Motorsåg och handhållet

Hva och partner identifiering och frågor

95 inlägg 40116 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#203931
Självklart att en handlare skall ta tillfället i akt att kränga nya prylar, då en kund har hittat till dennes butik, allt annat är affärsmässigt feltänk.

Sen tycker jag att du borde se fördelarna med att ha en bra kontakt med din närmaste återförsäljare ...


Självklart skall handlarn inte göra så! Affärsmässigt feltänk är att inte lyssna på kunden och ta reda på vad kunden vill innan man sätter igång med säljsnacket. Om jag går in i en butik för att köpa reservdelar så vill jag bli servad med det, inte få veta att jag håller på med gammalt skit och borde begripa bättre. Blir jag bra bemött så går jag dit den dag jag skall köpa nåt nytt, får jag inte den service jag vill ha så kommer jag inte heller att handla där nåt mer.

Det verkar som att den här återförsäljaren inte har nån känsla för hur man skapar en bra kontakt med sin kund.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203940 traktorz har antagligen den här försäljaren som ideal: :grin: :grin: :wink:
http://123an.tjosan.se/nordicbuisnes.html

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204073
totte skrev:
Självklart att en handlare skall ta tillfället i akt att kränga nya prylar, då en kund har hittat till dennes butik, allt annat är affärsmässigt feltänk.

Sen tycker jag att du borde se fördelarna med att ha en bra kontakt med din närmaste återförsäljare ...


Självklart skall handlarn inte göra så! Affärsmässigt feltänk är att inte lyssna på kunden och ta reda på vad kunden vill innan man sätter igång med säljsnacket. Om jag går in i en butik för att köpa reservdelar så vill jag bli servad med det, inte få veta att jag håller på med gammalt skit och borde begripa bättre. Blir jag bra bemött så går jag dit den dag jag skall köpa nåt nytt, får jag inte den service jag vill ha så kommer jag inte heller att handla där nåt mer.

Det verkar som att den här återförsäljaren inte har nån känsla för hur man skapar en bra kontakt med sin kund.


Nej jag går ju inte till mina ÅF för att höra en mässa utan för att jag behöver delar/tillbehör, och precis som du säger om man blir bra bemött och de är överkomliga priser så fortsätter man givetvis handeln på samma ställe!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204135 Kolvens dia är 45mm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204136 Ja då är den på 58 cc för att vara exakt, sågkroppen och bakre handtaget ser ut att vara en 160S, så det är nog vad vi får säga att den är. Det var en mycket bra såg för sin tid. Får du den att gå har du en prima vedkapare. Lite tung att dra runt i skogen, jämfört med senare tiders sågar, men för att fälla och kapa ganska grovt är den utmärkt. 15 - 18" svärd på den så kan man göra mycket.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204166 Nästa steg blir o se om den har brytare för o se om det är en 160S eller 260CD med bytt tank.

Det lutar åt 160S nu rätt rejält!

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204183 Måste jag slå bort svänghjulet för att se om de är en 160s eller kan man se de på något annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204220 Går det kablar ner bakom svänghjulet, nånstans nedanför tändspolen. I så fall bör det vara brytare. Förresten om du lossar starthakarna och tre skruvar på svänghjulet så kan du lyfta av fläkten och då ser du brytarna om dom finns där.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204234 Okej ska kolla de! De enda sladdar som finns är till stoppen och täbdkabeln... Finns det membran etc att köpa till förgasarn på hvan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204247 Förgasardelar är inget problem, det är en Tillotson HS, kan du köpa i stort sett var som helst som det finns sågdelar.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204260
totte skrev:Förgasardelar är inget problem, det är en Tillotson HS, kan du köpa i stort sett var som helst som det finns sågdelar.



Då får ja nog ta och åka och köpa de, köper nog till wallbron också, byta bränsleslangen med!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204463 Då va de spikat att min raritet är en 160s 😈 , Som ni redan sagt förvisso! slog loss svänghjulet idag.. 2 av 4 magneter är det inte samma kraft i som dom andra 2 finns viss antydan till sprickbildning i dom 2 med sämre kraft.. hänger ni med? vad ska jag göra åt detta? låtsas att de regnar? den hade skaplig gnista med beggat stift förövrigt! tändhatten var bra muggig med så de blir till att skaffa en ny sådan med, de här projektet vart mer omfattande än jag tänkt mig hehe men så är de alltid... "jag ska bara kolla här och skruva bort den här.. oj här va de trasigt osv"

DSC_0473.JPG


DSC_0474.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204493 Jaha, då var det väl fastslaget. Skulle nog inleda med att "låtsas som det regnar". Tänder sågen och går bra när du fått ihop den så är det ju bra, annars är det väl att börja leta efter en reservdelssåg med vettigt svänghjul.

Se nu till att polera upp brytarna, och när jag säger polera så menar jag det. Skall vara närapå spegelblanka, då håller dom länge. Glöm inte att tvätta med T-sprit, lämpligast, innan du sätter ihop.

Och vara glad för att det är en såg med brytare, det är pålitligt och kan åtgärdas. 70-talets elektroniska var inte särdeles pålitliga och när dom pajar så finns inget att göra annat än att jaga rätt på en annan som fortfarande funkar.

Förresten, hur tog du svänghjulet, avdragare eller nåt lämpligt fulknep?

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#204504
totte skrev:Jaha, då var det väl fastslaget. Skulle nog inleda med att "låtsas som det regnar". Tänder sågen och går bra när du fått ihop den så är det ju bra, annars är det väl att börja leta efter en reservdelssåg med vettigt svänghjul.

Se nu till att polera upp brytarna, och när jag säger polera så menar jag det. Skall vara närapå spegelblanka, då håller dom länge. Glöm inte att tvätta med T-sprit, lämpligast, innan du sätter ihop.

Och vara glad för att det är en såg med brytare, det är pålitligt och kan åtgärdas. 70-talets elektroniska var inte särdeles pålitliga och när dom pajar så finns inget att göra annat än att jaga rätt på en annan som fortfarande funkar.

Förresten, hur tog du svänghjulet, avdragare eller nåt lämpligt fulknep?


Ja de va de svaret jag ville ha :wink:

Hade tänkt ge dom en översyn ska man köra med typ 800 våtpapper eller något annat?

tyckte de kändes lite ålderdomligt men du har nog rätt i att de bara är bättre!

fulknep :mrgreen: snurra startsnöret runt svängen och sen fast med de så sågen hängde 5cm från golvet och några slag me dorn..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#204552 Beroende på hur dom ser ut så börjar jag med våtpapper 225 - 400, är dom mycket brända kan man behöva fila lite först. Sen kör jag 600 och slutar med 1000, men 800 borde duga tycker jag. Ju fler grader av papper du har att byta mellan ju fortare går jobbet.

Jag gillar verkligen brytare, känslan av att kunna göra nåt åt saken. Spolarna går mycket sällan sönder, det som kan åka är kondensatorn. Brytarna går att renovera i 9 fall av 10. Det är om klacken som går mot kammen är helt nedsliten som det kan bli problem. Och en såg med brytarna i bra skick går minst lika bra som en elektronisk av äldre modell.

Bästa modellen av fulknep, fungerar nästan alltid, och minsta risk att skada nåt.

Är du inte med på http://www.chainsawcollectors.se, internationellt sågsamlarforum? Borde du vara :grin: ! På engelska förvisso.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).