Motorsåg och handhållet

Renblåsningsskåp

15 inlägg 6017 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renblåsningsskåp

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14700 Är det möjligen nån som har ett skåp/kåpa för renblåsning av sågar mm ?
Jag har tröttnat på att springa ut varje gång o tänkte slå ihop nåt av lite plywood o plexiglas. Vi hade fina renblåsningsstationer på skogsskolan men det är ju över 20 år sen o jag har glömt hur dom såg ut. Har letat på nätet men inte sett nåt annat än tvättar o blästerskåp. Det ska va nåt enkelt så man bara kan ta det värsta utan att skita ner alltförmycket.
Tips, ideer, bilder el. ritning välkomnas.

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14706 Min första tanke var att du ska ha ett blästerskåp, men ett sånt ligger ju på 1500 drygt på Jula lr dyl utan kompressor osv

men som du säger nått lite större skåp på lagom höjd i plexiglas o plywood kanske vore grejjen? med nått nät i botten och nån platta/skål som all smuts hamnar i kanske?

Avatar Fallback
Brill  
#14723 Mja, gjorde ett häromåret till firman.

Byggt i formplywood med löstagbar glasruta för lättare rengöring.
Sen sträckmetall med en låda under för skräpet.
Sen tog jag en gammal jacka och klippte av armarna som jag fäste i två hål på skåpet så man slipper bli så skitig.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14724 Låter nästan som det jag tänkt fast jag hade inte tänkt gå så långt med hål för armar utan ha en avlång öppning nertill o en fällbar glasruta ovanför. Jag tänkte göra gavlarna av filtermatrial av samma typ som sitter i min lackbox här på jobbet o hoppas att det mesta trycket ska gå ut där men jag är inte säker på att det räcker.
Kan du tänka dig att ta en bild på den?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
Brill  
#14737 Just nu utan muddar,
Sugfläkt även inkopplad.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14739 Kanon. Man tackar.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14845 Kan rekommendera att du åker till Överskotsbolaget eller annan som har Surplus /militrägrejor och köper ett par "biologiskt stridsmedel handske" som är i tåligt gummi och går upp till armbågen. Helt perfket att nita fast i skåpet. kostade 30 kr paret.

Avatar Fallback
mathias  
#14885 Tja.

Är det ingenting som kan ta skada av att man tutar på med massa luft på sågen?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14891 Så länge du inte är över 15 bars tryck och blåser från sågen och inte in i sågen så är det ingen fara.

Med att blåsa in i sågen menar jag att du blåser in skit i förgasare, cylinder, oljepump.
Se även till att munstycket är rent och omgivningen är ren så att du inte får en sandblästrings effekt.
Vet inte om man rent teoriskt kan blåsa sönder ev plastkåpor om de börjar vibrera... men nja... det är nog väl långsökt

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15540 Har en liknande i plywood med en väldigt öppen "tratt" nedåt. Tät som en blästerbox behöver den absolut inte vara. Ska ta en bild så får du fler uppslag i ämnet.

/Nisse

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15549 Jag har gjort ett skåp o det funkar ganska bra faktiskt. Har ingen bild nu men ska fixa en. Det blev en plexilucka som går att fälla upp o en 15cm öppning nertill för armarna. Ett utrymme under samlar skräpet o i sidorna på det utrymmet finns luftutsläpp med filter som ser till att skräpet inte kommer tillbaks ut däruppe. Känns som iallafall 80-90% av skräpet hamnar där det ska. Har oxå klätt insidan med oljeabsorberande matta som jag fäst upp med häftpistol= lätta att riva ut o byta.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15550 tänkte faktiskt på dej idag när jag stog utanför garaget och rengjorde sågen. kul.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15569 Ja så här blev det:

Bild


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15591 Såg riktigt fint ut
vad hamnade byggkostnaden på?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15607 Byggkostnad blev inte mycket då det mesta matrialet fanns i gömmorna.
En plyfaskiva gick åt o den har jag väl gett ett par hundralappar för. den har stått hemma ett tag då den blev över i ett annat projekt. För övrigt är det några vinkelbeslag. lite skruv, polycarbonatskivan är spill från jobbet, nätet blev över när jag byggde en rävfälla.
Om man skulle köpa allt, kanske 500:- ungefär

Magnus M

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).