Motorsåg och handhållet

Passar svärdet?

51 inlägg 25771 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196304 Svärdsinfästning, delning och längd skiljer nog, men annars är det samma.
Sugi Hara säljs nu mera som Red Mountain på sina ställen.

De tre du visat är de tre typer som säljs. Utan noshjul, med utbytbart noshjul och ett fast noshjul.
Alla massiva, altså inget laminerat, sammansatt av olika delar, utan utarbetat av ett stycke stål.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

värmSkog  
#196312 Bra svar, då vet jag vad jag behöver veta

   TS
Avatar Fallback

Re: Passar svärdet?

SawTroll  
#196323
värmSkog skrev:ok är det stor skillnad på detta svärd och det svärd som du kallar för light version?
är det bara viktskillnad?


Vektforskjell, ganske sikkert, da "light" versjonen har utsparinger i stålet, som er fylt med polymer e.l..

Imidlertid er det mer som er forskjellig, den utskiftbare nesen ser helt annerledes ut.... :???:

Link.

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

totte  
#196383
värmSkog skrev:Se där ja. Tycker det ser ut som samma svärd som är i mitten på min bild ovan :roll:


Skulle tro det, annan design på måleriet bara eftersom mitt inte är Red Mountain-märkt. Är i vilket fall svärd i absolut toppklass.

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

värmSkog  
#196444 Det är många som pratar/skriver gott om dessa svärd så jag får hoppas på det bästa. Är lite sugen på att testa iggesund på nån såg också

   TS
Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196612 Det svärd du länkar till på ebay passar utmärkt till din 560!...jag har nämligen ett likadant till min 560!(eller två rättare sagt) jag har numer 2 15" sugihara märkta "red mountain"...2 st 20" 325 med lilla fästet märkta "sugihara" men med en annan infästning på toppen! sen har jag ett 24" 3/8 stora fästet märkt "sugihara" till min 7900H....och flera är på väg!! :grin:

ja...dom är dyra....eller nej det är dom inte...dom är billigare än vilket annat svärd som helst som du går in i en tex hva butik å köper...dom svärden har ju ungefär samma hållbarhetsdatum som ett kilo köttfärs! så bättre svärd kan du inte sätta på en husqvarna!!.....svärdet överlever nog sågen..(skulle inte förvåna mig!!)....dom håller minst samma kvalitet som stihls ES svärd! och flera gånger bättre än oregons power match! och det säger inte lite!!

Var inne på en hva butik å kände på ett 20" hva TechLite svärd!...och jag fattar vare sig vitsen eller priset på det svärdet?..jämfört med ett power match,stihl ES eller Sugihara så kändes det som ett vanligt laminerat svärd!!...svajade som en banan!...1250 spänn skulle dom ha!!...glöm det sa jag!..dom tror tydligen att dom har hittat en mix mellan solida och laminerade svärd.......det har dom inte!....i mina ögon så är det ett laminerat svärd med utbytbart noshjul!.....jaha?....ja men...ja men....det är ju aluminiumkärna.....öö....och?

men det är klart...nån lurar dom alltid!

värmSkog ..vill du ha bilder på mina sugihara så skicka ett pm!

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196613 Saw troll nämde ju nåt om sugihara light!..japp det finns....i usa....18" och uppåt, mer eller mindre omöjligt att få skickat till europa om man inte känner nån där som kan skicka till en!..det gör jag fövisso, men dels så har det varit problem med dessa plastinlägg att dom ploppat ur osv...och dessutom så länkade trådskaparen till ett 15" svärd! däremellan finns nog en knappast mätbar viktskillnad!...
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 09 dec 2012, 23:02, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat ovidkommande text.

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196632
Huggarn skrev:
Var inne på en hva butik å kände på ett 20" hva TechLite svärd!...och jag fattar vare sig vitsen eller priset på det svärdet?..jämfört med ett power match,stihl ES eller Sugihara så kändes det som ett vanligt laminerat svärd!!...svajade som en banan!...1250 spänn skulle dom ha!!...glöm det sa jag!..dom tror tydligen att dom har hittat en mix mellan solida och laminerade svärd.......det har dom inte!....i mina ögon så är det ett laminerat svärd med utbytbart noshjul!.....jaha?....ja men...ja men....det är ju aluminiumkärna.....öö....och?

Klart det är laminerat!
Träffade Produktansvarlig Oddmund Ihle på Hhusqvarna Pro Camp.

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

värmSkog  
#196637 Huggarn nu blev jag ju bara ännu mer sugen på att få hem svärdet och prova :smile:
Du kan vell ladda upp bilderna bland dina skogsbilder så fler kan ta del av det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Passar svärdet?

åberg  
#196643
värmSkog skrev:Du kan vell ladda upp bilderna bland dina skogsbilder så fler kan ta del av det?

Bra idé där, det vill vi gärna se.

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197064
värmSkog skrev:Huggarn nu blev jag ju bara ännu mer sugen på att få hem svärdet och prova :smile:
Du kan vell ladda upp bilderna bland dina skogsbilder så fler kan ta del av det?


Japp! ska göra det vid tillfälle!

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197070 Inte världens bästa bilder men ändå!

det är ett 24" 3/8 84 dl, och ett 20" ,325 80 dl, och ett 15" ,325 64 dl.

håll till godo!, bättre bilder kommer kanske!


DSC_0062.JPG
DSC_0059.JPG

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

värmSkog  
#197094 Bilderna tackar vi för! En fröjd för ögat :o

   TS
Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

totte  
#197129 Snygg trio!

Användarvisningsbild

Re: Passar svärdet?

Dolmarsven  
#198153
värmSkog skrev:http://www.skogsverktyg.se

Dock finns inte jätte mycket svärd med på hemsidan, Men han tar hem svärd efter önskemål


Det kommer nu :lol: Kolla det igen nästa vecka 🧠

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).