Sida 3 av 4

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: tor 23 maj 2013, 21:28
av Mange
Brumsten. Visar det sig under test?

Jag har haft många som jag bytt nål på då de visat sig inte vara täta.
Någon har efter rengöring blivit tät, men flertalet har ändrat form i spets och inte slutit tätt konsekvent.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: tor 23 maj 2013, 21:34
av kallen
Har bytt följande.

Vevstakspackningar
Stift
Allt invändigt i förgasaren
Bränslefilter
Bränsleslang (tror jag)

Ska kolla avståndet mellan svänghjul och tändspole det har jag inte tänkt på och byta bränsleslang för att vara säker på att den är hel. Minns inte om jag bytte den.
Om det är förgasaren går det med vilken som av de du listade? Har en känning där jag tror jag kan finna en bättre begagnad. Vad kostar annars en ny förgasare ungefär?

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: tor 23 maj 2013, 21:52
av Brumsten
Du ska HDA-98.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: tor 23 maj 2013, 22:26
av Brumsten
Svar på Manges fråga, vid provtryckning av förgasaren via slangnippeln är det endast nålventilen som belastas.
För att testa förgasaren mera ingående får man tillverka ett specialverktyg.
Man börjar med en snabbtving med en tryckyta som täcker förgasarens in och utloppssida.
Limma gummiduk över hela ytan på båda tryckytorna.
Borra sedan ett hål utifrån snett in mot centrum på ena tryckytan, jag borrade på den rörliga den rörliga sidan
på min. Använd en borr med diameter som motsvarar diametern på en slangnippel från en förgasare, 3-4 mm.
Kläm fast förgasaren mellan tryckytorna. Ta bort huvudmembrenet, sen kan du trycktesta och vacumtesta.
Det är ganska intressanta resultat man kan få fram. Lägg lite vätska på reglersidan när du provtrycker så är det lättare och se var det läcker.
Lycka till med tillverkningen.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: tor 23 maj 2013, 23:41
av Mange
Detta ska provas!
Fattar jag detta rätt är det själva huset som trycks. Borde bli samma effekt som när man provtrycker motor med förgasare monterad då? Blockad mellan filterhus o förgasare och i utblås.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: fre 24 maj 2013, 05:23
av Brumsten
Du får färre felkällor med denna metod, förgasaren är ju oftast demonterad vid felsökning.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: fre 24 maj 2013, 08:49
av Mange
Jo, det klart. Har testat ett antal på plats för o övertyga mig själv att de är täta nog..

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: fre 24 maj 2013, 10:38
av kallen
Går det att utläsa någonstans på förgasaren vilket art nummer den har?

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: fre 24 maj 2013, 10:52
av Mange
Står stämplat på husets sida.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: mån 06 jan 2014, 16:31
av kallen
Nu är det den här sågen igen. Har använts mycket sparsamt senaste året men nu i helgen var tanken att den skulle få känna på kvist. Men problemet är att sågen går 1-2 träd sen bara den stannar och går inte att få igång igen på nån timma.

Kollade över lite igår kväll och startade och gjorde riktig finjustering av förgasaren samt kontrollerade avståndet mellan sväng och tändspole. Men i morse var det samma visa igen. Går hur bra som helst i 5 minuter sen är den död.

Tror inte på lufläckage denna gång den går allt för fint när den går och svarar ögonaböj på förgasarskruvning.
Kan det vara tändspolen? Som det ser ut är de 2 spolar på 242?

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: mån 06 jan 2014, 17:06
av tallen100
Låter som tändspolen, det brukar bete sej så att den går fint tills den blir varm å sän är det stopp.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: tis 07 jan 2014, 08:40
av Brumsten
Hej, det mesta tyder på att cylindern är utsliten, när motorn blir varm så blir den otät mellan kolv
och cylinder med kompressionsgenomslag som följd.
När motorn fått kallna och värmen i cylindern avtagit blir den tätare igen.
Kolvringen orkar inte täta motorn när den blir varm.
Kolla om kolvringen är sliten, men jag tror att du måste byta kolv och cylinder.
Ha de.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: mån 17 feb 2014, 21:42
av Jesper
Lånar tråden då jag mekar med en 242 jag med. Jag har packat om förgasasaren och inte gick den bättre för det. Kollade packningen på kopplingssidan och den ramlade i bitar bara man petade på den, ett under att den gick med den! Nya gick på 180 kr så då kan jag prova i alla fall tänkte jag.

Hur får ni loss drevet till oljepumpen från vevaxeln? Jag har pumpdrev i mässing, och det går ju inte att få packningen över det. Provat att värma lite och bända så gott det går, men det sitter fast. Man vill ju inte skada gängorna på det..

Tips mottages tacksamt!

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: mån 17 feb 2014, 23:16
av Jocke91
Jesper skrev:Hur får ni loss drevet till oljepumpen från vevaxeln? Jag har pumpdrev i mässing, och det går ju inte att få packningen över det. Provat att värma lite och bända så gott det går, men det sitter fast. Man vill ju inte skada gängorna på det..

Tips mottages tacksamt!


Om du känner någon som håller på med att svarva eller liknande så går det att få en avdragare tillverkad som du gängar på drevet. Jag fick en gjord och det funkade bra på min 242a.

Re: Ojämn tomgång 242xp

Postat: lör 22 feb 2014, 21:25
av Jesper
Sitter drevet enbart pressat på axen?