Motorsåg och handhållet

Hva och partner identifiering och frågor

95 inlägg 40104 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#217001 Svårt att säga om pumpen är körd eller det bara torkat ihop i kanalerna. Häll en skvätt diesel/fotogen/lacknafta i oljetanken och kör sågen ett tag, smörj kedjan med en oljekanna då och då medan du gör det. Är det igensatt brukar det kunna lösa upp det.

Det finns en hel del dåliga biooljor som torkar ihop, icke att rekommendera, särskilt för sågar som körs sällan.

Det finns en lång diskussion om det här: viewtopic.php?f=12&t=13633&st=0&sk=t&sd=a&hilit=olja#p171938

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

johan eriksson  
#217028
1113A skrev:vi in på din tråd efter att jag postat förra, ska kolla med brehemer maskin i norrtälje nån dag, de är vanliga packboxar alltså?


Försök att få tag i packboxar av Viton gummi, tål värme och bensin bättre, gärna ska det vara dammtunga med.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#362576 Igår fick 263an arbeta lite på vedbacken :grin:
Mer lättstartad såg får man leta efter trots sina 40 år på nacken!
Efter att ha filat kedjan så den ska dra någesånär rakt så ska han få arbeta några timmar till idag!
Är det husqvarnas "stora" svärdfäste på dessa? Kedja och svärd kan man väl börja betrakta som slut..
Och ska det användas 5.0mm fil till kedjan (som.är 3/8)? Har bara 4.8 fil i nuläget...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#362578 Härligt! 60-kubikarna från den tiden är sågar som har lite att dra med. Stora Hva-fästet ja. 5 mm fil brukar jag använda till 3/8-kedja.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#362597 Inga högvarvssågar direkt men råstyrka finns det gott om, märks speciellt när man malt igen några grova askar :-BD
Får väl försöka investera i en sådan fil med!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).