i lövhuggning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345456
Mange skrev:När 560 går i lövhuggning så funkar det hjälpligt med 16" .325 7kugg 21BPX.
8 går den lätt varm, 9 orkar den inte.
Har man då 15" går det bättre med 8 kugg, men fortfarande risk att det går varma.
3/8 gillar den inte i lövhuggning.


Da får vi være enig om å være uenig om det der! :wink:

3/8" er jo standard på 562 (og 2260) i USA, og som oftest med lengre sverd enn vi har diskutert her. Jeg har aldri hørt (lest) at dette har skapt noe problem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345484 Nu är jag inte i USA och har inte testat nåt med 562 där så det vet jag inte nåt om.
Svaret jag gav handlar inte om det. Jag svarade hur det är här i södra Sveriges bokskog.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345502
Mange skrev:Nu är jag inte i USA och har inte testat nåt med 562 där så det vet jag inte nåt om.
Svaret jag gav handlar inte om det. Jag svarade hur det är här i södra Sveriges bokskog.


Typen tre er selvfølgelig en vesentlig faktor, og bøk (bok) vet jeg ingen ting om, med hensyn til hvordan det er å kutte.

Som vanlig spiller forskjellig tresorter og forhold en vesentlig rolle, det finnes ingen fasit-svar. Det er grunnen til at jeg reagerte ganske sterk på enkelte av dine uttalelser, som var litt vel kategoriske. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

svampbob  
#345507 Vi får kanske starta en ny tråd innehållande endast de punkter där Sawtroll och Mange är överens :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Blivande snickare  
#345510 Är lite rädd att den kan dö ganska snabbt :mrgreen:

Mange vet vi (eller iallafall jag) att har koll på både sågar, skruving och kedjor ur det verkliga livet.
Men du Sawtroll, dej vet jag inte nåt om. Är du åxå samlare eller bara allmänt nyfiken?
Ja menar du verkar veta mycket men refererar alltid till USA?
Eller bor du kanske där?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

volvo_per  
#345526 Ska man ha 560 eller 562?

jag har en 550 med 15" på nu och en 576 med 20" och 28" har tänkt att skaffa något mitt emellan. (Fäller mest träd i trädgårdar) Funderar på att slänga på 13" på 550n och köpa en 560 med 18"
Eller skulle ni satsa på en 562?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#345527 Fäller ganska mycket, både åt maskiner och på tomter, och jag använder nästan bara min 555:a (typ 560) med 18". Kan säga att min 372:a inte behövs mer än någon dag per år. Så ja, jag anser att 560 med 18" är en optimal kombo för det mesta! (kanske inte södra Sveriges bokskogar, för att förtydliga) :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

volvo_per  
#345528 Okej. Får nog bli så kanske.

Vill gärna ha fler tips :)
Vad är det som skiljer på 555? Eller ska man satsa på en 562 med 20"? Känns som det kan bli lite klumpigt om man behöver kvista ibland eller har jag fel? Kommer ju bli lite allround :) en 560 med 18 känns nog smidigare än en 562.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345562
Blivande snickare skrev:Är lite rädd att den kan dö ganska snabbt :mrgreen:

Mange vet vi (eller iallafall jag) att har koll på både sågar, skruving och kedjor ur det verkliga livet.
Men du Sawtroll, dej vet jag inte nåt om. Är du åxå samlare eller bara allmänt nyfiken?
Ja menar du verkar veta mycket men refererar alltid till USA?
Eller bor du kanske där?


Jeg bor Nord i Norge, men det er et faktum at de fleste motorsag relaterte fora er lokalisert i USA, derfor referansen til USA. :wink:

Personlig så står jeg et sted imellom den Amerikanske og Nordiske (og Engelske) oppfatningen av hvordan "ting" bør være, så jeg er vant til kritikk fra begge sider. :grin:

Det plager meg ikke det minste, snarere tvert imot.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).