fre 12 okt 2012, 11:40#189800Som rubriken lyder är jag på jakt efter ett långt svärd och kedja för att ta ner några riktiga as på tomten.
Förslag på märken mm? Behöver nog 32" svärd, bra längd eller vad säger expertisen?
3/8, 1.5mm.
Motorsåg och handhållet
Nytt långt svärd+kedja till Dolmar 7900
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 23 okt 2012, 16:02#191106Ingen som har något förslag?
Jag var inne hos Carlssönerna i veckan och de kunde beställa ett 28" från Oregon men det skulle ta ca 4-5 veckor innan jag fick hem grejerna
De hade inte längre svärd heller, klarar inte sågen längre?!
Vill minnas att folk kört med 32" utan problem.
Tacksam för tips.
Jag var inne hos Carlssönerna i veckan och de kunde beställa ett 28" från Oregon men det skulle ta ca 4-5 veckor innan jag fick hem grejerna
De hade inte längre svärd heller, klarar inte sågen längre?!
Vill minnas att folk kört med 32" utan problem.
Tacksam för tips.
TS
tis 23 okt 2012, 17:49#191121Går de inte att hänga på ett Husqvarna eller Stihl 32" svärd då eller passar de inte i svärdsfästet ?
tis 23 okt 2012, 18:49#191132vad är det för typ av träd och diameter?
An optimist is a guy that has never had much experience. /Don Marquis
Do you know the difference between education and experience?
Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't. /Pete Seeger
Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't. /Pete Seeger
tis 23 okt 2012, 20:09#191152Det är stora infästningen på sågen.
Att de inte kunde få hem svärdet snabbare beror på att de är slut på centrallagret.
Men att de inte sa att det fanns 30" verkar konstigt. Det finns ett 30" men med osäker leveranstid. Kan kolla leveranstiden imorgon om du vill.
Men som lodjuret sa så är ju frågan vad för träd och hur grovt är det?
Att de inte kunde få hem svärdet snabbare beror på att de är slut på centrallagret.
Men att de inte sa att det fanns 30" verkar konstigt. Det finns ett 30" men med osäker leveranstid. Kan kolla leveranstiden imorgon om du vill.
ons 24 okt 2012, 16:28#191215
Precis, det skulle ta 3 veckor innan centrallagret fick det sedan ytterligare en tid innan Carlssönerna fick hem det. Ska egentligen hugga nästa helg så vore bra om svärd+kedja kommit då (går iof med 18" som sitter på men underlättar med det långa svärdet).
Träden varierar något, de flesta är grova granar (grövsta runt 90 cm i diameter).
Phantom skrev:Det är stora infästningen på sågen.
Precis, det skulle ta 3 veckor innan centrallagret fick det sedan ytterligare en tid innan Carlssönerna fick hem det. Ska egentligen hugga nästa helg så vore bra om svärd+kedja kommit då (går iof med 18" som sitter på men underlättar med det långa svärdet).
Träden varierar något, de flesta är grova granar (grövsta runt 90 cm i diameter).
TS
ons 24 okt 2012, 17:18#191219Drevet ska du inte behöva byta, endast svärd och kedja.
Det längsta jag har hemma idag är ett 20" som passar din såg och kedja, men det blir ju inte så stor skillnad mot det 18" du redan har.
Det längsta jag har hemma idag är ett 20" som passar din såg och kedja, men det blir ju inte så stor skillnad mot det 18" du redan har.
ons 24 okt 2012, 18:41#191231
varför behöver du då 32"?
Instick i brytmån samt instick från sidorna kombinerat med säkra hörnet.
Jejk skrev:Träden varierar något, de flesta är grova granar (grövsta runt 90 cm i diameter).
varför behöver du då 32"?
Instick i brytmån samt instick från sidorna kombinerat med säkra hörnet.
An optimist is a guy that has never had much experience. /Don Marquis

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).