Motorsåg och handhållet

Partner A55 från 70-talet?

47 inlägg 26241 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#196359 Tycker den ser lik ut som R22. Men svaret får vi men i vår kanse ge oss till tåls när sista upp draget är klart. Titta mange och ni andra i länken stämmer åren på modeler? Kan han va från början på 70-talet sågen? http://www.hyppan.se/Pdf/Partner%20Fakta.pdf

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196365 Den kan mycket väl vara 522/523...
Det går o ta reda på mer om så önskas. Lyft toppkåpan, knäpp en bild på tändning, undersida så är det lättare o se. Då ser man cylindern med.
Tror din är 44mm i kolv diameter (55cc), 48mm är 65cc

Spånkåpans hävarm till kedjebroms ser man skillnad på mellan 22 och 522, men det kan bytas hursom likaså förgasare. Lager o tätningar är olika då det kan man se men då blir det lite o riva ner för o se.

22/522 är nog en rättvis gissning tror jag.

Undrar varför de skrivit A55?

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#196368 Tackar ska upp vid jul till brosan och fira det så du om det blir tid till det ska jag försöka ta lite bilder. Undrar ochså över varför det står A55. Ska fråga fars gubben då och försöka ta reda på det om det går. Kanse vi får en lösning på problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

totte  
#196388 Ett konstaterande: Partners kubmodeller är ofta väldigt svåra att identifiera, i synnerhet som så mycket delar var utbytbara mellan olika modeller av dom och kåpor och annat ofta är utbytta.

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

Brumsten  
#196536 Hej igen, jag började serva och sälja Partner-sågar 1973. A-55:an var en jubileumssåg, 20 år sedan den första modellen i serien R-16 började tillverkas. Jag vill minnas att A:et stod för allround, det var innan någon kom på att kunde kalla enklare sågar för farmer alt. bonn-sågar.

Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

totte  
#196610 Stämmer bra, utom att F55 kom före A55 så det där med F:et var faktiskt uppfunnet tidigare. Året var 1977.

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#228621 Här kommer fortsättingen på historien. Har ringt peter och när jag får tag på han får han den. Har visat säg det var en R22:a !! Brosan hittade instutionsboken och den har alla sidor kvar och är i mycket bra skick. Kommer att med följa en sprängskiss från R522-523. Vet inte varför den ligger i instruktionsboken. Är det samma uppbyggnad på R22:an? R22:an kom ju juni 1972 och R522-523 kom ju juni 1975. Det som stör mig är att motornr. som står vid instansat vid svärd fästet är 943 171. Det borde men betyda att den är tillverkad 1971?

A55 kom ju aug. 1977 att den kåpan sitter på är att orginalet förstördes p.g.a någon i familjen lyckades fälla en stor gran över motorsågen =) Annars är sågen helt i orginal. Inte dåligt av en 40 åring att fungera än.

Så alla snälla vettiran älskare kan ni tyda ut vilket tillverkings år den har och är det nr. som sitter på vid svärdfästet som gäller.

Sågen visade sig vara äldre än vad jag trode och slutet på historien kommer när jag överlämnat till motorsåghimlen (peter, mange)

Betänk på att den varit i familens ägo nästan 40 år och bara haft en ägare innan (ett par år) troligt vis köpte farsan den 1975-77, kommer ej i håg rigtigt när.

En fråga till proffsen är det vanligt att instruktionsboken överlever så länge i bra skick och är R22:an ovanligre än A55:an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228622 Tror det är en 522 du har en bytt kåpa på. R522 Kom it Juni 1974.
Serienummer har ingen sån kod utan bara en lååång nummer serie.

Bruksanvisningar till dessa är inte ovanligt, men till de senare är det svårare.

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#228633 Tack mange för svaret. Sprängskisen om du menar den är i toppskick. Har försök få tag på peter. Om du är bättre en mig kan du ju be han ringa mig häller maila mig. Han ska ha min mail adress om han inte han slarvat bort den och mitt telenr. Försöker få tag på han i morgon och i veckan. Motorsågen går en.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

nalle34  
#229071 Ja du var man nere hos peter i går kväll och tittade på sågar och lämnade den där. Vore kul om du mange kunde lista ut vad det var för årsmodel om det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229075 Vi ska se...
Har Peter den så ramlar den hit vad det lider, sen ska vi se vad det kan vara.
Årsmodell då modellen startades ska jag nog få till, kanske om den är tidig eller sen med...

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

knappstoppad  
#234113 Vet att det är en gammal tråd men här är några bilder på min A 55:a med .325 delning samt Alu plåtarna.


partner1.jpg

partner2.jpg

partner3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

JensSkoog  
#234115
knappstoppad skrev:Vet att det är en gammal tråd men här är några bilder på min A 55:a med .325 delning samt Alu plåtarna.


partner1.jpg

partner2.jpg

partner3.jpg

Trävligt! Funkar den?

Avatar Fallback

Re: Partner A55 från 70-talet?

knappstoppad  
#234122 Jodå nog startar hon och går alltid

Användarvisningsbild

Re: Partner A55 från 70-talet?

totte  
#234127 Mycket fint exemplar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).