Motorsåg och handhållet

Hva och partner identifiering och frågor

95 inlägg 40118 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204564 Vad jag kunde se med blåtta ögat så va dom inte brända eller skadade, så de blir nog ett varv finputs på dom, 0,40 är lagom avstånd även på gamla qvarnor va?

När man kan diagnostisera felet med synen är de bra, måste man ha en dator är de rent ut sagt tråkigt att mecka... :cry:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204588 Fint att brytarna är i gott skick. 0,4 är vad jag minns korrekt värde.

Instämmer, tycker egentligen inte alls om min genomdatoriserade dieselbil ur den aspekten. Händer det nåt så står man där som ett fån.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204665 Nej de är fruktansvärt tråkigt och iom att dom lyfter in massa skit (elektronik) i grejerna så blir de så trångt och komplicerat att göra nåt.. tex kliman..
tom i min 15år gammla golf tdi är de mycket datorer...

Back to topic.. har hittat en ny åf för husqvarna/sågdelar!! i den lilla ort jag jobbar verkar vara bättre på alla sätt och vis! billigare, inte lika ifrågasättande dessutom hade dom orginal tankslang till 160/180!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204689 Jamen det var ju synnerligen trevligt! En bra handlare är värt mycket. Förresten vilken del av landet håller du till i. Fyll gärna i åtminstone landskapet i profilen.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204870 Norrtälje, så nu ska de synas?!?! :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204924 Jajemensan! ^:)^ :-bd

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#208149 Har inte haft så mkt tid att skruva såg, men gjorde ett ryck häromdan väntar även på lite delar från "mange"
Och Jonsereden vill dö vid gaspådrag men verkar i övrigt gå på tomgång, har provat ställa skruvarna på lite olika sätt, men främst den normala grunden (in helt och 1-1,5 ut) har dock endast provat utan luftfilter vet inte om de har någon större betydelse? men tänkte börja med att byta membran och så, stiftet är nytt..
Kan de bli avhjälpt med nya membran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#208164 Inte omöjligt alls, ingen garanti att det hjälper, men ofta så. Se till att få ordentligt rent i alla kanaler när du har den nerplockad. Luftfiltret om det är rent och fint har en påverkan men den är ganska liten, gör inte skillnaden mellan att den går eller inte.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#209287 Har precis varit ute och gjort rent föragasarn monterat nya membran så nu går 535:an som satan igen :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#209320 Härligt! Då har du en riktigt bra såg, som kan hålla länge! :ymparty: Varje räddad gammal Jonsered är ett framsteg för mänskligheten! :lol:

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#209397 Ja tillfredställande faktiskt! ska väl börja plocka ihop Husqvarnan va de lider så då kan de bli en till på "fungerar listan" sen vart de en lite förväxling när jag skulle få kedjebromskåpan till partnern men hoppas den rätta är på gång så har jag förhoppningsvis 3 komplett fungerande klenoder! ja åtmisntone 2 och en partner :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#209511 Kul, qvarnan är också en otroligt bra såg, men lite äldre och tyngre. En tuffing på vedbacken, inte lika skoj att dra runt i skogen. Och förringa inte en gammal Partner-låda, det är en såg med ett rejält driv, också en riktigt bra kapare.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#209541 Tycker att qvarnan är häftigast, men 535an är ju klart mest användbar, att röja lite runt åkerkanter etc blir den nog perfekt till, farsan har en Jons 2152 och Hva 346xpg och 535an är lättare än dessa så ska bli roligt och se och jämföra lite med modernigarna har inte kört något med någon av dom på nåt år så kommer knappt håg hur dom är.. Du har faktiskt rätt då s55an tillverkades var väl partner en utomordentligt konkurenskraftig farmarsåg, men dom är jävligt fula och varumärket idag har väl ingen direkt statustämpel!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#209555 Jo qvarnan är en härlig såg, har själv gått och avverkat med en sån en vinter på 70-talet (fast det var en 163:a).

535:an och dess "syskon" från samma tid tillhör de mest vikteffektiva sågarna genom tiderna, det är sågar som är riktigt bra för skogsarbete, smidiga och välbalanserade. Min 520 har jag gallrat mycket ved med här hemikring.

Partner idag är ett helt förfuskat märke, som nu dessutom inte finns längre, omdöpta till McCulloch, ett annat gammalt proffsmärke som nu får skylta med namnet på halvdana konsumentgrejor. Rena bedrägeriet, tyvärr helt legalt.

Partner fram till 80-talet var vad du köpte om du skulle ha en outslitlig arbetshäst, inte så smidiga och lätta, men i stort sett oslagbara i grov avverkning. Absolut toppkvalitet, och S-modellen skiljer sig från proffsmodellerna av 55-kubikarna genom att vara lite mindre "upphottad" lite lägre varv men ett fruktansvärt vridmoment. Annars är det i stor sett samma såg i botten.

Nu skulle du bara ha en 60 cc Jonsered från 70-talet, där finns det lite att köra med. Har en 621, har tyvärr ingen kedjebroms, den är tidigt 70-tal, men på vedbacken går den bra, ett fruktansvärt klipp i den.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#211827 Hallå dags för lite uppdatering och lite fler frågor... :surp:

Fick kåpan av Mange igår, så idag tänkte jag att jag skulle montera svärd och kedja på partnern men tji-fick-du...
Fick med en bunt kedjor i varierande skick med sågarna samt 1 svärd men när jag skulle hänga dit allting så visade det sig att länkarna inte gick ner i noshjulet på svärdet förutom 2 kedjor men dom var för långa... så tänkte att ni skulle hjälpa mig ang. kedjor och svärd... dom 2 längsta kedjorna stog de 3/8 på och det minsta och kortaste stog det 1/4 på och några stog det bara "LV" på.
Svärdet är ca 4,3mm brett och längden bör synas på bifogade fotona! Kedjan är en av dom "långa/stora" på bilderna.. vad ska jag ha för svärd till dem? 16"


Är ganska novis på allt ang. svärd och kedjor men vet att nyare kedjor brukar heta 325, så en beskrivning på vad man ska hålla isär och vad man ska mäta etc vore jätte bra för framtida behov och inköp!

Har också fått veta att Gamm-qvarnan och eventuellt partnern inte har samma svärd som tex 535 och nyare sågar..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).