Motorsåg och handhållet

Motorsåg Echo EVL 330 utan gnista

5 inlägg 5451 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg Echo EVL 330 utan gnista

ralleville  
#199584 Hej

En bekant köpte 1983 en dylik såg.Nu har det stått oanvänd i ca 5 år och han hade haft bränsle i tanken.Den är inte heller speciellt mycket medkörd trots åldern
Bensinen hade avdunstat och endast lite olja fanns kvar.

Men problemet är att den inte startar, ingen gnista.

Han har kollat med ett nytt tändstift men det hjälpte inte.

Sågen hade tidigare aldrig haft något fel, och han är själv perfektionist och håller maskiner i fint skick.

Undrar nu om nån här vet om det hör till att tändspolar kan " ta kvellden " som de som fint säger i Norge när ngt gått åt helsike.

Och hur kan spolen ge upp bara av ålder ?

Försökte hitta en annan spole på nätet , helst inte svindyrt som vår lokala handlare säger att ny spole kostar.

Men det verkar inte vara så lätt att hitta en ny .

Är inte riktigt säker om denna nummerföljd är rätt angående ny originalspole, men kanske ni vet ?

"Kioritz / Echo ignition coil 15662615830 "

Var köper ni delar ?

Kan man sätta nån annan nyare typ dit ?

Finns det inte Echo mer, heter de Hitachi eller .....?


Tacksam för goda råd



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Echo EVL 330 utan gnista

totte  
#199628 innan du ger dig ut på jakt efter delar, kolla upp alla kablar och stoppbrytaren.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Echo EVL 330 utan gnista

bmbamse  
#199702 Håller med totte! Har sågen stått så länge så har förmodligen kontaktbleck/flatstift OCH brytaren börjat ärga.

Koppla loss dödarsladden helt från spolen om det går, annars från strömbrytaren och isolera så den inte får kontakt mot godset. Kolla om du får gnista då. Om inte, gå vidare och kolla så att spolen är ordentligt jordad och prova igen.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Echo EVL 330 utan gnista

ralleville  
#199826 Tack för råden totte och bmbamse .

Träffade ägaren, det verkar nu som om han inte vill att jag gräver i detta.

Blir väl en proffsaffär som får äran.

Men jag återkommer om jag får info om vad felet var ( tror ni här har rätt men få nu se vad affären hittar på ! )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Echo EVL 330 utan gnista

totte  
#199850
han är själv perfektionist och håller maskiner i fint skick


Det blir nog lugnast för dig att slippa, brukar inte vara nån höjdare att försöka repa åt perfektionister 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).