Motorsåg och handhållet

Vad bör en motorsågskurs kosta

26 inlägg 21244 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

herjman  
#194046 Pratade också med ett studieförbund om detta, dom skulle köra kursen till våren kvällstid och han sa att dom anpassar sig efter deltagarna, MEN problemet kvarstår, om jag inte förstått allt fel får de bidrag per deltagare och kurstillfälle. Därför så många tillfällen istället för tre heldagar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194065
herjman skrev:Pratade också med ett studieförbund om detta, dom skulle köra kursen till våren kvällstid och han sa att dom anpassar sig efter deltagarna, MEN problemet kvarstår, om jag inte förstått allt fel får de bidrag per deltagare och kurstillfälle. Därför så många tillfällen istället för tre heldagar.
Min erfarenhet efter att lett 5 kurser är att det är en fördel med Vuxenskolans upplägg som i grunden följer Säker Skogs upplägg med 9 träffar fördelade på kvällar med teori och verkstadsbesök och några utedagar.
Utedag nästan uteslutande vid helg.
Jag tar in första utedag med fällning relativt tidigt för att övning mellan träffarna skall lyfta motoriken hos eleverna.
De som är riktigt orutinerade övar själva fällning först på stubbar.
Vissa blir tämligen hundraprocentiga medan andra klarar kortet med hjärtat i halsgropen. Bland de sista finns de som säger att de tyvärr måste ju ha kortet för att få arbeta åt andra. Men egentligen kan de skogsarbete sen 12 år.!!!

Användarvisningsbild

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Jeep  
#194071 Nu är man anmäld till en kurs som Vuxenskolan arrangerar.
Känns bra att uppdatera sig när man haft ett uppehåll med motorsågen...

Avatar Fallback

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194080 Det går att söka kompetensutvecklingsbidrag hos din länsstyrelse, gäller alla.

Avatar Fallback

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Robertberg  
#194123
herjman skrev:Nackdelen med studieförbundet är ju att dom kör med konceptet 170 kurstillfällen.
Svårt att få ihop med familj och jobb


170? En varannan dag i ett års tid?
Då missade jag ca 160 kurstillfällena hos SV..

Användarvisningsbild

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

herjman  
#194127
obantteg skrev:
herjman skrev:Nackdelen med studieförbundet är ju att dom kör med konceptet 170 kurstillfällen.
Svårt att få ihop med familj och jobb


170? En varannan dag i ett års tid?
Då missade jag ca 160 kurstillfällena hos SV..


Det kanske var en mild överdrift av mig :lol:

Men jag vidhåller att upplägget är kass, för mig leder det till att jag kommer få betala fullpris och göra det en helg

Avatar Fallback

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

D-mannen  
#197546 EN motorsågskurs bör med uppkörning vara 32h. och då pratar vi om A&B. Studieförbundet har avrosta någon kunning om motorsåg men har enligt min mening släppt igenom alldeles för lättvindigt deltagare som håller på att ta kortet. Körkortet är ett bevis att man har klarat alla säkerhetsdetaljer och att man är kunnig. Man ska inte släppa igenom deltagare för att vara snäll eller att man har bara den sista dagen på sig att klara kortet.. Kuggar man sig är man kuggad och måste beställa en ny uppkörningsdag.. Det är idiotiskt att deltagarna får efter ett misslyckande fortsätta direkt efter utt misslyckande, om och om igen tills dom klarar sig.... Samma dag!!! Vad har man lärt sig då?? Nää efter att man kuggar sig ska man träna och läsa tills man är mogen för en uppkörning... Nää ta ert körkort hos dom som verkligen vet vad dom pratar om. Studera listan på certifierade instruktörer på säkrare skog eller kontakta den största utbildaren på motorsågskurser i Sverige nämligen Skogsstyrelsen

Avatar Fallback

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197562
D-mannen skrev:EN motorsågskurs bör med uppkörning vara 32h. och då pratar vi om A&B. Studieförbundet har avrosta någon kunning om motorsåg men har enligt min mening släppt igenom alldeles för lättvindigt deltagare som håller på att ta kortet. Körkortet är ett bevis att man har klarat alla säkerhetsdetaljer och att man är kunnig.
Om din avsikt är att såga studieförbunden så är ditt påstående ofint, milt sagt. När man läst dina avslutningsord i ditt inlägg lyser en baktanke för tydligt igenom.
Din synpunkt på säkerhetskunnande och förmodligen menar du kunnighet arbetsmässigt kan jag instämma i om det är yrkesfolk som ska ut i "hetluften".
Säkerhetskunnandet är A och O. Motorisk färdighet är inte skäligt att kräva av en skogsägare som är tämligen orutinerad.
D-mannen skrev: Man ska inte släppa igenom deltagare för att vara snäll eller att man har bara den sista dagen på sig att klara kortet.. Kuggar man sig är man kuggad och måste beställa en ny uppkörningsdag.. Det är idiotiskt att deltagarna får efter ett misslyckande fortsätta direkt efter utt misslyckande, om och om igen tills dom klarar sig.... Samma dag!!! Vad har man lärt sig då?? Nää efter att man kuggar sig ska man träna och läsa tills man är mogen för en uppkörning...
Fortfarande tycker jag att den färske skogsägaren av vilket kön det må vara kan bedömas med visst omdöme. Sammanvägning av teori och de olika moment i det som kontrolleras praktisk ger en klok examinator möjlighet att bedöma om en ny uppkörning kan göras efter något enstaka praktiskt moment som gått snett.
Jag har sett några personer som p.g.a. nervositet inte ens klarar att ställa sig riktigt vid fällning eller går ner på knä, något som de aldrig gjort på tre övningstillfälle.
Att göra en ny uppkörning som sista ensamma person har resulterat i felfritt i alla praktiska moment. En sådan SKOGSÄGARE har lärt sig mycket.
Du vet säkert också att flera två frågor läses fel p.g.a. svenska och avsikt med frågeställningen. Det finns även lässvårigheter. En sådan person kan med "nya ögon" visa sitt riktiga jag vid nytt prov.
D-mannen skrev: Nää ta ert körkort hos dom som verkligen vet vad dom pratar om. Studera listan på certifierade instruktörer på säkrare skog eller kontakta den största utbildaren på motorsågskurser i Sverige nämligen Skogsstyrelsen
Inledningsorden i detta stycke må jag instämma i.
Det sista meningen delar jag inte om du menar att där sker inga dåliga utbildningar.
Reklamplats kan du nog köpa på annat ställe på detta forum.
Detta var visst ditt första inlägg på Skogsforum.

Avatar Fallback

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

D-mannen  
#197692
Bertilsson skrev:
D-mannen skrev:EN motorsågskurs bör med uppkörning vara 32h. och då pratar vi om A&B. Studieförbundet har avrosta någon kunning om motorsåg men har enligt min mening släppt igenom alldeles för lättvindigt deltagare som håller på att ta kortet. Körkortet är ett bevis att man har klarat alla säkerhetsdetaljer och att man är kunnig.
Om din avsikt är att såga studieförbunden så är ditt påstående ofint, milt sagt. När man läst dina avslutningsord i ditt inlägg lyser en baktanke för tydligt igenom.
Din synpunkt på säkerhetskunnande och förmodligen menar du kunnighet arbetsmässigt kan jag instämma i om det är yrkesfolk som ska ut i "hetluften".
Säkerhetskunnandet är A och O. Motorisk färdighet är inte skäligt att kräva av en skogsägare som är tämligen orutinerad.
Jag har läst dina kloka svar och jag har enligt min mening inte "dissa" studieförbundet.. Jag skrev att dom har rosta av en kunnig och då menar jag en som har lång erfarenhet men Jag har hört från bekanta/kollegor som gått Studiecirkeln för att ta kortet och dom sade att under den kursen, under den praktiska delen, var att dom som inte klara den praktiska delen fick en klapp i ryggen och några goda råd hur dom skulle ha gjort och sade att det fel som dom gjorde, att dom blev underkänd, skulle tänka på det nästa gång dom stod i skogen och med dessa råd och utan uppkörning,, fick kortet i näven!!!

D-mannen skrev: Man ska inte släppa igenom deltagare för att vara snäll eller att man har bara den sista dagen på sig att klara kortet.. Kuggar man sig är man kuggad och måste beställa en ny uppkörningsdag.. Det är idiotiskt att deltagarna får efter ett misslyckande fortsätta direkt efter utt misslyckande, om och om igen tills dom klarar sig.... Samma dag!!! Vad har man lärt sig då?? Nää efter att man kuggar sig ska man träna och läsa tills man är mogen för en uppkörning...
Fortfarande tycker jag att den färske skogsägaren av vilket kön det må vara kan bedömas med visst omdöme. Sammanvägning av teori och de olika moment i det som kontrolleras praktisk ger en klok examinator möjlighet att bedöma om en ny uppkörning kan göras efter något enstaka praktiskt moment som gått snett.
Jag har sett några personer som p.g.a. nervositet inte ens klarar att ställa sig riktigt vid fällning eller går ner på knä, något som de aldrig gjort på tre övningstillfälle.
Att göra en ny uppkörning som sista ensamma person har resulterat i felfritt i alla praktiska moment. En sådan SKOGSÄGARE har lärt sig mycket.
Du vet säkert också att flera två frågor läses fel p.g.a. svenska och avsikt med frågeställningen. Det finns även lässvårigheter. En sådan person kan med "nya ögon" visa sitt riktiga jag vid nytt prov.
D-mannen skrev: Nää ta ert körkort hos dom som verkligen vet vad dom pratar om. Studera listan på certifierade instruktörer på säkrare skog eller kontakta den största utbildaren på motorsågskurser i Sverige nämligen Skogsstyrelsen
Inledningsorden i detta stycke må jag instämma i.
Det sista meningen delar jag inte om du menar att där sker inga dåliga utbildningar.
Reklamplats kan du nog köpa på annat ställe på detta forum.
Detta var visst ditt första inlägg på Skogsforum.
Mitt AB kort fick jag ta genom Skogsvårdsstyrelsen (dyrt men men...) Jag misslyckades på teorin och den praktiska delen för jag fick för många anmärkningar på fällningsdelen. Jag hade förstås inte läst tillräckligt och inte ögat med mig då jag såga brytmånen. Jag blev förstås arg på mig själv och beställde en ny uppkörning då tillfälle gavs och jag spikade proven..
Men jag står för det jag skrev. Vill men gå en kurs och är osäker kan man titta vilka certifierade instruktörer som kan finnas i området. Eller om man vet av någon utbildare i närområdet. Jag jobbar åt parkenheten i en kommun och där har jag mycket nytta av min utbildning samt dom misslyckaden jag fick under första uppkörningen. Därför tycker jag att det inte räcker med en klapp och goda råd. Skogsstyrelsen är enligt statestik den som utbildar flest körkortstagare på motorsåg. Sedan är dom kanske inte den bästa det finns säkert någon utbildare som är och har en bättre pedagogik ex GofL

Avatar Fallback

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197721
D-mannen skrev:Jag jobbar åt parkenheten i en kommun och där har jag mycket nytta av min utbildning samt dom misslyckaden jag fick under första uppkörningen. Därför tycker jag att det inte räcker med en klapp och goda råd.
Som parkarbetare är det tänkbart att du är i mycket komplicerad arbetssituation där kunskapsbehovet är odiskutabelt stort.
1 Du får gärna berätta varför du valde uppkörning med så bristfällig förberedelse och dessutom redan var i arbete med motorsåg och därmed bara borde behövt delar av utbildningen.

2 Rekommenderade läraren dig att köra upp med de rådande förutsättningarna?

3 Var har du sett att det getts en klapp på axeln och ofullständiga råd till motorsågsanvändare?

Användarvisningsbild

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Huskyman  
#198909 Jag inbillar mig att kvalitén på utbildningen i alla aspekter reflekteras av den som leder kursen,oavset utbildningsform.
Jag har haft förmånen att testa bägge varianterna; mitt A+B-kort tog jag via studiecirkel med examinator från skogsstyrelsen. Där anser jag (i mitt fall) att det kanske spenderades lite för mycket tid på teorin och för lite tid på att såga.
Jag tog nyligen mitt C-kort där kursen hölls av Champs of logging. Här var det omvänt förhållande; vi sågade praktiskt taget i tre hela dagar! Teori läste vi på kvällarna.
Vilken form var då bäst och vad har jag haft mest nytta av? Tja, jag är nöjd med att ha gått bägge utbildningarna. Den senare sved lite mer i plånboken dock..... Men en god investering.
Nu vågar jag ta mig an situationer jag tidigare inte hade kunnat hantera.

Till feb -13 är det dags för ny utbildning. Sektionsfällning.....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).