Motorsåg och handhållet

Lokala ÅTF / Internet handel.

85 inlägg 34890 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

rokon  
#202591 Egentligen borde internethandel bli Sveriges starkaste affärsgren, då vi har ett land med så många tungomål att här så gott som all världens språk finnes. Dessutom är många mycket välutbildade och med kontaktyta mot de länder de kommer ifrån, nä framtidens handel för Sveriges del har inga gränser!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

zeetorg  
#202594 jo "Mange", jag håller med dig i sak. Dock kan jag i vissa fall även förstå dom som inte väljer att handla lokalt alla gånger.
Nackdelen är ju naturigtvis att man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
(Handla på distans samtidigt som dom lokala handlarna skall finnas kvar)

Annars så håller jag med dig om att en bra handlare (oavsett bransch) skall man vara rädd om och gynna även om det blir lite dyrare just vid inköpstillfället, det brukar oftast löna sig i längden.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202605
rokon skrev:Egentligen borde internethandel bli Sveriges starkaste affärsgren, då vi har ett land med så många tungomål att här så gott som all världens språk finnes. Dessutom är många mycket välutbildade och med kontaktyta mot de länder de kommer ifrån, nä framtidens handel för Sveriges del har inga gränser!

Jag har utländska kunder som kommer hit så visst funkar det utan internet försäljning.
Att det är många som har olika språk i svenskt skogsbruk har jag inte märkt, men definitivt på samlar fronten där det inte finns mängden nog o klara det nationellt.

Vet inte om det är så hemskt många väl utbildade som håller på i skogen, har svårt o tänka mig det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

johan eriksson  
#202686
Brickan skrev:Det tar tid att åka dit och få dem att begripa vad jag vill ha.


Om du upplever att förklara vad du vill ha som ett problem så är ett tips att ladda hem en sprängskiss på din maskin, vilket ändå nästan är en förutsättning för att beställa på nätet, och skriv upp på en lapp artikelnummerna på det du vill ha och ta med dig till ÅF när du beställer, eller till och med ring till dom och beställ, brukar inte vara några som helst problem om man har en god relation med sin handlare, kan lova dig att det är uppskattat av dom och du får det du har tänkt dig. Gör så med min handlare hemma och det funkar kanon.
Handlar lite på E-bay med, men då är det saker som har utgått hos tillverkarna eller till sågar som aldrig är sålda i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

johan eriksson  
#202687
Mange skrev:Jag har utländska kunder som kommer hit så visst funkar det utan internet försäljning.

Räknas dina småländska kunder dit också? :grin: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202738 Jajamen... Vi är ju med i EU nu.

Hehehe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

machonisti  
#202762 Har handlat på nät och kört långa sträckor. Väldigt lyckat till att börja med. Blev less på krångligheter när de slog till. Nu handlar jag så nära och så säkert som möjligt men int i h...vete ska mange tro jag betalar vad som helst!

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202818 Nä, det förstår jag. Handlare och producenter har sitt ansvar o ta fram bra produkter till vettiga priser.

Det är köparen som avgör var de handlar och vad de handlar. INTE Tillverkare eller handlare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202823 Om man jämför priserna mellan internethandeln och butiks handlen så vinner internet handeln .

om man jämför en såg i detta fallet 560xpg mellan rekommenderat pris och nät handel i annat EU land så ser det ut så här

internet 7.542 kr
rek pris 9400
Ser man på ett par såg kängor tecnical 24 vad rek pris på dom är
3.295 kr
internet pris 1991 kr

Vilket väljer man och vad ligger fördyringen i sverige det skiljer 5% i moms satsen .

Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202834 Grattis. Då tjänar du lite på att handla på internet.

Men du förlorar på kunskap, service, tillgänglighet och möjlighet att påverka!
Hur värderas det i pengar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202836 Husqvarna tog ett steg i rätt riktning när de inbjöd medlemmar till visning. Det var uppskattat av många och gav nog mycket på olika sätt. Det var ett steg i rätt riktning enligt vad jag tycker.

Vi har möjlighet att påverka mer än många tror. Forum och dess medlemmar är kunder, eller potentiella kunder och en outnyttjad resurs hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

T Landström  
#202837 Vart hittade du den XPG:n?

Kollade lite för skojs skull igår kväll...men de Hva sågar jag såg va bara XP...

Kläder kan jag tänka mig att köpa på nätet och kanske reservdelar men kompletta maskiner köper jag nog hellre i Sverige...

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202838
Mange skrev:Grattis. Då tjänar du lite på att handla på internet.

Men du förlorar på kunskap, service, tillgänglighet och möjlighet att påverka!
Hur värderas det i pengar?

Jag skulle inte tro att jag personligen förlorar någon kunskap genom att inte handla i fina butiken = dyra butiken.
Vad då service genom att dra åt lite skruvar på sågen det kan jag göra själv och använder man sågen professionellt så upphör all garanti det har jag svart på vit vid det senaste köpet av såg vid svensk handlare.

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202841
Mange skrev:Husqvarna tog ett steg i rätt riktning när de inbjöd medlemmar till visning. Det var uppskattat av många och gav nog mycket på olika sätt. Det var ett steg i rätt riktning enligt vad jag tycker.

Vi har möjlighet att påverka mer än många tror. Forum och dess medlemmar är kunder, eller potentiella kunder och en outnyttjad resurs hittills.

Jo såg man på dom filmerna som ligger ute så kan man tro att dom har special preppat sågarna för den som jag har provat går fortfarande som skit fast den har varit på service vid handlare .

Avatar Fallback

Re: Lokala ÅTF / Internet handel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202842
T Landström skrev:Vart hittade du den XPG:n?

Kollade lite för skojs skull igår kväll...men de Hva sågar jag såg va bara XP...

Kläder kan jag tänka mig att köpa på nätet och kanske reservdelar men kompletta maskiner köper jag nog hellre i Sverige...

I England

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).