Motorsåg och handhållet

När är det dax att byta såg?

18 inlägg 9410 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När är det dax att byta såg?

Kalles.boaryd  
#208128 Hej! Har två hva 357 som är ca tre år gamla. Så det börjar bli dax för två nya men frågan är hur mycket ska kosta på en såg i reparationer. Ofta när en såg börja bli sliten så blir ju frågan laga eller byta till en ny?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

karlssonxpg  
#208388 Hej! kolla på husqvarna 560, den motsvarar 357an och det verkar vara en riktigt pigg och rapp såg, har sågarna gått mycket är det ofta ett bättre allternativ och köpa en ny...

Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

Kalles.boaryd  
#208402 Jo den tanken har jag också men det är lite intressant om man tex ska köra med sågen 1 eller 2 år eller kosta på den tex 5000 kr i rep under ex antal års tid och sen byta ?

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

karlssonxpg  
#208407 Jag personligen hade bytt såg, de har inbytes kampanj på 560, du får 1500 för din gamla, köper du en ny såg så får du ju förhoppningsvis det bästa, tror du hade tjänat på att köpa en ny. ska själv köpa en ny såg nu, och står i valet mellan 560 och 550...

Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

Kalles.boaryd  
#208415 Jag gör nog så det får bli två nya 560 lite kul med deras ständiga inbytes kampanj ( det är i själva verket den vanliga prut månen)

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

karlssonxpg  
#208427 låter klokt! :) jo de är sant, man blir lite lurad på det viset...

Användarvisningsbild

Re: När är det dax att byta såg?

Skogstomte  
#208429 Jag skulle säga att man ska inte kosta på för mycket. När den börjar bli lite slapp och trött börjar det vara dags, sen kan en villaägare få ta över den.

Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

karlssonxpg  
#208430 Det håller jag med om, tror de är bättre för en villaägare och de som kapar ved att köpa en begagnad proffssåg, än ett billigt nytt plast såg.

Användarvisningsbild

Re: När är det dax att byta såg?

totte  
#208436 Allt beror på hur man använder, och hur det repareras. Använder man sågen professionellt och måste räkna förlust på stillestånd så byter man såg ganska regelbundet och helst innan den visar ålderskrämpor. I synnerhet om man inte ser det som en hobby att meka och reparera på kvällarna. Det är för stor kostnadsrisk att köra gamla grejor som har större risk att gå sönder. Och en ny pigg sågs prestanda kan betyda en del för prestationen också.

Om man däremot inte har huggandet som yrke och kan göra något annat om sågen inte går och sen reparerar på "fritidskontot" så kan det löna sig bra att hålla igång en lite äldre, renovera igenom förgasare, byta diverse slitet och så. Men det kräver ju också att man tycker det är någorlunda nöjsamt att meka, eller i varje fall uthärdligt att hålla på. Så skall man dessutom kunna det någorlunda.

Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

karlssonxpg  
#208466 Ja det gäller att grejerna fungerar när man väl är ute i skogen, jag har inte det stora intresset av att meka när det gäller motorsågar, då skaffar jag mig hellre något nytt när det börjar bli slitet.

Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208467 Man får tänka lite på säkerhet (kastskydd, triobrake) och arbetsmiljö (vibrationer, vikt) också, så man inte går omkring med en 20 år gammal såg, som annars går bra. Tycker jag. :-)

Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

Kalles.boaryd  
#208479 Jag är huggare till yrket och har även 2 anställda så vi behöver grejer som alltid funkar, så ska man byta varje år eller vartannat eller hålla på och reparera?

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

karlssonxpg  
#208485 tror det är bästa att byta såg varje år, de huggare jag pratat med byter såg varje år och har den gamla sågen som reserv såg..

Användarvisningsbild

Re: När är det dax att byta såg?

totte  
#208556 Instämmer, på ett enda stillestånd kan du förlora mer än kostnaden för att byta såg.

Avatar Fallback

Re: När är det dax att byta såg?

rikard_e  
#208558 Jag har själv ett 560xpg såg, det är fantastiskt såg att fälla med,

Och passar perfekt till grova furor och lövträd då kvistarna är grova.
Annars tycker jag 560såget är lite väl stort till att kvista gran och medelgrov stam.

Tänker ta ut ett 550xpg trio och prova det, evt så byter jag ut 560såget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).