Motorsåg och handhållet

Slänga denna kedja?

24 inlägg 10253 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slänga denna kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201471 kjeder som har hoppa av og fått skader i drivlenkene, det eg har gjort er å setta den fast i skrustikke opp ned slik at drivlenkene kjem opp fil forsiktig av det som er skada med ei flatfil.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slänga denna kedja?

totte  
#201477 En bild på drivlänksskadorna skulle hjälpa att svara.

Användarvisningsbild

Re: Slänga denna kedja?

finskpinne  
#201484 Jag skulle nog slipa upp drivlänkarna och fortsätta köra med den. Med det Ponsseaggregat jag körde med tidigare så skadades ofta drivlänkarna när kedjan hoppade av men med det Kesla-aggregat jag kör med nu så skadas inte drivlänkarna så ofta om kedjan hoppar av, beror väl på att kedjan hoppar av väldigt sällan på Kesla aggregatet. Jag slipar mina kedjor själv med en maskin ämnad för det ändamålet och jag har även en speciell maskin för att slipa skadade drivlänkar med som ser ut såhär:

Bild


Jag slipar motorsågskedjorna för hand för det är ju inte så stor åtgång på motorsågkedjorna som på skördarkedjorna. Så även om du inte har en speciell maskin för att slipa drivlänkarna med så kan du nog slipa dom med en flatfil eller försiktigt med en vinkelslip. Ta inte mer än nödvändigt eftersom kedjan då börjar "vinka omkull" och det börjar dra snett. Fila bara bort dom grader som står ut och prova kedjan på ett svärd för att se om den går runt.

Jag brukar byta ut drivlänkarna först om dom har kroknat så mycket att jag inte vågar böja tillbaka dom med risk att dom spricker och går av. Men jag tvivlar på att några drivlänkar har kroknat på din motorsågskedja, det är nog endast på skördarkedjor sånt händer. Kolla efter sprickor och syns inga så kör vidare med kedjan... Det skulle jag göra iaf...

Användarvisningsbild

Re: Slänga denna kedja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201487 Visst bockas de ibland på sågar med, men inte så vanligt såvida de inte är nåt strul.

Användarvisningsbild

Re: Slänga denna kedja?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201636 finns ingen anledning att kassera den kedjan! :roll:

Avatar Fallback

Re: Slänga denna kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201640 Jaja, jag använde den idag ju! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slänga denna kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201646 Nei men i dag er det jo sondag, skal helst la saga kvila i dag :)

Användarvisningsbild

Re: Slänga denna kedja?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201647
Mangan skrev:Jaja, jag använde den idag ju! :-)



å det gick förmodligen hur bra som helst!!? :smile:

Avatar Fallback

Re: Slänga denna kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201657 Tja, inte vet jag. Kan inte så mycket om sågning.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).