Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg istället för HVA 346

35 inlägg 15705 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny såg

ösaboxer  
#213284 Återgick ämnet!
Hade bestämt mig för en cs2253 men har nu hört att hva550 är ett bättre såg!
Trodde de var färgen som skilde åt men flera har sagt att hvan är rappare)
Handlarn har bara ett 550 att låna ut o de är kö??!
Vad säger experterna här?
Anders

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny såg

Peteflamingstar  
#213333 Utan att ha erfarenhet från 550 så kan jag tipsa om 555, en lite bantad version av 560. Större i kubik än 550 men säkert tyngre också. Framför allt verkar många återförsäljare ha kampanj på dem nu så de är klart billigare än 550. Har bara kört en tank med min hittills men den är riktigt trevlig! Mycket starkare/rappare än min gamla 353:a, men som sagt tyngre.

MVH Peter

Avatar Fallback

Re: Ny såg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213340 Har 2253 uten handtaksvarme har brukt ho ein god del. Fekk opplyst når eg kjøpte ho at det var samme sag som 550 xp. At 550 er rappare synes eg høyres konstig ut da må jo Jonsered vera nedjustert eller noe sånt? Har iverfall vært fornøyd til no. Einaste eg savner er fellemerke som jo HVA har.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

T Landström  
#213365 På Jonsered sågarna siktar man ju med främre handtaget! Det ska ju vara vinkelrätt mot svärdet!

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

värmSkog  
#213510
ösaboxer skrev:Återgick ämnet!
Hade bestämt mig för en cs2253 men har nu hört att hva550 är ett bättre såg!
Trodde de var färgen som skilde åt men flera har sagt att hvan är rappare)
Handlarn har bara ett 550 att låna ut o de är kö??!
Vad säger experterna här?
Anders


Tror det stod i Land/lantbruk att det skiljer 0,2 KW mellan Jonsereden och Husan.. Om det stämmer ska jag låta vara osagt

Avatar Fallback

Re: Ny såg

sibbarp5  
#213599 Jämförde data på Jonsereds hemsida för 2253 med min instruktionsbok för 550,båda har 50,1 cc och2,8 kw. Skogsland skrev om Jonsered i en notis idag,där står att det också finns en modell som heter2252 som har ett lugnare temprament

Avatar Fallback

Re: Ny såg

Brumsten  
#213634 Hej, när det gäller skillnaden mellan såg modeller tex. Hva 550 kontra 545 är det skillnad på cylndrarna.
Pro-sågar har slutna spolkanaler, ger snabbare acceleraton, men en spetsig effektkurva,
dvs. dålig segdragning.
Semi-prosågar har öppna spolkanaler, ger sämre acceleration, men en flackare effekrkurva,
dvs, bättre segdragning.
Samma förhållande gäller även Jonsereds sågmodeller l samma segment då man använder samma komponenter.
Den stora skillnaden för användaren är skillnaden på bärbågen, på Hva. arbetar man med rak vänsterhhand,
på Jonsered får man arbeta med vinklad handled pga. att bärbågen är vinkelrät mot svärdet och det är mycket
mera tröttsamt för vänsterhanden.
Och än en gång, endast Hva. har högerhandsbroms,.
Guds gåva till skogshuggaren.
TacK för mej, nu åter till fredagswhiskyn.

Avatar Fallback

Re: Ny såg

Tosca  
#213640
Brumsten skrev:Och än en gång, endast Hva. har högerhandsbroms,.

Även Stihl har högerhandsbroms, den går det dessutom att arbeta aktivt med - så fort man släpper greppet bromsar den.
När man greppar med högern igen släpper den.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

palbin  
#213641
Brumsten skrev:Pro-sågar har slutna spolkanaler, ger snabbare acceleraton, men en spetsig effektkurva,
dvs. dålig segdragning.
Semi-prosågar har öppna spolkanaler, ger sämre acceleration, men en flackare effekrkurva,
dvs, bättre segdragning.


För ett knappt år sedan stod jag och tittade ner dels i en 346xp NE och dels en
353 cylinder och noterade just detta - den senare verkade skilja sig från den
förra genom att fodret var bortsvarvat/bortborrat typ så att kanalerna blev öppna
(just kanaler skulle man kunna säga :) ).

Det är väl fö även lite skillnader i diverse material - tex i vevhus - i vart fall var det
så när sågarna nummer började på 3 istf 5 ... .)

Brumsten skrev: ... endast Hva. har högerhandsbroms,.
Guds gåva till skogshuggaren. ...


Gas menar du nog?

Avatar Fallback

Re: Ny såg

meknisse  
#213643 Har Jonsered ocså elektrisk förgasare?

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

palbin  
#213644 Det finns ngt "svårförståeligt" i tex en 346xp förgasare just
där den ansluter till cylinderinsuget - det är inte bara en an-
slutning men även ngt som ser ut kunna vara "elektriskt" :) .

Vad åstadkommer det i så fall ??? Vore mkt intressant veta!!!

Avatar Fallback

Re: Ny såg

stefan61  
#213679 Elektrisk förgasare ! Är det förgasar värmen ni syftar på ?

Användarvisningsbild

Jonsered CarbControl

traktorz  
#213683
meknisse skrev:Har Jonsered ocså elektrisk förgasare?

Om du menar elektroniskt eller elektromekaniskt styrd förgasare så sök på "carbcontrol" på Jonsereds hemsida. Ett flertal ekvivalenta modeller till Husqvarnas utbud finns här i den röda Jonsered-kostymen.

Dessutom finns ett flertal modeller i sortimentet försedda med en extra magnetspole som levererar ström till både handtagsvärme och uppvärmning av förgasaren, elektriskt alltså men knappast elektroniskt!

Avatar Fallback

Re: Ny såg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213700
Brumsten skrev:Hej, när det gäller skillnaden mellan såg modeller tex. Hva 550 kontra 545 är det skillnad på cylndrarna.
Pro-sågar har slutna spolkanaler, ger snabbare acceleraton, men en spetsig effektkurva,
dvs. dålig segdragning.
Semi-prosågar har öppna spolkanaler, ger sämre acceleration, men en flackare

Har dom ??? varför sitter det då plåt lappar som går att skruva bort på både 545 550 560 och är det inte öppna spolkanaler så får du nog titta en gång till .

Användarvisningsbild

Re: Ny såg

Peteflamingstar  
#213705
palbin skrev:
Brumsten skrev:Pro-sågar har slutna spolkanaler, ger snabbare acceleraton, men en spetsig effektkurva,
dvs. dålig segdragning.
Semi-prosågar har öppna spolkanaler, ger sämre acceleration, men en flackare effekrkurva,
dvs, bättre segdragning.


För ett knappt år sedan stod jag och tittade ner dels i en 346xp NE och dels en
353 cylinder och noterade just detta - den senare verkade skilja sig från den
förra genom att fodret var bortsvarvat/bortborrat typ så att kanalerna blev öppna
(just kanaler skulle man kunna säga :) ).

Det är väl fö även lite skillnader i diverse material - tex i vevhus - i vart fall var det
så när sågarna nummer började på 3 istf 5 ... .)

Brumsten skrev: ... endast Hva. har högerhandsbroms,.
Guds gåva till skogshuggaren. ...


Gas menar du nog?



Om jag inte missminner så ska det vara exakt samma material/lagring i vevhus på 353 och 346, åtminstone marknadsfördes 353 på det sättet när jag köpte min för snart åtta år sedan. Stämmer det då inte eller!?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).