Sida 1 av 2

Sämre Service på Husqvarna

Postat: mån 31 dec 2012, 10:37
av Amatörhuggare 62
Hej
Sedan Husqvarna började med sina Guld Silver och Brons affärer. Så har jag blivit av med min närmsta försäljare. Har haft servicen på 8 km avstånd. Nu blir det 8 mil åt alla håll.

Nu får man lägga mer tid på att skaffa delar, ledsamt.

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: mån 31 dec 2012, 12:09
av rikard_e
Du har ingen annan verkstad i närheten?

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: mån 31 dec 2012, 18:54
av Amatörhuggare 62
Jo jag har Lantmännen, dom säljer Stihl och Jonsereds. Men jag har alltid kört Husqvarna sedan jag slöt
Skogsskolan. Med några undantag när jag fällde för Processor på 70 - 80 talet. Det blev 77000 m 3 sk
till slut. inte undra på man ä sleten. Då prova jag Dolmar Partner och Jonsereds.

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: fre 04 jan 2013, 21:31
av Nonkan
Amatörhuggare 62 skrev:Jo jag har Lantmännen, dom säljer Stihl och Jonsereds. Men jag har alltid kört Husqvarna sedan jag slöt
Skogsskolan. Med några undantag när jag fällde för Processor på 70 - 80 talet. Det blev 77000 m 3 sk
till slut. inte undra på man ä sleten. Då prova jag Dolmar Partner och Jonsereds.


Det mesta till Husqvarnasågar går att få tag på om man har ett Jonseredskundnummer så lantmännen bör räcka en bit i alla fall när det gäller service/delar...

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: lör 05 jan 2013, 19:21
av Amatörhuggare 62
Perfekt då kan man skaffa delar på lantmännen. det är nära och bra.

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: mån 07 jan 2013, 10:42
av H-kan
Amatörhuggare 62 skrev:Hej
Sedan Husqvarna började med sina Guld Silver och Brons affärer. Så har jag blivit av med min närmsta försäljare. Har haft servicen på 8 km avstånd. Nu blir det 8 mil åt alla håll.

Nu får man lägga mer tid på att skaffa delar, ledsamt.


Vaddå guld, silver och brons?
Jag har nog missat något.

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: mån 07 jan 2013, 19:57
av Nonkan
H-kan skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Hej
Sedan Husqvarna började med sina Guld Silver och Brons affärer. Så har jag blivit av med min närmsta försäljare. Har haft servicen på 8 km avstånd. Nu blir det 8 mil åt alla håll.

Nu får man lägga mer tid på att skaffa delar, ledsamt.


Vaddå guld, silver och brons?
Jag har nog missat något.


Husqvarna ställer vissa krav på sina åf för att få sälja varumärket. Förut räckte det i princip med att ha verkstad, men nu ställs det krav på kompetens, lagerhållning, omsättning och profilering bl.a. i flera nivåer. Högre nivå ger bättre service från Husqvarna mot åf. Bra tycker jag, Husqvarna är ett premiummärke och de kunder som kör Husqvarna förtjänar en hög servicenivå.

Gäller för övrigt Jonseredshandlare också, men med helt andra nivåer.

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: mån 07 jan 2013, 20:17
av totte
Gäller för övrigt Jonseredshandlare också, men med helt andra nivåer.


Tydligen: Jonsered på Jula

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: tis 08 jan 2013, 08:36
av Amatörhuggare 62
Ja Nonkan har rätt, det är som du skriver. Dom har sålt Husqvarna i 20 år, och haft en duktig mekaniker. Men det hjälpte inte. En Storstad som säljer mest gräsklippare slår ut en motorsågsaffär på
landsbygden

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: lör 12 jan 2013, 21:21
av Mettämies
Är det verkligen så att han varit tvungen att lägga ner?
Husqvarna har så vitt jag vet tre nivåer nuförtiden, guld silver och brons. Som jag förstått det så ställer inte brons-nivån krav på omsättning, profilering på mässor eller nåt sånt.
Däremot på de högre nivåerna är det mer såna krav, bla på omsättning och nån sorts utbildning/kurs.

Rätta mig gärna om jag har fel, tycker att det är helt fel om det är på det viset att mindre verkstäder/handlare försvinner. En del i det att man väljer Husqvarna är ju att det finns butiker lite överallt. Vi som jobbar med röjning/huggning är ju ofta långt från de större farlederna/tätorterna och då är det ju en trygghet att det finns små handlare som kan hjälpa en om sågen går sönder.
Annars blir man ju tvungen att ha med sig delar och kan då lika gärna byta märke till något annat.

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: lör 12 jan 2013, 21:33
av palbin
Man kan enkelt skaffa Hva verkstadsmanualer så fixar man mkt
själv. Och lär sig mkt dessutom ... samt avlastar verkstäderna ... .

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: lör 12 jan 2013, 23:23
av Blivande snickare
palbin skrev: ... samt avlastar verkstäderna ... .

Det är väl inte bra?

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: lör 12 jan 2013, 23:28
av palbin
Nä - kanske inte ... .

I vilket fall får man en helt annan upplevelse (i positiv
bemärkelse) och förståelse av motorsågandet om man
kan fixa dem själv ... . Och det är inte alls särskilt svårt
heller ... .

Mvh

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: sön 13 jan 2013, 17:01
av Mettämies
palbin skrev:Nä - kanske inte ... .

I vilket fall får man en helt annan upplevelse (i positiv
bemärkelse) och förståelse av motorsågandet om man
kan fixa dem själv ... . Och det är inte alls särskilt svårt
heller ... .

Mvh


Jo visst men det hjälper ju inte att kunna laga sågen om det inte finns handlare att köpa delar ifrån...

Re: Sämre Service på Husqvarna

Postat: sön 13 jan 2013, 17:15
av Skogsola
Tiden och kostnaden för att handlaren sätter dit grejorna är försumbar emot att åka omkring att hämta grejor och köra runt med sågar som inte går. Den pengen kan handlaren gott få tjäna på mig. Bara att han ser till att finnas i närheten.