Motorsåg och handhållet

Slipvinklar VS förpackning

13 inlägg 4344 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slipvinklar VS förpackning

värmSkog  
#200793 Skulle idag slipa några kedjor till motorsågarna, Ska jag slipa efter det som står på förpackningen eller efter orginal splipningen? Saken är den att ställer jag in slipen efter förpackningen så stämmer det inte alls med vinklarna som är sedan tidigare... eller är min maxx slip vinn?? :lol:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slipvinklar VS förpackning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200858 En liten undran som egentligen är utanför ämnet,heter det vinn i hela landet?
Vinn=skev.

Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

totte  
#200865 "vind" är det svenska ordet, synonymt till "skev", uttalas vanligen "vinn", så det används nog mer eller mindre i hela landet.

Avatar Fallback

Re: Slipvinklar VS förpackning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200869 Dette her har ikkje noe med saken og gjera men svenskt er faktisk mykje meir likt på nynorsk (som eg snakkar ) enn bokmål som ein eks vis snakkar i oslo.

vinnskt er faktisk skeivt og/eller vridd på min dialekt :)

Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200876 Åter till ämnet..

Har du rätt form på skivan?

Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

värmSkog  
#200882 På skivan står det 325 och något mer, Kedjan är 325.. men det kanske finns andra typer av skivor? Det finns även en shimsbricka som jag kanske borde sätta dit?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200895 Jag menar rätt form på skivans verksamma del, den del som lämnar resultatet.
Den ska formas och rensas regelbundet med dressnings sten.

Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

värmSkog  
#200908 Aa okej. Där har vi kanske felet för jag har inte använt någon dressnings sten. Får ta och köpa de

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipvinklar VS förpackning

Brumsten  
#200920 Hej, god forts. Man ska inte slipa kedjor på juldagen. Det kräver kunskap och finlir.
Det viktigaste när man slipar med maskin är profilen på skivan, du ska tänka som filen, det gäller
att passa in. Du ska i skärtanden se att filen med lätthet kommer att passa in tanden för den fortsatta skärpningen.
Gott slut!

Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200972 Det följer med en sten när du köper en Maxxslip. typ 1,5x1,5x5cm i storlek o grå till färgen.
Shimsbrickan ska användas med slipskivan för 325kedjor för att det ska bli samma längd på höger o vänstertänder. Jag brukar dock skippa den o mäta tandlängden manuellt istället.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

värmSkog  
#200978 Jag fick inte med någon sten när jag köpte slipen, kollade på skogmas hemsida men hittade inget där heller. Någon som vet vart jag kan köpa sådan sten?? Ja tänderna brukar bli olika långa om man inte tänker sig för, brukar slipa ena sidan sedan måtta nästa sida innan jag slipar den men jag ska prova att sätta dit brickan för att se om det blir någon skillnad

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200983 De flesta som säljer grejer från Oregon har dem så knalla in till en ÅTF o fråga om de har eller vill ta hem till dig.

Användarvisningsbild

Re: Slipvinklar VS förpackning

värmSkog  
#200990 Då får jag prova det. Tack för hjälpen "igen" :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).