Motorsåg och handhållet

Filmen "Motorsågen".

53 inlägg 27719 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Nippon  
#207260 Alltid rolig att höra historier från förr. Har fått hört en del om min morfar av min mamma. Morfar höll på hus rivning på den tid då dom tog reda på allt och ett par gånger lyckades han med att elda upp några hus. För han satt bara motorsågen i vägen utan att kolla vad som fanns i den. Och som alla vet så innehåller en gammal kåk väldigt mycket torr sågspån i vägarna. Som tydligen funkar väldigt bra som eldtände hehe

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

M-F  
#207265
Nippon skrev:Alltid rolig att höra historier från förr. Har fått hört en del om min morfar av min mamma. Morfar höll på hus rivning på den tid då dom tog reda på allt och ett par gånger lyckades han med att elda upp några hus. För han satt bara motorsågen i vägen utan att kolla vad som fanns i den. Och som alla vet så innehåller en gammal kåk väldigt mycket torr sågspån i vägarna. Som tydligen funkar väldigt bra som eldtände hehe


Javissst är det så "Nippon" jag har hört många historier från förr men tyvärr så lär man sig minnas och uppskatta dem alldeles försent! :sad:

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

dwurg  
#207268 Kanske starta en tråd med historier från förr ? :grin:

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Blivande snickare  
#207287
dwurg skrev:Kanske starta en tråd med historier från förr ? :grin:

Ordnat! :)

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

M-F  
#207290 Ganska kul att dom högg grenar som var kanske 1 cm i diameter på kubben förr!Allt tog tillls vara!Som en äldre bekant till mig sa:Ingenting i skogen är så dåligt att det inte går att bränna!Värt att tänka på i dagens slit och släng samhälle!

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

totte  
#207306
M-F skrev:Ganska kul att dom högg grenar som var kanske 1 cm i diameter på kubben förr!Allt tog tillls vara!Som en äldre bekant till mig sa:Ingenting i skogen är så dåligt att det inte går att bränna!Värt att tänka på i dagens slit och släng samhälle!


Så var det ju det att på den tiden hade man vanligtvis en vedeldad köksspis, där eldade man allt smått. Smågrenar och annat sånt blev "sommarved", när man ville ha snabbt brinnande för matlagning, och som brann ut fort för att inte skapa onödig värme. Helst barrved till sommarveden, och björken under den kallare delen av året när man ville ha värme också. Jag är uppväxt med vedspis första 13 åren av mitt liv.

Vi hade tvålågigt fotogenkök också, mest det som användes på sommaren, men när det skulle bakas eller göras nåt annat i ugnen var det sommarveden som gällde. Så redan när jag kom i skolåldern så var jag upplärd spiseldare och Primus-pumpare.

PS. Jodå, vi hade utedass också. Och bar vatten i hinkar från brunnen.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

rikard_e  
#207312


kolla vid 11:20, är inte det samma såg? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

totte  
#207326
rikard_e skrev:https://www.youtube.com/watch?v=kAO8bFsAS_Q

kolla vid 11:20, är inte det samma såg? :grin:


Jomen, visst är det en Jonsereds Raket av samma modell, El-Raket XB. Gjordes från 57 - 60. Så Arne Weises eftersnack där han pratar om 40-talet stämmer inte, slutet av 50-talet handlar det om i "Motorsågen".

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

stektlök  
#207336 Ha ha bra film... gillar sånt här ! Hästmannen å kokvinnorna å dyl.... alltid roligt att se gamla bra filmer som typ våra föräldrar och gammelföräldrar hade det.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Jamt  
#207358
axwell skrev:Sänds i SVT-24 kl 20 för den som inte redan sett den SVT-play, eller ändå vill se den.

Svor till nyss att jag bommat reprisen också. Men ser till min glädje att den går i repris på svt1 07.10 imorgon söndag samt 03.30 natten mot tisdag.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

242xpg  
#207372 Jag säger som jag brukar filmen var bättre förr.... "den nya lätta modellen en enmans såg..." det har hänt en del nu kollar man på hekton när man jämför sågar..:-D:-D
Denna filmen är vad jag kallar en kultur skatt.
I från en tid då folk med erfarenheter från verkliga livet, och med en fot kvar i huggarkojan kunde producera
Texter om vardagen som glesbygds folk kände igen sig i...
I dag måste allt handla om städerna för att det ens skall finnas nån som vill trycka det. .
Har jag fått för mig i alla fall...men jag hoppas jag har fel..

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Blivande snickare  
#207393
totte skrev:Jag är uppväxt med vedspis första 13 åren av mitt liv.

Hur e de att leva utan vedspis? ;)

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

242xpg  
#207399 Ingen aning jag lever i symbios med min hela vintern. ..;-)

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Blivande snickare  
#207402 samma här :grin:

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

totte  
#207406
Blivande snickare skrev:
totte skrev:Jag är uppväxt med vedspis första 13 åren av mitt liv.

Hur e de att leva utan vedspis? ;)


Det är inget kul! Vi har vedspis här, givetvis, men elspis också.

Skulle ha skrivit "enbart vedspis", så frågan är istället: "Hur är det att leva med enbart vedspis?". Det är inte så många längre som har gjort. Vill minnas att det inte var några av mina klasskamrater i skolan som hade det så.

Kan ju säga att det gick förstås mycket bra, men det blev lite hett inomhus när det skulle bakas bröd på sommarn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).