Sida 2 av 3

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: ons 20 mar 2013, 07:15
av knaggen
Ent skrev:Hej alla! Nybörjare på forumet och ägare av en 550 XP. Den här datorn Mange informerar om, måste man in på verkstan eller finns finns det någon programvara att installera på hemdatorn? Finns anslutning för mini-USB eller hur kopplar man upp sågen egentligen?

Kalibrerar sågen om sig kontinuerligt allt eftersom yttre förhållandena ändrar sig? Tycker inte manualen riktigt beskriver detta.

Vi har ca 10st 545 på jobbet och alla dom sågar går som ett spann skit dom brummar lite men det händer inget jag gratulerar Husqvarna till Sveriges skit såg nummer 1 köp något annat .

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: lör 12 nov 2016, 23:59
av Jawnax
Lyfter en gammal tråd, någon fler som provat denna modifiering av ljuddämparen?
Har en 550xpg, går väldigt bra.. men som vanligt, mycket vill ha mer med enkla medel om än behovet kanske inte finns :)

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: sön 13 nov 2016, 10:41
av traktorz
Börja med att ta bort gnistskyddet. Har det koksat igen något, så bör du redan där kunna få ett märkbart bättre genomflöde. Tändförställningen med RevBoost/PeakPulse hos 550/2253, ger ju redan attacken i accelerations-prestandan. Kanske mer poppis att modda på utländska forum?

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: sön 13 nov 2016, 10:46
av traktorz
knaggen skrev:Vi har ca 10st 545 på jobbet och alla dom sågar går som ett spann skit dom brummar lite men det händer inget jag gratulerar Husqvarna till Sveriges skit såg nummer 1 köp något annat .


Om inget händer, först skulle jag kolla om kedja var påmonterad. Ifall påmonterad, är den rättvänd? Som tredje punkt, byta till en ny kedja. :surp:

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: ons 16 nov 2016, 20:16
av knaggen
traktorz skrev:
knaggen skrev:Vi har ca 10st 545 på jobbet och alla dom sågar går som ett spann skit dom brummar lite men det händer inget jag gratulerar Husqvarna till Sveriges skit såg nummer 1 köp något annat .


Om inget händer, först skulle jag kolla om kedja var påmonterad. Ifall påmonterad, är den rättvänd? Som tredje punkt, byta till en ny kedja. :surp:

Har du sovit i 3 år eller är du bara sen. nu har vi bara 5st kvar och det är samma skit med ovala cylindrar och vad beror då det på jo husvqvarna har glömt vad QC är för något med olika höjd på vevhusen jippi för dynga.

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: ons 16 nov 2016, 20:28
av jannee
Husqvarna har varit fullt medvetna om bristande materialkvalitet på cylindrar och kolvar, trots att de bytt leverantörer.
Kvalitet kontra pris har inte alltid gått hand i hand.

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: ons 16 nov 2016, 21:57
av åberg
jannee skrev:Husqvarna har varit fullt medvetna om bristande materialkvalitet på cylindrar och kolvar, trots att de bytt leverantörer.


Gjuts inte de cylindrarna i egna gjuteriet?

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: ons 16 nov 2016, 22:10
av jannee
Nej, kanske till en del motorer, vet ej, de har köpt in kolvar från flera olika leverantörer även cylindrar från andra.
Umgåtts lite med en kille som jobbar på utvecklingsavdelningen i Jkp och enligt honom var det ett flertal skilda leverantörer till motordelarna, varierar från modell till modell till olika sågar.
Ex 445 inte alls samma leverantör till cylindrar/kolvar idag som när sågen introducerades. M.a.o. motorer vidareutvecklas och/eller förbättras undan för undan (förhoppningsvis).
Jag bara jämrade mig lite över deras bristande kvalitet men enligt honom borde det vara bättre eftersom de bytt leverantör. Vad som är sant eller inte är en annan fråga.

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: tor 17 nov 2016, 09:23
av Mange
åberg skrev:
jannee skrev:Husqvarna har varit fullt medvetna om bristande materialkvalitet på cylindrar och kolvar, trots att de bytt leverantörer.


Gjuts inte de cylindrarna i egna gjuteriet?

Vilket gjuteri tänker du på?

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: tor 17 nov 2016, 14:44
av knaggen
jannee skrev:Nej, kanske till en del motorer, vet ej, de har köpt in kolvar från flera olika leverantörer även cylindrar från andra.
Umgåtts lite med en kille som jobbar på utvecklingsavdelningen i Jkp och enligt honom var det ett flertal skilda leverantörer till motordelarna, varierar från modell till modell till olika sågar.
Ex 445 inte alls samma leverantör till cylindrar/kolvar idag som när sågen introducerades. M.a.o. motorer vidareutvecklas och/eller förbättras undan för undan (förhoppningsvis).
Jag bara jämrade mig lite över deras bristande kvalitet men enligt honom borde det vara bättre eftersom de bytt leverantör. Vad som är sant eller inte är en annan fråga.

Hur skall det bli bättre med olika höjder på vevhuset då det kan skilja upp till några 10 delar och skruvar man fast en cylinder på det så blir det snett och i slutändan en oval cylinder.

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: tis 22 nov 2016, 17:57
av åberg
Mange skrev:
åberg skrev:
jannee skrev:Husqvarna har varit fullt medvetna om bristande materialkvalitet på cylindrar och kolvar, trots att de bytt leverantörer.


Gjuts inte de cylindrarna i egna gjuteriet?

Vilket gjuteri tänker du på?


De hade ett när jag var på guidad tur på Husqvarna-fabriken i Huskvarna. Men det var ju några år sen. Vi fick inte vara i den hallen så mycket, det var nåt om säkerhet och brandfara. Där tänkte jag att de kanske kunde klämma fram några cylindrar även till 550. Har vi nån info som tyder på att de kommer från annan ort eller leverantör?

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: tis 22 nov 2016, 22:19
av Mange
När jag var där sist göts inte nåt på fabrik utan levererades dit från lite olika ställe. Gjuteriet som var vid museet hade inte använts på fasligt många år sa de då. Gjutning gjordes på annan ort, en packe rullades in, en låda bredvid o kasta kasserade i som inte var rätt..
Vet inte nån cylinder som gjutits i Husqvarna på väldans lång tid.

Bearbetning av gjutna delar (vevhus etc) har de däremot...

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: ons 23 nov 2016, 00:11
av åberg
Jag var där en onsdag i mitten av mars 2013, har för mig att det var ymnigt snöfall på morgonen och bussen var sen till Biltema-parkeringen i Linköping där jag och några till skulle kliva på så det blev second breakfast på Biltemas café. Väl framme vid Husqvarna i Huskvarna tillbringades resten av förmiddagen inne på fabriksområdet. Det var spännande att se motorsågsmonteringen som började med id-bricka och slutade med hel och provad såg. Gick i skaplig takt kan man säga, det pluppade ut nya, blanka, fina sågar hela tiden. :smile:

Men nu var det ju gjutning det gällde. Som jag minns det var gjuterihallen inte direkt åt det håll muséet ligger (men å andra sidan var det inte helt självklart för mig hur väderstrecken låg efter att ha promenerat runt i en massa olika hallar, korridorer och trappor på området). Hursomhelst, jag vill hävda att det göts motordelar i lättmetall där. Utrustningen såg inte ut att vara gammal.

Vi får kanske höra med nån som har insyn om det var så eller om jag bara drömt en vacker dröm. :grin:

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: ons 23 nov 2016, 04:07
av källefall8
I huskvarna finns ett av norra Europas modernaste pressgjuteri för magnesium, samt aluminium. Där tillverkas cylindrar, vevhus, svänghjul, oljepumpar, kopplingskåpor, vinkelväxlar etc. Allt görs inte där men mycket av det som monteras i Huskvarna.

Re: Hva 550 XPG hot rod edition :-)

Postat: tor 24 nov 2016, 15:02
av åberg
källefall8 skrev:I huskvarna finns ett av norra Europas modernaste pressgjuteri för magnesium, samt aluminium. Där tillverkas cylindrar, vevhus, svänghjul, oljepumpar, kopplingskåpor, vinkelväxlar etc. Allt görs inte där men mycket av det som monteras i Huskvarna.

Tack, då kan jag lita på mitt minne igen. :grin: