Motorsåg och handhållet

H och L-skruvarna på husqvarna 353

7 inlägg 6896 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

H och L-skruvarna på husqvarna 353

wall  
#207885 Har en fråga angående H och L-skruvarna på hva 353.Har nyss köpt såget som är helt nytt och tyckte det kunde gå lite fetare dom första timmarna, men det gick inte att skruva på för det fanns inga skåror i skruvarna. Det är väl ingen autotune på dessa eller? Finns det någon som vet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: H och L-skruvarna på husqvarna 353

stefan elvis  
#207945 Jag har precis köpt en jag också.Bra pris nu då den räknas som en utgående modell.Fick hem den omonterad i kartong så man fick starta upp den själv.för att få min att gå som som jag vill var det bara till att skära bort begränsarna på l och h munstyckena, tog bort gnist gallret i ljuddämparen och nu käns den rappare på gasen. Dock ryker nog garantier och sånt när man gör ingrepp i sågen men man vill ju att maskinen ska prestera på bästa sätt.Man kan justera lite utan att röra begränsarna på l och h skruven också men man får trycka på mejseln ganska hårt annars slirar det på nåt jädra vis.

Avatar Fallback

Re: H och L-skruvarna på husqvarna 353

wall  
#208141 tack, då får jag nog kolla lite närmare på förgasaren, såget verkar gå bra nu men kan ju behövas justeras vid olika väder o temp,skitigare luftfilter o liknande. kanske skulle prova det där med gnistgallret, annars tycker jag det går rätt bra,någott bättre än det gamla 242xpg men det har ju värme,så det nya får grabben ha, och till vedbacken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: H och L-skruvarna på husqvarna 353

palbin  
#208146 Det är knappast meningen att man skall behöva såga bort "vingarna"
(eller vad de kallas) på Husqvarnamotorsågförgasarjusterskruvarna
vid vanligt någorlunda "omodifierat" användande ... .

Avatar Fallback

Re: H och L-skruvarna på husqvarna 353

hva123  
#209389 Hej hur går sågen?
Såg att det var kampanj på dessa 353 på blocket, funderar på att köpa en.
Bör väll vara en bättre såg än 450 el 445? Dock har den ingen verktygslös kedjejustering el x motorn.
Va tror ni som kör 353 redan?

Avatar Fallback

Re: H och L-skruvarna på husqvarna 353

wall  
#209452 Jo, sågen går bra, är lättstartad och ganska bra vrid, bra avvibrerad, det enda som stör är att det inte går att justera H och L-skruvarna. Jag pratade med åf idag och dom sade att det inte skall gå att justera ens med begränsare men han skulle fixa en specialmejsel med nån invändig torx som passar.Har kollat instruktionsboken där finns begränsarna med, ser ut som små nipplar som skulle kunna tryckas på skruvarna men instruktionsboken gäller ju för många i 300-serien även xp sågarna. Jag antar att åf vet vad han pratar om men skulle villa öka L-skruven något mer för lite bättre svar på gasen och lite snabbare nergång. Annars ett helt ok såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: H och L-skruvarna på husqvarna 353

stefan elvis  
#209583 Tycker att priset jag gav för den 3900, ger mest såg för pengarna just nu. Min lev med 15 tum svärd. Sitter 13 tum oregon micro lite svärd och 95vpx kedja på nu samt 8kugg kedjedrev för lite högre kedjehastighet. Tänkte ha den som gallringssåg.Beprövad modell som gör sitt jobb och är slitstark,men det fattas väl det där extra som gör att man flinar så man får sågspån i munnen när man sågar. Första gången jag använde den gick den inte alls bra, den kvamnade vid gaspådrag och orkade inte hålla varv vid kap så jag tog bort begränseren vid förgasaren, se tidigare inlägg,problemet försvann. Hittat lite om trimmning här på forumet så framöver blir det nog lite modifieringar av denna såg. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).