Motorsåg och handhållet

Lokala ÅTF / Internet handel.

85 inlägg 34872 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

bmbamse  
#216283 Jag svara på de av 'vetinte's frågor som JAG har en susning om: :grin:

4: I min värld får jag från generalagent en FÖRFRÅGAN om jag kan/vill/har tid att ta detta jobb...
-Nekar jag nog många gånger får jag förmodligen inga fler jobb, så oftast blir det ett "ja". Slutkund hamnar hos mig genom att de ringt det landsomfattande supportnummret som står på märkets hemsida eller i dokumentation som följde med produkten.

Det antal kunder som kommer över tröskeln tar JAG över "ansökningsförfarandet" åt. är det garanti så lagas produkten, och firman får något som snarast är en ersättning för min tid... -Man blir inte fet.

De kunder som inte är nöjda med mitt besked hänvisar jag till generalagenten direkt, för att ta den diskussionen med den som ändå tar beslutet.

Min "vinst" är att en nöjd kund kanske kommer hit och köper pga servicen, snarare än hos elgiganten nästa gång...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

vetinte  
#216288 Att en återförsäljare tar på sig att vara "mellanhand" det gör han ju genom att just vara återförsäljare. Det är ju ett avtal som han har ingått med generalagenten o där med slipper konsumenten ta den kontakten.
Så tror jag att de funkar i andra länder oxå. Men om jag köpt en produkt som omfattas av "världsgaranti" o den går sönder så kontaktar jag generalagenten o så rekommenderar han mig en verkstad. Oftast en som e återförsäljare för produkten. Men finns där ingen nära till hands så får någon annan frågan om att göra jobbet.
Så där e ju ingen skillnad.

Dehär med "att inte bli fet" de e ju så att du har förhandlat fram ett timpris för att göra jobbet iom att du blev eller rättare sagt tog på dig återförsäljarrollen ?
O e du inte nöjd så kan du ju omförhandla avtalet eller sluta att vara återförsäljare. Du e ju inte tvungen att vara de.
De e väll ett avtal två parter emellan. O e man inte nöjd av någon anledning så får man avstå.

Att man som företag utvecklar sin verksamhet med kunskap, verktyg, verkstad o "finare" lokaler etc. Det är ju en ekonomisk fråga som man måste kalkylera med innan o inte efter. O så får man ju anpassa kostymen efter marknaden som de så fint heter.

O om de handlar om avgifter som vi har här o inte andra länder har. O vi har gått med på att vi ska vara med i EU o ha öppen handel över gränserna. Så får vi tyvärr leva efter de eller göra nåt åt de. För jag tror att de e där de stora problemet ligger. Inte att enskilda konsumenter handlar billigt.
Rösta annorlunda tex.
De e ju trots allt en majoritet av svenska befolkningen som röstat fram de samhälle vi lever i idag.
Men de är väll de som man så vackert kallar för utveckling ?
O utveckling e ju så bra, eller ?

Där finns nästan alltid något som man värdesätter med nya grejer o utveckling men de för oxå med sig tråkigheter. Men nånstans kanske man får/borde avstå från utveckling för att slippa saker den medför.

Hur många bondsågar har inte lagts ner pga att utvecklingen har gått åt större enheter ? (O nu e dom för små så nu ska dom flyttas.)
Vi sitter här o kan snacka vilket vi tycker e bra. Men det för med sig internet o internethandel. E vi villiga att avstå de ena för de andres skuld ?

Allt vi ser idag e bara varet som rinner från såret. Såret skapades för länge sedan.
Vad vi kan göra idag e bara att åka med skutan eller skrika jävligt högt.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216292
vetinte skrev:Att en återförsäljare tar på sig att vara "mellanhand" det gör han ju genom att just vara återförsäljare. Det är ju ett avtal som han har ingått med generalagenten o där med slipper konsumenten ta den kontakten.
Så tror jag att de funkar i andra länder oxå. Men om jag köpt en produkt som omfattas av "världsgaranti" o den går sönder så kontaktar jag generalagenten o så rekommenderar han mig en verkstad. Oftast en som e återförsäljare för produkten. Men finns där ingen nära till hands så får någon annan frågan om att göra jobbet.
Så där e ju ingen skillnad.

Det beror på hur man ser det. De flesta utför en service åt en kund eftersom distributörer inte vill ha privata kontakter. Konsumenter kan inte ta det med distrubutör/general agent för de vill inte vara Återförsäljare med kontakt med privat person/slutkund.
Det hade varit det bästa o så var det i starten av såg industrin.
Har du ingen ÅTF nära får sågen skickas. Du hänvisas inte till service utanför märkets nät.
vetinte skrev:Dehär med "att inte bli fet" de e ju så att du har förhandlat fram ett timpris för att göra jobbet iom att du blev eller rättare sagt tog på dig återförsäljarrollen ?
O e du inte nöjd så kan du ju omförhandla avtalet eller sluta att vara återförsäljare. Du e ju inte tvungen att vara de.
De e väll ett avtal två parter emellan. O e man inte nöjd av någon anledning så får man avstå.

Man förhandlar inte så hemskt mycket utan accepterar eller inte. Många avstår o det förhandlas inte!
vetinte skrev:Att man som företag utvecklar sin verksamhet med kunskap, verktyg, verkstad o "finare" lokaler etc. Det är ju en ekonomisk fråga som man måste kalkylera med innan o inte efter. O så får man ju anpassa kostymen efter marknaden som de så fint heter.

Jo, så är det. Och det kvittat hur du räknar för kommer kunderna inte dit är det inget o räkna på.
vetinte skrev:O om de handlar om avgifter som vi har här o inte andra länder har. O vi har gått med på att vi ska vara med i EU o ha öppen handel över gränserna. Så får vi tyvärr leva efter de eller göra nåt åt de. För jag tror att de e där de stora problemet ligger. Inte att enskilda konsumenter handlar billigt.

Jo, visst ligger problemet i politiken. Det delas upp i olika politiker eftersom de har inget med varandra o göra direkt, utan indirekt. Marknads/bolagspolitik är en sak och regerings/lands politik nåt annat. Bolagen sätter inte regler o lagar utan fölkjer o trycker på för förändring.
vetinte skrev:Rösta annorlunda tex.
De e ju trots allt en majoritet av svenska befolkningen som röstat fram de samhälle vi lever i idag.
Men de är väll de som man så vackert kallar för utveckling ?
O utveckling e ju så bra, eller ?

Bolags politiken kan vi konsumenter påverka betydligt snabbare än en röstning vart fjärde år. Det är bara o välja vad och hur vi vill konsumera. Tyvärr så är det inte i ropet o diskutera jobb möjligheter o långsiktig lönsamhet oavsett vad du röstar på.
vetinte skrev:Där finns nästan alltid något som man värdesätter med nya grejer o utveckling men de för oxå med sig tråkigheter. Men nånstans kanske man får/borde avstå från utveckling för att slippa saker den medför.

Det är konsumentens makt om de begriper det...
vetinte skrev:Hur många bondsågar har inte lagts ner pga att utvecklingen har gått åt större enheter ? (O nu e dom för små så nu ska dom flyttas.)
Vi sitter här o kan snacka vilket vi tycker e bra. Men det för med sig internet o internethandel. E vi villiga att avstå de ena för de andres skuld ?

Storbolagstänket är en mode grej som politiker och affärs världen kört hårt med i 70 år nu. Nu står vi där med få aktörer o osäkra marknader som är känsliga.
Att utesluta det ena av de två är nog omöjligt om man inte har förmåga, kompetens o kunskap o klara allt själv utan tillverkare, service nät.
vetinte skrev:Allt vi ser idag e bara varet som rinner från såret. Såret skapades för länge sedan.
Vad vi kan göra idag e bara att åka med skutan eller skrika jävligt högt.

[/quote]Vi kan påverka, mer än du tror. Man är inte tvungen o holla med, det går o protestera o tala för sin sak. Det gör vi nu.
Vi diskuterar o upplyser varandra om olika aspekter av en diskussion.
Att det är många som inte ser fördelar i nära kontakt o handel är farligt. Inte så mycket för den nära kontakten, men för den som vill ha kontakt. Då ska den inte vara i UK, USA, Tyskland. Den ska vara i byn. Inte 500km bort i Husqvarna heller...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

bmbamse  
#216294 Vetinte:

Garanti är att tillverkaren garanterar att vid försäljningstillfället var varan fullt funktionsdugligt och felfritt. Under garantitiden repareras alla fel som kan härledas till fabrikationsfel, materialfel etc. Dvs fel på varan som fanns vid försäljningstillfället. En "hyllvärmare" som sälgs typ 3 år efter den tillverkades har samma garantitid som en som tillverkades förra månaden och packades upp hos ÅF förra veckan, dvs det är försäljningsdatum som gäller, men då måste KUNDEN styrka när den är köpt -därför sparar man kvittot.

Om tillverkaren kan visa att köparen (det är tillverkaren som har bevisbördan under garantitiden) gjort något köparen inte borde och felet därmed uppkommit efter köpet så gäller ju ingen garanti.

Som reparerande ÅF måste man gå kurser för att få ut programvaror, manualer och kalla sig ÅF för märket. Denna kompetens ,*som man förövrigt brukar få betala för, har man sedan nytta av när man SERVAR produkterna, dvs normalt underhåll etc. Själv ser jag mer garantireparationerna som extra träning på prylen ifråga, vilket också kommer DIG tillgodo när du kommer in och vill ha varan servad. -Jag kan maskinen mycket bättre. Garantireparationer är en MYCKET LITEN del i mitt arbete, och ekonomiskt går det i princip +-0 i och med att tillverkaren står för delar. Ersättningsmässsigt för tiden har jag nog aldrig "gått plus" på en garantireparation då felsökning, supportsamtal, manualläsning etc tenderar att dra ut på tiden. Enda plusset på kontot är att man brukar lära sig något nytt, och det kommer också alla andra kunder till godo i form av en förhoppningsvis effektivare service.

Tillägg: efter *.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

vetinte  
#216297 Mange
Jo jag vet att det förekommer att andra reparerar efter kontakt med generalagent. Inte alltid sakerna behöver skickas.

Men jag tycker att de du skrev var väldigt bra.
O att det e ett stort problem som spänner över många områden e ju helt klart. Här på forumet finns ju många trådar som på ett eller annat sätt antyder samma problem.

Man kan ju vara jävligt drastisk o säga att det största problemet e mänskligheten :lol:

Vist kan konsumenten påverka. (Jag har själv gjort det vid ett antal tillfällen.)
O e man fler så går de lättare. Men ju mer öppen/större marknaderna blir desto mindre blir varje enskilds betydelse i de stora hela.

O ja jag tycker som du att de e guld att sitta här o tycka o tänka.
Men för räckte de med att prata med grannen så kunde man förändra saker. Idag så måste vi vara många fler. För att värden har blivit "större".
O där e oxå så många mer saker man vill ändra på nu när man ser mer av värden.

bmbamse

Jodå jag vet vad garanti e. O att där finns vissa krav som ställs för att det ska tas som garanti.

Men att det inte ligger som ett juridiskt åtagande hos åf utan hos generalagent eller tillverkare menade jag.

Sen va gäller reparationer o handböcker etc. Så finns ju de mesta på nätet :lol:
Vilket kan tyckas vara en paradox.

Det händer ju att när man lämnat in nått för reparation så skickar återförsäljaren iväg den ändå. :???: Då skulle jag ju lika gärna kunna köpt varan på nätet billigare o själv skickat iväg den :?:
Ta en mobiltelefon tex.
Idag repareras dom inte ens utan du får en ny.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216313 Vad det gäller det du kallar juridiskt åtagande så finns det väldigt specifika regler o lagar som i stort förklarar hur saker o ting går till.

Om tillverkare påstår att de har aldrig så mycket garanti så täcker det inte användar fel o slitage.

95% av felen jag ser är just det.... Väldans sällan man ser nåt fabrikations fel. I så fall fungerar oftast inte sågen rätt ny. Därför servas såg innan leverans, då ser man om de är rätt eller inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

vetinte  
#216318
Mange skrev:Vad det gäller det du kallar juridiskt åtagande så finns det väldigt specifika regler o lagar som i stort förklarar hur saker o ting går till.

Om tillverkare påstår att de har aldrig så mycket garanti så täcker det inte användar fel o slitage.

95% av felen jag ser är just det.... Väldans sällan man ser nåt fabrikations fel. I så fall fungerar oftast inte sågen rätt ny. Därför servas såg innan leverans, då ser man om de är rätt eller inte.


Ja de gör de. Men de jag ville ha fram var att det till syvene o sist e generalagent/tillverkaren som står för garantin/kostnaderna inte återförsäljaren.

O nej användarfel skall inte täckas av garantin.

Om 95% Är användarfel så ser jag inget problem med att där kommer in en med en tex såg han köpt på nätet. Med 95% säkerhet så skulle han ju få betala för reparationen själv i alla fall.
Alltså så får du jobb utan att ha behövt lagerhålla produkter. Vilket skulle kunna leda till att du kan dra ner på dina kostnader. :wink:

O jodå. "sällan" e en definitionsfråga men vist händer de. O att det först upptäcks efter en vis tids användning e oxå ganska vanligt.
("Ganska" e oxå en definitionsfråga :lol: )
Titta på hur många gånger bila har kallats tillbaka tex.
Toyota var väll de sista i raden.
Där var väl även nån motorsåg som hade bekymmer. Har för mig att jag läst nått ang de här på forumet.
Men jag kan ha fel :???:
Eller vafan inte kan jag de häller :lol:

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Risarvaren  
#216358
vetinte skrev:
Mange skrev:Vad det gäller det du kallar juridiskt åtagande så finns det väldigt specifika regler o lagar som i stort förklarar hur saker o ting går till.

Om tillverkare påstår att de har aldrig så mycket garanti så täcker det inte användar fel o slitage.

95% av felen jag ser är just det.... Väldans sällan man ser nåt fabrikations fel. I så fall fungerar oftast inte sågen rätt ny. Därför servas såg innan leverans, då ser man om de är rätt eller inte.


Ja de gör de. Men de jag ville ha fram var att det till syvene o sist e generalagent/tillverkaren som står för garantin/kostnaderna inte återförsäljaren.

O nej användarfel skall inte täckas av garantin.



Jodå, garanti är lagstadgat och regleras i grunden juridiskt, sedan är det en teknisk bedömning för att avgöra om felet beror på produkten eller användaren. Det senare är ej garantiberättigat. Normalt så är det producenten som står för garantin, inte ÅF eller Distributör/generalagent. Det är även Producenten som är sista instans för att godkänna garantin eller avslå densamma. De flesta ÅF vet mycket väl vad som skall avslås bums. Hur många biltillverkare skulle ta på sig en brunnen koppling som garanti (inte omöjligt men mycket ovanligt)???


vetinte skrev:Om 95% Är användarfel så ser jag inget problem med att där kommer in en med en tex såg han köpt på nätet. Med 95% säkerhet så skulle han ju få betala för reparationen själv i alla fall.
Alltså så får du jobb utan att ha behövt lagerhålla produkter. Vilket skulle kunna leda till att du kan dra ner på dina kostnader. :wink:

O jodå. "sällan" e en definitionsfråga men vist händer de. O att det först upptäcks efter en vis tids användning e oxå ganska vanligt.
("Ganska" e oxå en definitionsfråga :lol: )


Haken är väl att ett antal av dessa som får avslag på garantin blir sura och anser sig felbehandlade och klagar högljutt. De som accepterar sin lott och köper raparation och framtida service är nog att anse som vinstlott ändå i det stora perspektivet.

Detta är inte helt ovanligt när det gällde begagnade bussar och lastbilar 2009, många fordon såldes under krisåret 2009-2010 till vem som helst som klev innanför dörren. Man lät bli att fråga för många frågor och det slutade med att många fordon med Euro5 motorer exporterades till länder utanför EU. Man "glömde" informera om adBlue och att EGR-motorer bara klarar lågsvavligt bränsle med kondproblem som resultat. Många av dessa fordon har sedan Distributör-/ÅF-organisationen fått klagomål om som sedan avslås med en missnöjd kund som resultat...

Varje missnöjd kund är ett problem för den lokale ÅF även om kunden faktiskt har fel...
Det är min synpunkt men jag vet att många tycker annorlunda kanske på båda sidor om staketet?


Samtidigt vill jag poäntera att jag inte alls tycker att man skall stoppa näthandeln, valfrihet är det som gäller och några blir brända medan andra är nöjda.
Själv så har jag en äldre (-05:a) 357XPG som jag köpt billigt på blocket. Den gick inte rent och stannade så fort den blev varm.
Jag köpte en ny ZAMA-förgasare via en nätbutik i USA. tror gasarn kostade 55 dollar och det slutade väl på ca 750 spänn med frakt, moms och postens hanteringsavgift. Sågen gick igång och jag är nöjd.

Gammal såg => delar på nätet.
Nyare såg => handla och serva hos ÅF
Om jag hade en firma och använde sågen för mitt leverbröd skulle jag nog byta såg regelbundet samt serva och repa hos ÅF. Då har man inte råd att vänta ett extra dygn på delen samt sedan försöka meka dit den på egen hand med hjälp av sprängskisser och instruktioner från nätet...

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

bmbamse  
#216363 Mycket snygg sammanfattning, Risarvaren!

Jag bugar och instämmer! ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216375 Bra skrivna inlägg i produktiv tråd! Härligt!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).