Motorsåg och handhållet

64 dl kedja på stihl 15" svärd?

15 inlägg 12096 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

64 dl kedja på stihl 15" svärd?

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203238 Går det att använda en 64 dl 0,325 kedja på en Stihl ms 260 med 37 cm svärd?
Eller är jag fast med Stihls egna kedjor med 62 dl?
Anledningen till frågan är att gården som jag jobbar åt ibland kör Hva och köper hem storpack med kedjor.
Mvh Claes



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

traktorz  
#203252 Du anger delningen till .325", men du nämner ingenting om drivlänksbredden på ditt nuvarande svärd. Har du ett löst ringdrev eller en fast kedjekrans på sågens kopplingstrumma?

Delning (Pitch) = 0.325"
Länkbredd (Gauge) = 0.063" (1.6mm)
Länkbredd (Gauge) = 0.058" (1.5mm)
Länkbredd (Gauge) = 0.050" (1.3mm)

Husqvarna har bara två bredder på drivlänken:
HVA H25 .325" 1.5mm
HVA H30 Pixel .325" 1.3mm

P.S:
Vi har 56DL med 15" svärd på vår Stor-Stihl såg, samt 66DL med 18" svärd. Därför låter 64DL för mycket på ditt 37cm svärd, är det inte 62DL du behöver istället till din såg?

Användarvisningsbild

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203258 Tror det finns svärd för 64DL om så önskas, men vill det du har ha 62 ska det dit kedja för 62.


Traktorz.
Spårvidd har inget med antalet drivlänkar att göra!
I Oregons utbud finns i 1,6 med i .325 delning och heter 22.

Avatar Fallback

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203360 "Traktorz" Läs gärna min frågeställning igen.

Spårvidden på mitt svärd är 1,5mm.

Jag menade inte att gården köper Hva kedjor, snarare att de kör Hva sågar.
De köper Windsors och Oregon kedjor med 64 drivlänkar, och jag undrar om jag kan använda dessa till min Stihl?

   TS
Avatar Fallback

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203384 Möjligen att det går när kedjan är ny men när den slakar så finns det inget spelrum kvar på kedjesträckningen. Sätter du på större kedjedrev så förbättras ev möjligheten.

Användarvisningsbild

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

totte  
#203391 Enklast är väl att låna en kedja och prova, då ser du om det finns nån marginal på sträckningen.

Användarvisningsbild

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

palbin  
#203409 Om det är 1.3 mm eller 1.5 mm kan du bara skicka dem till
mig så kapar jag dem från 64 dl och nitar om dem till till 62
dl till självkostnadspris :) ... . Mvh

Avatar Fallback

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203422 Nita dem 63 till den sågen.

Avatar Fallback

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203442 Tackar för alla svar. Ska testa att kränga på en kedja och mäta hur mycket marginal det finns kvar på spännaren.

   TS
Användarvisningsbild

56 dl H25 kedja på Stihl 13" svärd

traktorz  
#204551 Om man nu absolut vill ha en Stihl såg och har några bättre uppfilade kedjor liggandes från en gammal såg, som i vårt fall är en Jonsered 535 med .325", 1.5mm och 13" svärd för 56 länkar, så verkar just MS261 vara ett bra val. (Syftet kunde vara att slippa ifrån en extra bränsledunk med 1:40 oljeinblandning som ju 535'an kräver.)

Svärden är dock inte utbytbara, kedjorna däremot. Så våra gamla filade H25-kedjor torde passa på en MS261 försett med ett 32cm Rollomatic E svärd, #3003 000 5006. (Naturligtvis passar även Stihls egna RM, RS & RD3 kedjor, när det blir aktuellt med nya.)

P.S.
Hur har det gått för trådskaparen?

Användarvisningsbild

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

totte  
#204557 Inte kräver den 1:40 om du använder bästa kvalitet av 2-T olja, går fint på färdigblandad 1:50.

Användarvisningsbild

OT: Jonsered 535

traktorz  
#204623 Enligt Jonsereds skötselanvisning (108 07 02 41) för modellerna 455/535 från år 1986 så rekommenderas 2.5% oljeinblandning. Däremot i den senare internationella Operators Manual (108 07 02 42) från 1992 så anges oljeinblandningen till 2.0%. Jag gissar att med dagens helsyntetiska bättre specificerade oljor så är 2% tillräckligt, som du säger.

När vi blandar själva använder vi delsyntet Texaco Motex 2T-X och delsyntet Q8 Sprint, eftersom dessa står i hyllan hemma och det kommer att ta något år att köra upp, även med 3% inblandning.

(Till den tidigare Jonsereds Raket M50 körde vi med rekommenderade 4% oljeinblandning.) Vi hade 535-sågen inne en gång för översyn map. tankventilationen och de rekommenderade samtidigt att vi skulle köra på en litet fetare oljeinblandning än 2%, typ 3% eftersom de såg några repor på kolven. Därefter har vi alltid kört med en rikligare inblandning i den gula kombidunken till den här sågen.

Funderar på att byta ut kolvringen, för att få en anledning att själv inspektera cylindern och kolvens status. Mig veterligt har 535'ans cylinder aldrig varit demonterad frånsett vid ovanstående översyn. Hur man sotar kolv och cylindertopp får jag lämpligen lära mig samtidigt?

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=12012&start=15#p154836
viewtopic.php?f=12&t=12012&start=15#p155656

535_1986.gif

535_1992.gif

Användarvisningsbild

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

totte  
#204687 Jomen, det där med oljeblandning är ett återkommande tema, just för att gamla manualer och klisteretiketter på sågar anger en viss blandning. Men den är då alltid relaterad till den tidens oljor. På 70-talet körde man sällan på mindre än 4%, t ex, men oljan man hade då var i pricip, det som idag kallas gräsklipparolja, SAE 30 mineralolja.

Sen kan det ju vara skäl att ha lite mer ja om man har konsterad skada. Bättre en aning för mycket än för lite, men inte mycket för mycket, då koksar det. Men upp till tre är inga problem.

Dom är lite speciella att ta isär, när du lossar cylindern så lossar även övre halvan av vevhuset. Du bör ha lämpligt tätningsmedel hemma och lägga i vevhusskarven annars blir den inte tät igen. Bensinbeständig motorsilikon, t ex.

Sotning är bara att skrapa, använd lämpligen aluminiumplåt som verktyg, så blir det inga repor.

Behöver du IPL så finns den här: http://www.barrettsmallengine.com/jonse ... slist.html

Användarvisningsbild

OT: Jonsered 535

traktorz  
#204756 Tack för flera bra tips, och bra IPL-bibliotek.
Hittade fler bra tips i en annan relevant tråd. Ska komma ihåg denna tråd, när det blir aktuellt med att trimma sågen lite.

Ref:
Renoveringsförsök av en Jonsered 535
http://hybris.cms.henkel.com/medias/sys ... 140702.pdf

Användarvisningsbild

Re: 64 dl kedja på stihl 15" svärd?

totte  
#204759 Just det ja, den tråden minns jag när jag fick se den.

Loctite har mycket godis.

Ett tips till, gummigrunkan mellan förgasaren och cylindern, eller snarare klämman, är riktigt jäklig att få dit, sätt på den innan du sätter på cylindern på sågen igen. Samma gäller slangen till impulskanalen, stoppas i i hålet i vevhuset medan man har det loss.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).