Motorsåg och handhållet

Oregon slipmaskin

35 inlägg 23199 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
XP  
#15035 Lite på sidan av vänster tand har jag för mig att det blev lite.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15037 På oregons manskiner så slipas en tanden utifrån och in den andra inifrån och ut så lite råegg får du nog räkna med på ena sidan, det bör nog inte ge så stor praktiskt betydelse när du fått in snittsen på att slipa dina kedjor !!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15039 Om vi drar igen handbromsen några knäpp här,,,,

Mange.

Ja, jag gissar att det inte går att justera "släppvinkeln" på de mindre maskinerna (se bild/undre 0-15 gradersskalan), men är väldigt nyfiken på ett utvecklat svar från XP gällande "0-10 tilt".

XP.

Precis som Mange säger är det viktigt att man slipar ur "den spånbrytande" delen på tanden ordentligt och att profilen på skivan är rätt.
(Se min fråga om universalmall).
"Råegg" kan du få av flera orsaker, däribland för kraftig matning, men slipar man rätt så ska problemet inte uppstå.

Vad kör du för kedjor?,,,,nya?, eller gamla halvnötta som är frihandsfilade?

Användarvisningsbild
XP  
#15042 Med den 0-10 tilt menar jag att det går tydligen att justera själva bordet som håller kedjan i 3 olika lägen, och enligt manualen så kallas denna vinkel tilt. Ja det är med en mall att malla skivorna med. Den skivan till jag andvänder till mina 325 kedjor var profilerad men dom andra skivorna som var med till 3/8 o 404 var helt raka. Dom kedjor jag har slipat är brukade och filade.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15045 Hmmm....

Skägg på ovan sidan? på alla tänder?
Var kedjan synbart rundad i hörnet o på topp plattans översida?
Brukar innebära att den inte blev riktigt vass. I dessa läge brukar jag köra några trissdor i en stock o göra om de igen.

Kör den en gång till o ta bara lite grann.

Skogishuggis.

För en som inte läst manualer eller egentligen vet vad jag håller på med vad det gäller dessa slipar är det utmärkt med en hanbromsvändning lite då o då.

Jag filar uteslutande för hand nu, har inte rört maskin på jätte länge o har ingen egen som är värd tiden o besväret o börja om. Har en i samlingen from Partner aktuell på 60-talet i samlingen. Där sitter den bra!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15081
XP skrev:Med den 0-10 tilt menar jag att det går tydligen att justera själva bordet som håller kedjan i 3 olika lägen, och enligt manualen så kallas denna vinkel tilt. Ja det är med en mall att malla skivorna med. Den skivan till jag andvänder till mina 325 kedjor var profilerad men dom andra skivorna som var med till 3/8 o 404 var helt raka. Dom kedjor jag har slipat är brukade och filade.


Men i vilka 3 lägen håller den då kedjan?, och vad har de 3 resp lägena för inverkan på slipresultatet?,,,,"handgripligen".

Mallen är bra!, den ska du vara rädd om!, och varför lär du nog rätt snabbt komma på.

Sedan är det inga vidare bra "nybörjarobjekt" att slipa gamla halvfilade kedjor när man ska lära sig maskinen.
Bättre då att du säter upp en slö kedja som inte varit närmare än "3 dagsritter från en fil".
Orsak!?!,,,,, du ser fortare vad du gör för fel, och kan korrigera maskinen efter kedjan istället för kedjan efter manualen.

Att komma näran fabriksslipningen är ingen dum utgångspunkt.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15083
Mange skrev:Hmmm....

Skägg på ovan sidan? på alla tänder?
Var kedjan synbart rundad i hörnet o på topp plattans översida?
Brukar innebära att den inte blev riktigt vass. I dessa läge brukar jag köra några trissdor i en stock o göra om de igen.

Kör den en gång till o ta bara lite grann.
!


Det funkar bra!

Bara köra bort rå-eggen i en stock/sätta upp kedjan och försiktigt "stryka av den" i maskinen.

Skär man sönder läderarbetshanskarna när man ska ska dra runt kedjan efter montage på motorsågen så har man lyckats bra med slipningen,,,, :wink:

Jag har faktiskt lyckats med konststycket att skära upp en god portion av ena pekfingrer efter montage av en nyslipad kedja på en jonseredssåg.
Orsak,,, jag drog runt kedjan utan handskar och bromsbandet kärvade till.

Jonsereds fel!,,,,, :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15086 En viktig punt i detta!

Bara för det är rätt vinklar, skär bättre än innan o ser bra ut för blotta ögat betyder inte det att det blev vasst.

Jag tycker det är svårare o få ut många bra filningar på maskin än med fil.
Tycker det går o hålla dem vassare lättare med fil, de blir aldrig superslöa heller för det är lätt o piffa till dem då o då.
På maskin är det inte alltid formen på tanden medger att det går enkelt o piffa till dem.
Ofta ställer man till det med filen o får ta mer med maskin nästa gång för att det ska bli vasst.

Visst går det o forma o hålla form på skivan så man kan fila, men tror inte många gör det, inte vad jag sett hittills i alla fall...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15087 Hehe visst är det lite kul när skär sönder fingrarna på den ny slipade/filade kedjan :)
jag gjorde när jag skulle visa min bror hur vasst det blev med min ny inskaffade Atop-mall ,,,,,
ett par snittade helt nya Hva-handskar samt ett rejält uppsnittat pekfinger och efter en rejäl skrattstund så var min bror övertygad om att det blev vasst :P

Användarvisningsbild
XP  
#15089 SKOGSHUGGARN SKREV
Vilka 3 lägen håller den då kedjan?, och vad har de 3 resp lägena för inverkan på slipresultatet?,,,,"handgripligen".

Det dessa 3 olika lägen ändrar är slipskivans infallsvinkel mot kedjan i det vertikala planet. De 3 olika lägena som jag förstår är -10 o 0 och +10 om jag förstått det rätt. Vad det får för betydelse vid slipning vet jag inte riktigt än. Tack för alla tips hittills.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15095
Mange skrev:En viktig punt i detta!

Bara för det är rätt vinklar, skär bättre än innan o ser bra ut för blotta ögat betyder inte det att det blev vasst.

Jag tycker det är svårare o få ut många bra filningar på maskin än med fil.
Tycker det går o hålla dem vassare lättare med fil, de blir aldrig superslöa heller för det är lätt o piffa till dem då o då.
På maskin är det inte alltid formen på tanden medger att det går enkelt o piffa till dem.
Ofta ställer man till det med filen o får ta mer med maskin nästa gång för att det ska bli vasst.

Visst går det o forma o hålla form på skivan så man kan fila, men tror inte många gör det, inte vad jag sett hittills i alla fall...



Nu är det lite skillnad om man bara ska köra åt sig själv, eller om man även tar på sig att köra åt andra.
Lämnar man som "vanlig huggare" in en kedja till maskinslipning så vill nog det stora flertalet att kedjan ska hålla sig inom "fabriksstandarden".
Mao, det ska vara lätt att upprätthålla skärpan med filen även om kedjan är/varit maskinslipad.

Hur jag sedan kör kedjorna åt mina egna såg,,,,,det är en helt annan femma. :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15096
swe#kipp skrev:Hehe visst är det lite kul när skär sönder fingrarna på den ny slipade/filade kedjan :)
jag gjorde när jag skulle visa min bror hur vasst det blev med min ny inskaffade Atop-mall ,,,,,
ett par snittade helt nya Hva-handskar samt ett rejält uppsnittat pekfinger och efter en rejäl skrattstund så var min bror övertygad om att det blev vasst :P


Haha,,,,

Ja, vad utsätter man sig inte för när skärpan ska provas,,,, :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15097
XP skrev:SKOGSHUGGARN SKREV
Vilka 3 lägen håller den då kedjan?, och vad har de 3 resp lägena för inverkan på slipresultatet?,,,,"handgripligen".

Det dessa 3 olika lägen ändrar är slipskivans infallsvinkel mot kedjan i det vertikala planet. De 3 olika lägena som jag förstår är -10 o 0 och +10 om jag förstått det rätt. Vad det får för betydelse vid slipning vet jag inte riktigt än. Tack för alla tips hittills.


Det låter som denna 3 stegsjustering har med "släppvinkeln" att göra, och är en ganska viktig funktion att hålla reda på när man slipar.
Kanske blev lite väl mycket "tjötande" om detta, men jag var själv lite intressead av att höra hur det funkar på din maskinmod.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15138 jag putsar alltid med filen efter jag har maskinslipat...jag uplever iaf att det blir mycket vassare

Avatar Fallback
m_guld  
#15145
Skogshuggarn skrev:
Mange skrev:En viktig punt i detta!

Bara för det är rätt vinklar, skär bättre än innan o ser bra ut för blotta ögat betyder inte det att det blev vasst.

Jag tycker det är svårare o få ut många bra filningar på maskin än med fil.
Tycker det går o hålla dem vassare lättare med fil, de blir aldrig superslöa heller för det är lätt o piffa till dem då o då.
På maskin är det inte alltid formen på tanden medger att det går enkelt o piffa till dem.
Ofta ställer man till det med filen o får ta mer med maskin nästa gång för att det ska bli vasst.

Visst går det o forma o hålla form på skivan så man kan fila, men tror inte många gör det, inte vad jag sett hittills i alla fall...



Nu är det lite skillnad om man bara ska köra åt sig själv, eller om man även tar på sig att köra åt andra.
Lämnar man som "vanlig huggare" in en kedja till maskinslipning så vill nog det stora flertalet att kedjan ska hålla sig inom "fabriksstandarden".
Mao, det ska vara lätt att upprätthålla skärpan med filen även om kedjan är/varit maskinslipad.

Hur jag sedan kör kedjorna åt mina egna såg,,,,,det är en helt annan femma. :wink:

Funderar på en sån slip som du har skogshuggarn då jag blir less att stå och slipa i skogen när man stensågat men vill ju inte köpa den och sedan blir den stäld i ett hörn och inte använd.
Vad säger du? andväder du den mycket och till dina egna kedjor, tycker du den är värd pengarna?
Jag andvänder ganska mycket kedjor då jag håller på med vinfällen och då är det ju lätt att man kapar i nått.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).