Motorsåg och handhållet

Motorsåg Husqvarnas 400-serier

45 inlägg 23598 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

hva123  
#209384 Tänkte eftersom 353 låg under proffssågar tidigare på hva hemsida så bör den kanske vara starkare/hållbarare?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209427
hva123 skrev:Tänkte eftersom 353 låg under proffssågar tidigare på hva hemsida så bör den kanske vara starkare/hållbarare?

Samma botten del som 346xp det är bara cylinder och kolv som skiljer.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#209436 Till att börja med får jag tacka för all nyttig information jag fått av er :smile:

Nu har jag varit och hämtat ut en Stihl 241c-m, fick även med stihls "nya" fil som filar även ryttarna samtidigt. Har inte provat denna ännu men det får framtiden utvisa om det än bra.
Nu får man försöka få lite tid i skogen så man kan vänja sig med nya sågen :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

totte  
#209512
hva123 skrev:Tänkte eftersom 353 låg under proffssågar tidigare på hva hemsida så bör den kanske vara starkare/hållbarare?


Jo, och det är säkert en mycket bra såg. Farmarsågar är dock oftast inte mycket sämre i hållbarhet än proffssågarna, dom har oftast lite annan karaktär, inte fullt så rappa, mer bottendrag i stället, gör dom mer universal för t ex vedkapning mm. Men skillnaderna är små, det är mycket marknadsföring också. Slutsats, man köper det man hittar till ett bra pris, från en bra handlare, och som man tycker känns bra.

Nu slutade det med en Stihl för Micael. Grattis, hoppas du blir nöjd med den, det är ju en såg som många gillar och som är känd för att vara hållbar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

JörgenO  
#209516 Grattis till ny såg Micael. Jag är imponerad av din grundliga undersökning innan du hittade rätt. Jag skall praktisera det när det blir aktuellt med röjsåg.
Jag är som sagt nöjd med min 445a men jag hade kunnat gå ur affären med vad som helst för jag hade inte funderat det minsta över vad jag ville/ behövde

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Brumsten  
#210436 Hej!
Det är stor skillnad på en såg med plastvevhus jämfört med magnesiumvevhus.
Plasten tål inte värme lika bra som magnesium.
Om plasten varit lika bra hade nog proffssågana också haft vevhus av plast,
det är ju ett billigare material, annars skulle prisskillnaden inte vara så stor mellan pro.sågar och farmarsågar.

Övriga stora komponenter är ju i stort likvärdiga i stort.
Möjligen finns det en prisskillnad på olika typer av cylindrar.
Man får längre livslängd på sågen med dyrare vevhus.
Rätta mig om jag har fel.

Hej då!

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

hva123  
#210457 Ja plastvevhus bör vara sämre!
Hur går 445,450,455? Skillnader modellerna imellan?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#211383 Tjo på er glada skogshuggare :)

I helgen blev det premiär körning med Stihl sågen, och jag måste säga att jag är över förväntan nöjd.
Jag tyckte sågen var lätt när jag kände på den i affären, men nu känner jag verkligen skillnaden i både tyngd och smidighet mot mina gamla Dolmar och Hav och det var perfekt med ett 15" svärd monterat för mig som är lång.

Sågen var mycket lättstartad, ett max två ryck vid kall motor, går jätte fint på tomgång och svarar i alla lägen. Picco kedjan for genom stammarna som om det vore smör :)

Jag har ännu inte kört något grövre, men det blir det då jag har vindfällen liggandes.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

242xpg  
#211608 Kul att höra är lite sugen på att testa en sån med ... det är riktigt trevligt med ett lätt såg i gallringar prövat 201an
En del aningens svag när man kommer upp över 20 cm bara.
Därför verkar 241va toppen. .

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

traktorz  
#211627
Micael skrev:Nu har jag varit och hämtat ut en Stihl 241c-m, fick även med stihls "nya" fil som filar även ryttarna samtidigt. Har inte provat denna ännu men det får framtiden utvisa om det än bra.

Du menar Stihls Multifil? Jag har den gamla blåa typen (fabrikat Pferd), där man måste ta ur och vända på filarna beroende på om man filar höger eller vänster tandrad. Med vassa och rena filar (filkarda anbefalles) blir kedjan vass i ett nafs, så vi gillar skarpt den här kombi-varianten.

Micael skrev:Sågen var mycket lättstartad, ett max två ryck vid kall motor, går jätte fint på tomgång och svarar i alla lägen. Picco kedjan for genom stammarna som om det vore smör :)

Jag har ännu inte kört något grövre, men det blir det då jag har vindfällen liggandes.


Just den i mitt tycke klena PS3-kedjan (Picco Super 3 med 3/8" P delning) är det jag mest undrar över hos denna såg. Samma relativt klena kedja sitter ju dessutom på 35cc-sågen MS201. Hur bra är denna PS3-kedja jämfört med t.ex. Husqvarnas H30 Pixelkedja, t.ex. tålighet mot sandiga stammar nära en grusväg.

Annars är en såg i 40cc-klassen (MS241) förmodligen den såg som kommer att ersätta våra nuvarande Jonsered 535 & CS2152, när det blir aktuellt. Vi har redan en MS362 för de lite grövre jobben.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#211885
traktorz skrev:Du menar Stihls Multifil? Jag har den gamla blåa typen (fabrikat Pferd), där man måste ta ur och vända på filarna beroende på om man filar höger eller vänster tandrad. Med vassa och rena filar (filkarda anbefalles) blir kedjan vass i ett nafs, så vi gillar skarpt den här kombi-varianten.
Stämmer, varianten du beskriver har jag aldrig använt, men de lät ju onekligen lite omständigt i jämförelse. Jag har endast filat kedjan en gång med denna nya kombi-fil så jag kan inte säga så mycket ännu.
Men jag tror jag kommer ha bättre förutsättning idag att ha en skarp och välbalanserad kedja när jag nu gör allt i "ett drag".

traktorz skrev:Just den i mitt tycke klena PS3-kedjan (Picco Super 3 med 3/8" P delning) är det jag mest undrar över hos denna såg. Samma relativt klena kedja sitter ju dessutom på 35cc-sågen MS201. Hur bra är denna PS3-kedja jämfört med t.ex. Husqvarnas H30 Pixelkedja, t.ex. tålighet mot sandiga stammar nära en grusväg.

Annars är en såg i 40cc-klassen (MS241) förmodligen den såg som kommer att ersätta våra nuvarande Jonsered 535 & CS2152, när det blir aktuellt. Vi har redan en MS362 för de lite grövre jobben.

Kan hålla med dig ang PS3-kedjan, att denna kedjan är väl klen i förhållande till kraften i sågarna, med tanke på att användare som har MS201 kör av denna kedjan.

Så där förväntar jag mig inget annat att än den kommer gå av framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

haqvor  
#211922
traktorz skrev:Hur bra är denna PS3-kedja jämfört med t.ex. Husqvarnas H30 Pixelkedja, t.ex. tålighet mot sandiga stammar nära en grusväg.


Finns det nån standardkedja som tål nåt som har växt vid en grusväg?
När jag har provat så har kedjan hållt för max två kubbar innan det varit dags att slipa igen. Man kan lika gärna sätta sågen direkt i gruset...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Phantom  
#211924 Ska du ha en hållbarare kedja så finns det hårdmetallkedjor att använda för sådana jobb, men de är svårare/hårdare att fila.
Vad har du använt för kedja?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

haqvor  
#211930 Det var nog en vanlig Stihl Picco PM3 kedja.
Jag var mest tveksam till om det skulle vara någon märkbar skillnad mellan PS3 och H30 i hur de tål att såga i en stam som är full med sand. En hårdmetallkedja skulle nog funka betydligt bättre och det tål väl att funderas på till nästa gång.

Användarvisningsbild

Picco Super 3 (PS3)

traktorz  
#211962 Det sitter en PMM3 kedja på vår MS192C, med futtiga 1.1mm drivlänksbredd. Det har hänt några gånger (skyller på ringrostighet hos trädfällaren) att jag låst fast svärdet vid fällning, eller att kedjan fastnat i en tung gren vid kvistning. Naturligtvis tål inte det här smala svärdet att bryta stammar på lut med, likväl som kedjans och nitarnas hållfasthet inte heller kan jämföras med utförandet hos en kraftigare kedja.

PS3-kedjan till MS201 & MS241 har visserligen 1.3mm drivlänksbredd, så den är definitivt kraftigare än den som sitter på vår MS192-såg. Dessutom är PS3-kedjan av typ "full chisel" (helmejseltänder), därav min fråga om den tandtypen är tåligare än "semichisel" som vi finner hos t.ex. Jonsereds/Husqvarnas Pixel-kedja S30/H30, tillika med 1.3mm drivlänksbredd.

Till vår Stor-Stihl MS362 kör vi med 18" svärd och RS- respektive RD-kedjor, den senare i hårdmetall. RD-kedjan används vid dikning och till att såga stubbar med, dock tappar vi tänder lättare med den väsentligt dyrare RD-kedjan. Man får många RS-kedjor för en RD-kedja, närmare bestämt 6.5 styck, så vi föredrar att frekvent fila upp den billigare RS-kedjan vid behov.

Det kanske behövs 5 drag med filen för att skärpa upp RS-kedjan (3/8" / 1.6mm), medan man klarar sig med 4 drag på en H25 (1.5mm), 3 drag på en H30 pixelkedja (1.3mm), och bara ett fildrag på PMMC3-kedjan (1.1mm).

Min ursprungliga undran handlade om att ju klenare kedja, ju oftare behöver man ta fram filen för att hålla kedjan tillräckligt skärpt. Dessutom att hållfastheten hos en klenare kedja naturligtvis inte tål lika mycket ovarsam behandling. Vi själva upplever stor skillnad i tålighet mellan PMM3(1.1mm), H30(1.3mm), H25(1.5mm) och RS(1.6mm).

Undrade vidare om Stihls PS3-kedja mer kan jämföras med den klenare PMM3-kedjan eller om den mera är tålig som en Oregon 20/95 & Husqvarna/Jonsered H30/S30?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).