Motorsåg och handhållet

Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

19 inlägg 11214 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199268 Idag har jag en 242 XPG Tac och en 346 XPG Triobrake. Dock funderar jag på att komplettera dessa med en större såg för vedkapning, grövre vindfällen, ev planksågning... Så vilken såg rekommenderas för detta ändamål?

Dolmar går nog tyvärr bort, då det är bortåt 8-10 mil till närmsta återförsäljare. Flera återförsäljare för HVA, Jonsered och Stihl finns dock inom några mil.
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

totte  
#199320 70 cc + från den bästa återförsäljaren. Skall du såga mycket plank så skulle jag gå upp på nån av 90-kubikarna.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Blivande snickare  
#199325 Lite dum fråga kanske men varför behövs det så mycket kraft för å såga plank?

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

totte  
#199327 Det handlar om att sågen får gå väldigt lång stund i taget på hög effekt, det är väldigt lätt att plåga livet ur en liten såg på det viset. En stor såg drar bättre har mer moment och behöver inte utveckla maxeffekt på fullvarv för att göra jobbet. Jämför att köra autobahn med en liten motorsvag bil eller en rejäl sak med lite cylindervolym, vilken håller i längden?

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Blivande snickare  
#199329 Bra förklarat totte, tackar.
Blir nog den med lite mer cylindervolym! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199486
totte skrev:70 cc + från den bästa återförsäljaren. Skall du såga mycket plank så skulle jag gå upp på nån av 90-kubikarna.


Jo, jag misstänkte att en 70-kubikare vore lämpligt. Frågan är då vilken 70-kubikare man ska satsa på? HVA 372/Jonsered 2172, HVA 576 eller Stihl 441? Några fler modeller att ta hänsyn till, nu när Dolmar faller bort p.g.a. stort avstånd till officiell återförsäljare?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

totte  
#199496 Täcker nog rätt bra vad som är tillgängligt om du inte skall ha nåt äldre begagnat. Är väl mycket hugget som stucket, alla är väl bra sågar så det handlar väl mest om var du kan få en bra deal och vilken handlare som har bäst service. Tror det är mest krut i Stihlen dock.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199501 Du menar att det är mer krut i Stihl 441 än HVA 576?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

kallemek  
#199519 Husqvarna 576 (1,67 kg/kW) - 11200/4,2 = ~ 2667 kr/kW
Stihl MS 441 (1,6 kg/kW) - 9590/4,2 = ~ 2283 kr/kW
Stihl MS 660 (1,4 kg/kW) - 9990/5,2 = ~ 1921 kr/kW

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

80-90  
#199623 jag har en 560 å en 372 men efter jag fick 560 n så blir 372 an mer eller mindre stående i bilen hela tiden . jag ville nog lagt pengarna på en sån plus några svärd å kjedjor i olika längder .. men smaken e som baken delad

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

rikard_e  
#199627 Jo 560-såget känns nästan som en 70 cc, lättare och smidigare.

Jag hade aldrig sågat vindfällen med ett så stort och tungt såg så som 576, 441 eller 660, då duger ett hva 550 eller 560 långt.


Nu har jag ju iofs bara provkört 441 och 576:an.
Men ska du såga plank så ta det lättaste av dom större sågarna, tror väl effekten räcker till gott och väl. Men det vet ni säkert bättre

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

traktorz  
#199687 Vår stor-Stihl MS362C-Q på knappt 60cc är en imponerande såg, speciellt om man tidigare inte haft erfarenhet av annat än standardsågar på max 50cc. Högre ljud, mer tyngd och gyroverkan från det längre svärdet och dess roterande massa är förstås nackdelar man får räkna med.

Imponerande är motorns kraft men kanske ändå mer så den robustare 3/8" kedjan, vilken dels verkar tåla mycket stryk, samtidigt som den uppskärpt har en ansenlig avverkningskapacitet.

Stor-Stihlen konkurrerar mot Husqvarnas premiumsåg, som faktiskt är på marginalen starkare, men ändå samtidigt 3hg lättare. HVA har en inbyteskampanj på den sågen tills årsskiftet, så är det en smidig 60cc-såg man behöver...

♦ Stihl MS362 (1.7kg/kW): 7990kr/3.4kW =~ 2350 kr/kW
♦ HVA 560 XP (1.6kg/kW): 9000kr/3.5kW =~ 2570 kr/kW (2140 kr/kW enl kampanjen)

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199722 Jag fick låna hem en 576 XPG med 18 tums svärd, som jag testade på två skiften med lite vindfällen. På det första skiftet låg det ett gäng 55-åriga rötskadade granar (G30 enligt planen). Här var det overkill med både storsåg och 18 tums svärd, ty det tog bara några få sekunder att ta sig igenom stammen.

På det andra skiftet låg det frötallar och här fick sågen onekligen bekänna färg. Dock är det inte så många frötallar som ligger, varför det känns som lite overkill att skaffa en 70+kubikare för bara detta skifte.

Sålunda får det nog bli en 560 XPG med både 15 tums och 18 tums svärd, samt 0,325 delning. Sedan får jag fundera hur det blir med vedkapning och planksågning.

Sedan är det frågan om 1,5 eller 1,3 mm bredd, men några gamla rävar jag snackat med säger 1,5 mm, så det får det nog bli, såvida jag inte hör något annat här på forat.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

totte  
#199723 Är nog overkill bara för det, och för vedsågning funkar det utmärkt med en 60 cc. Det är det där med planksågning, var mest därför som jag var inne på 70+.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg för ved + grövre vindfällen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199726 Ok, då får jag skaffa en 70-90 kubikare den dagen jag vill såga mina egna plankor.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).