Motorsåg och handhållet

Oregon slipmaskin

35 inlägg 23179 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15149 Jag anser för egen del att det är intresset som ger skärpan.
Om det är maskin eller hand fil så krävs intresset o lära sig o se hur det ska se ut etc.

Om det är med maskin eller inte är nog olika för var o en, det är nog fler som hellre leker med slipen än filen.

Jag gillar filen eftersom det inte blir nån tidsvinst på de kedjor jag kör mest, 13"/15".
För mig går det går lika fort o blir aningen bättre med fil.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15154
m_guld skrev:
Skogshuggarn skrev:
Mange skrev:En viktig punt i detta!

Bara för det är rätt vinklar, skär bättre än innan o ser bra ut för blotta ögat betyder inte det att det blev vasst.

Jag tycker det är svårare o få ut många bra filningar på maskin än med fil.
Tycker det går o hålla dem vassare lättare med fil, de blir aldrig superslöa heller för det är lätt o piffa till dem då o då.
På maskin är det inte alltid formen på tanden medger att det går enkelt o piffa till dem.
Ofta ställer man till det med filen o får ta mer med maskin nästa gång för att det ska bli vasst.

Visst går det o forma o hålla form på skivan så man kan fila, men tror inte många gör det, inte vad jag sett hittills i alla fall...



Nu är det lite skillnad om man bara ska köra åt sig själv, eller om man även tar på sig att köra åt andra.
Lämnar man som "vanlig huggare" in en kedja till maskinslipning så vill nog det stora flertalet att kedjan ska hålla sig inom "fabriksstandarden".
Mao, det ska vara lätt att upprätthålla skärpan med filen även om kedjan är/varit maskinslipad.

Hur jag sedan kör kedjorna åt mina egna såg,,,,,det är en helt annan femma. :wink:

Funderar på en sån slip som du har skogshuggarn då jag blir less att stå och slipa i skogen när man stensågat men vill ju inte köpa den och sedan blir den stäld i ett hörn och inte använd.
Vad säger du? andväder du den mycket och till dina egna kedjor, tycker du den är värd pengarna?
Jag andvänder ganska mycket kedjor då jag håller på med vinfällen och då är det ju lätt att man kapar i nått.


Värd pengarna?,,,absolut!

Jag kör 90 % maskinslipat och är väldigt nöjd med resultatet,,,så även de "utomstående" som jag slipar åt.
Har du dessutom problem med stensågat så kommer maskinen verkligen till sin rätt.
Det finns däremot en "hake",,, man måste ha intresse av att lära sig både maskinen och att slipa "rätt".
Att bara packa upp den från kartongen/smälla fast den på arbetsbänken och räkna med att den ska spotta ut "hig perf" kedjor på en gång funkar inte i praktiken,,,, oavsett maskintyp.

Avatar Fallback
m_guld  
#15181 Ok
Tacke för det, ska nog ta och beställa en snart och så får man väll lägga ner lite tid på att lära sej.
När du slipat en kedja filar du den lite sen eller?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15193
m_guld skrev:Ok
Tacke för det, ska nog ta och beställa en snart och så får man väll lägga ner lite tid på att lära sej.
När du slipat en kedja filar du den lite sen eller?


Nej,,,,inget filande efter maskinslipning.

Filen har jag däremot alltid med mig i skogen, för ibland räcker det gott att bara "stryka av" kedjan lite mellan huggarpassen istället för att skifta in en maskinslipad.

Avatar Fallback
m_guld  
#15280
Skogshuggarn skrev:
m_guld skrev:Ok
Tacke för det, ska nog ta och beställa en snart och så får man väll lägga ner lite tid på att lära sej.
När du slipat en kedja filar du den lite sen eller?


Nej,,,,inget filande efter maskinslipning.

Filen har jag däremot alltid med mig i skogen, för ibland räcker det gott att bara "stryka av" kedjan lite mellan huggarpassen istället för att skifta in en maskinslipad.

Ok tack för det ska nog ta och investera i en snart :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).