Motorsåg och handhållet

Motor-röjsågkörkort?

5 inlägg 3185 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motor-röjsågkörkort?

forest.  
#193763 Finns det någon lag nu som kräver körkort för motor o röjsåg om man jobbar som anställd?

Hu många är det här på Skogsforum som har tagit körkort ?

Hur svårt är det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motor-röjsågkörkort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193777 Paragraf 17 i arbetsmiljö lagen säger att att man skall kunna uppvisa godkänd utbildning och det står inte att man måste ha motorsåg/röjsågs kortet det går lika bra med ett utbildnings intyg.

Avatar Fallback

Re: Motor-röjsågkörkort?

awes  
#193796 Tog motorsågskort AB i vintras och tycker nivån på provet var lagom vilket betyder att man ska göra rätt men mindre misstag etc under uppkörningen tillåts (inom rimliga gränser).
Behöver inte kortet enligt lag eftersom jag äger min egen skog men kan absolut rekommendera kursen då man får lära sig hur man fäller säkert efter senaste rön.
Själv hade jag läst lite äldre litteratur, läst en del trådar på detta forum och lyssnat på "erfarna gubbar" och åtminstone jag fick flera tankeställare då man fick se hur man verkligen fäller ett träd på ett säkert sätt!

Känns som en billig försäkring att skaffa sig denna kunskap! (eller fräscha upp gammal)

Avatar Fallback

Re: Motor-röjsågkörkort?

forest.  
#193820
knaggen skrev:Paragraf 17 i arbetsmiljö lagen säger att att man skall kunna uppvisa godkänd utbildning och det står inte att man måste ha motorsåg/röjsågs kortet det går lika bra med ett utbildnings intyg.


Har gått skogsbrukskola men har inte direkt något bevis att visa finns bara i betygspapprena, verkar som det gäller även oss som gått i skola??

   TS
Avatar Fallback

Re: Motor-röjsågkörkort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193871
forest. skrev:
knaggen skrev:Paragraf 17 i arbetsmiljö lagen säger att att man skall kunna uppvisa godkänd utbildning och det står inte att man måste ha motorsåg/röjsågs kortet det går lika bra med ett utbildnings intyg.


Har gått skogsbrukskola men har inte direkt något bevis att visa finns bara i betygspapprena, verkar som det gäller även oss som gått i skola??

Förminska betygs papperna då dom bevisar att du har ett utbildnings intyg så kan du ha med den i fickan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).