Motorsåg och handhållet

Böjt svärd, slänga?

25 inlägg 12501 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Böjt svärd, slänga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209232 Lyckades böja mitt Oregon Microlite 13" svärd. Går de att böja tillbaka eller gör jag bäst i att slänga?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

Skogshuggarninorr35  
#209236 Visst går det att böja tillbaka, skulle vi slänga maskinsvärden så fort vi skulle böja dom skulle det bli dyrt

Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209248 Laminerade svärd kan vara lite luriga då det släpper i svetsarna ibland.

Inte helt lätt o rikta dem, bäst med press annars är risken stor att det blir för mycket smäll o punktsevtsarna släpper.

Massivt är lättare.

Avatar Fallback

Re: Böjt svärd, slänga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209257
Skogshuggarninorr35 skrev:Visst går det att böja tillbaka, skulle vi slänga maskinsvärden så fort vi skulle böja dom skulle det bli dyrt


Jo, men detta är ju inget maskinsvärd, därav min fråga.

Mange, har ingen press. Skruvstäd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

totte  
#209262 Maskinsvärd och motorsågsvärd är det ingen skillnad på i princip, bara storlek.

Planka, två klossar, en stadig skruvtving och en liten brädlapp blir en utmärkt press för ändamålet.

Avatar Fallback

Re: Böjt svärd, slänga?

tallen100  
#209277 Det går bra att böja tillbaka, Gör som totte skriver det funkar finfint..

Avatar Fallback

Re: Böjt svärd, slänga?

JD 2006  
#209279
totte skrev:Maskinsvärd och motorsågsvärd är det ingen skillnad på i princip, bara storlek.

Planka, två klossar, en stadig skruvtving och en liten brädlapp blir en utmärkt press för ändamålet.


Håller med totte bara att tvinga på....lycka till :smile:

Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209296
Mangan skrev:
Mange, har ingen press. Skruvstäd?


Spänning är det som skjuter svetsarna i laminerade svärd. Ibland när det bockas, ibland när det rättas, ibland inte....
Om det tillförs stor kraft på "fel" funkt eller fel sätt så är det skrot.

Trycka, dra, spänna är lättare att lyckas med än o slå...

Avatar Fallback

Re: Böjt svärd, slänga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209300
totte skrev:Maskinsvärd och motorsågsvärd är det ingen skillnad på i princip, bara storlek.

Planka, två klossar, en stadig skruvtving och en liten brädlapp blir en utmärkt press för ändamålet.


Får blir veckans beting. ;) Förstår jag det rätt att man "överböjer" svärdet åt andra hållet lite, så att det fjädrar tillbaka och bli rakt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

machonisti  
#209301 Jag tycker det är svårt att få dem riktigt bra. Visst blir det ditåt men inte som nytt. Beror förståss hur illa det blivit böjt.
Jag slängde ett svärd som slog sig så att när ena spåret var rakt var motsatta sidan eländigt. Ny brytning och problemet flyttade sida. Testade flera gånger men slängde det till slut.

Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

totte  
#209327
Mangan skrev:
totte skrev:Maskinsvärd och motorsågsvärd är det ingen skillnad på i princip, bara storlek.

Planka, två klossar, en stadig skruvtving och en liten brädlapp blir en utmärkt press för ändamålet.


Får blir veckans beting. ;) Förstår jag det rätt att man "överböjer" svärdet åt andra hållet lite, så att det fjädrar tillbaka och bli rakt?


Ja så måste det göras. Du får testa, lossa och kolla, och ta om tills du ser att det börjar räta sig och sen dra hårdare bit för bit. Försök att få trycket precis där böjen är maximal. Och stödklossarna precis där böjen slutar i varje ända.

Även om det kan vara knepigt, som machonisti säger, så finns det ju inget att förlora på att försöka, och utrustningen är ju väldigt billig, bara man har en tving.

Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

machonisti  
#209331 Hann inte formulera mig tillräckligt beroende av påtryckning från kärestan som stod i kö till datorn. Svärdet blev böjt och rätades med fot och stubbe i terrängen och fortsatt sågning. Fixade till det på kvällen och nån dag efter så rullade nästa träd över sågen. Orsaken till misslyckandet var två böjningar på olika ställen vilket skapade underliga spänningar i svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

totte  
#209338 Då är det värre, men om det är en inte alltför våldsam, jämn och enkel böj, så bör det gå att få till det tycker jag, om man tar det försiktigt och stegvis.

Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209343 jag köpte en hydraulpress på swedol när jag skaffa skördare, den har man tjänat igen många gånger om när man riktat svärd, sen ha man ju pressat ett o annat lager oxå en väldigt bra investering som man använder till mycket :)

Användarvisningsbild

Re: Böjt svärd, slänga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209350 Man kan använda ett spett so sitter under nåt tungt, två klossar som distans och trycka försiktigt.

Har ett järn i hundgården som är lämpligt o ha spettet under, sen lägger jag svärdet över klossarna och applicerar alla mina 55kg om så är tvunget....
Jaja, lite mer än 55 kan jag ha tillgång till kanske, men det behövs sällan.

Testa med nåt rakt bredvid o dra kedja i det för hand lite nätt.

Är det skarpa veck finns inget annat än värme och knacka och det blir sällan 100.
Annars går det utmärkt o rikta inom rimliga gränser om försiktighet vidtas.

Massivt som sagt är betydligt enklare o rikta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).