Motorsåg och handhållet

FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

14 inlägg 24426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196356 Startar bra, går lite segt på gasen kanske. Släpper man gasen stannar den inom 20 sek. Gasar man från tomgång, så stannar den om man inte är väldigtförsiktig.

Eller gjorde, jag ökade tomgångsvarvet en smula (1/8 varv), så nu stannar den inte längre. Men den tvekar en sekund vid fullt gaspådrag. Borde jag skruva på någon annan skruv? Prövade lite med L-skruven, men tyckte inte att jag hörde/märkte någon skillnad oavsett håll jag vred på (+/- 1/4 varv)

Jag har vinternylonfiltret (nytt och rengjort), men kör i sommarläge. 5 grader och regn i luften.

Lite skit i insuget är det allt, kan det vara något som skulle löna sig att göra rent? Och hurdå i så fall?

förgasare.jpg


(Jag tycker det är roligt och intressant med skog, men maskiner är mest ett nödvändigt ont :shock: så jag är inte så bra på sånt här. Tacksam för hjälp)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

totte  
#196384 Om det inte hjälper att skruva ut L för att ge den lite mer på tomgång så kan det vara dåliga membran, dåliga bensinledningar, skit i förgasaren, början till luftläcka i vevaxeltätningar, eller nån annan otäthet som gör att den drar tjuvluft. Du bör undvika att köra tills problemet är utrett, går den för magert finns risk för överhettning och stora skador i motorn.

Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196409 Hur vet man om den får för mycket eller för lite luft?

   TS
Användarvisningsbild

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

totte  
#196458 För mycket luft eller för lite bränsle ger ungefär samma symptom,orkar inte som den skall, sen beror det på en massa saker om den inte orkar på fullfart eller om det som i ditt fall är tomgången och uppvarvningen. Brukar vara svårt att ge nån klar diagnos utan att först ha hittat felet eftersom det är så många faktorer som kan spöka.

Tvärtom, för lite luft (igensatt filter vanligen) ger samma symptom som för mycket bränsle, den bluddrar och varvar inte, ungefär som om man kör med lite choke.

I båda fallen får man inte ut full effekt, men det första fallet med för lite bränsle i förhållande till luft är livsfarligt för motorn. I senare fallet är det värsta att det ryker och sotar.

Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196477 öppna högvarvet lite och sen sätter du lågvarvet i 1 varv ut i från botten och se vad som händer men var förskitig när du skruvar in lågvarvet i botten.
hjälper ej detta så plocka isär förgasaren och gör den ren det brukar funka .

Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

hasse88  
#196478 Jag hade samma problem med min 460 för en vecka sen, lämnade in den till en reparatör, han sa att förgasaren hade sotats igen. Vet inte om det kan vara samma på din.

Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

macke  
#196583 Prova även att köra med sommarfiltret.

Användarvisningsbild

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196594 Just det faktum att det inte händer nåt när du skruvar på L skruven tyder på att du bör göra ren förgasaren!...troligtvis den lilla "silen"! som kan klägga igen!....om den är igensatt kan sågen bete sig på alla möjliga konstiga sätt!...man blir inte klok....ibland går den bra på fullgas och ibland på tomgång...ibland inte på fullgas...osv... skaffa ett helt förgasarkitt när du ändå är i sär med prylarna!....kostar inte så jäkla mycket!.....hmm jag kanske till och med har ett par kitt här hemma?...ska kolla upp det!.....vet att jag har en helt ny förgasare...men...

Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196627 Vet inte om jag vågar skruva isär grejerna... ;) Har en Stihl FS-200 liggande, är det samma förgasare? Kanske öva lite på den först.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

traktorz  
#196633 FS200 har bara en skruv, den för tomgången.
Vi har en sån själva som efter tio år fortfarande går perfekt.
Väl värd att få snurr på alltså!

Annars har du ju alltid möjligheten att lämna in båda två till service om de inte är bara skrot.

Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196640 200 har trasig vinkelväxel tyvärr. :-( 2000:- för en ny växel, ca...

   TS
Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196657 595:- för service. Funderar ett tag till :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283775 Fick detta fenomen nu när jag skulle röja igen. Gjorde en grundinställning enligt manualen, problemet löst. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: FS 480 dör vid tomgång och gaspådrag

Huskyman  
#283820 Jag har en röjsåg som just nu har exakt samma symptom som din såg. Jag har gjort ren förgasaren minutiöst i alla kanaler etc, kollat tändning & stift, prova justera H & L, kollat sprickor på soppaslangen mm, mm....
Inget hjälpte. Troligtvis membranen som blivit stela skulle jag tro.
Fick precis hem en reparationssats till förgasaren, en Walbro WT300A,från skogsverktyg.se
http://www.skogsverktyg.se/Foergasare-T ... :::19.html
Dryga hundralappen plus lite frakt. Inga stora pengar.
Ska byta allt i helgen. Ingen stor sak att renovera en förgasare, lite pilligt bara. Tveka inte om inget annat hjälper Mangan. :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).