lör 29 dec 2012, 23:05#201484
Jag skulle nog slipa upp drivlänkarna och fortsätta köra med den. Med det Ponsseaggregat jag körde med tidigare så skadades ofta drivlänkarna när kedjan hoppade av men med det Kesla-aggregat jag kör med nu så skadas inte drivlänkarna så ofta om kedjan hoppar av, beror väl på att kedjan hoppar av väldigt sällan på Kesla aggregatet. Jag slipar mina kedjor själv med en maskin ämnad för det ändamålet och jag har även en speciell maskin för att slipa skadade drivlänkar med som ser ut såhär:
Jag slipar motorsågskedjorna för hand för det är ju inte så stor åtgång på motorsågkedjorna som på skördarkedjorna. Så även om du inte har en speciell maskin för att slipa drivlänkarna med så kan du nog slipa dom med en flatfil eller försiktigt med en vinkelslip. Ta inte mer än nödvändigt eftersom kedjan då börjar "vinka omkull" och det börjar dra snett. Fila bara bort dom grader som står ut och prova kedjan på ett svärd för att se om den går runt.
Jag brukar byta ut drivlänkarna först om dom har kroknat så mycket att jag inte vågar böja tillbaka dom med risk att dom spricker och går av. Men jag tvivlar på att några drivlänkar har kroknat på din motorsågskedja, det är nog endast på skördarkedjor sånt händer. Kolla efter sprickor och syns inga så kör vidare med kedjan... Det skulle jag göra iaf...
Har alltid jobbat i skogen och kommer troligtvis alltid att göra det