Motorsåg och handhållet

Husqvarnas batteridrivna motorsågar

53 inlägg 37191 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230110 Fast 9.00 fungerade fint, renblåsning av förgasaren räckte.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Blivande snickare  
#230203 Vackert så :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

CSKA  
#807854 Väcker liv i denna gamla tråd. Behöver hjälp att värdera och om det ens är värt med tanke på batteriets ålder.

Jag har möjlighet att köpa en 436 li av en granne. Inköpt för cirka 10 år sedan. Batteriet är märkt med 2012 och sågen 2013. Sågen är i stort oanvänd. Originalsvärd och kedjan som satte på vid nyköp ser ut som ny. Troligen bara sågat ett fåtal mindre träd på tomten. Jag har provkört den och tagit hand om ett vindfälle av björk på cirka 25 cm i stamdiameter som grövst. Blev positivt överraskad av den men jag har ringa erfarenhet av motorsågar. Behovet just nu är primärt skötsel av några fåtal eftersatta hektar med ungskog och ta hand om de stammar som röjsågen inte klarar. Utöver det lite vedfix.

Det som ingår är:
• Sågen (https://www.husqvarna.com/se/support/436-li-batteri/)
• Batteriet BLi110 (3Ah)
• Laddaren QC330

Frågan är alltså vad kan denna vara värd? Grannen slängde ur sig runt halva priset mot nypriset som då för 10 års sedan var runt 5000 kr för allt. Jag är lite kluven oavsett i och med åldern på batteriet men de laddningar jag körde upplevde jag ”bra” batteritid. Batterier åldras ju även om de bara ligger. Om ni anser att sågen är bra/okej och priset är ”köp!” så går det alltid att köpa ett nytt batteri framöver. Jag har sneglat på både Husqvarnas (kanske 340i) och Stihls sågar (kanske MSA 160 C-B). Fördelen är väl garanti, nyare teknik och kvitto (som kan dras av mot eventuell intäkt framöver?) men då är det minst tre gånger pengarna för de lilla behov som finns i dag. Vid behov av kraftigare såg finns bensinsåg att låna.
Senast redigerad av CSKA lör 05 aug 2023, 23:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#807856
CSKA skrev:Väcker liv i denna gamla tråd. Behöver hjälp att värdera och om det ens är värt med tanke på batteriets ålder.

Jag har möjlighet att köpa en 436 li av en granne. Inköpt för cirka 10 år sedan. Batteriet är märkt med 2012 och sågen 2013. Sågen är i stort oanvänd. Originalsvärd och kedjan som satte på vid nyköp ser ut som ny. Troligen bara sågat ett fåtal mindre träd på tomten. Jag har provkört den och tagit hand om ett vindfälle av björk på cirka 25 cm i stamdiameter som grövst. Blev positivt överraskad av den men jag har ringa erfarenhet av motorsågar. Behovet just nu är primärt skötsel av några fåtal eftersatta hektar med ungskog ta hand om de stammar som röjsågen inte klarar. Utöver det lite vedfix.

Det som ingår är:
• Sågen (https://www.husqvarna.com/se/support/436-li-batteri/)
• Batteriet BLi110 (3Ah)
• Laddaren QC330

Frågan är alltså vad kan denna vara värd? Grannen slängde ur sig runt halva priset mot nypriset som då för 10 års sedan var runt 5000 kr för allt. Jag är lite kluven oavsett i och med åldern på batteriet men de laddningar jag körde upplevde jag ”bra” batteritid. Batterier åldras ju även om de bara ligger. Om ni anser att sågen är bra/okej och priset är ”köp!” så går det alltid att köpa ett nytt batteri framöver. Jag har sneglat på både Husqvarnas (kanske 340i) och Stihls sågar (kanske MSA 160 C-B). Fördelen är väl garanti, nyare teknik och kvitto (som kan dras av mot eventuell intäkt framöver?) men då är det minst tre gånger pengarna för de lilla behov som finns i dag. Vid behov av kraftigare såg finns bensinsåg att låna.
1690996568_img_0153.jpeg

En tredjedel av bruttonypriset tycker jag kan vara rimligt om nu batteriet verkligen är såpass bra som du upplever. Batteriet kan rimligen inte legat oanvänt utan torde fått regelbunden underhållsladdning genom åren. Har det ändå legat oanvänt i många år så är det ”helt otroligt” att du fått det att överhuvudtaget ta laddning och risken är stor att batteriet tagit skada. De batteriproblem som förekom när batterisågar kom ut på marknaden berodde på att batterierna kunde bli liggande på lager långa tider efter tillverkningen vilket fick spänningen att sjunka såpass lågt att batterierna tog permanent skada. Jag råkade själv djupurladda ett Bli300 och det batteriet var bara att lämna till återvinning..😵‍💫

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807858 Begagnatpriser är ju alltid lurigt.

Men laddaren finns ju fortfarande att köpa ny idag! Å det finns också nya passande batterier att tillgå, så du blir knappast strandsatt där.

Å nästa gång du byter kedja, svärd och drev, så kan du med fördel gå över till SP21G-kedjan (1,1 mm 0.325). Min 536 LiXP blev mycket roligare med SP21G-kedjan än med original H38-kedjan, inte minst i instick.

Återstår då Husqvarnas verktygslösa kedjespänning, som generellt har fått en del kritik här på skogsforum (men själv har jag aldrig testat den, så jag har inga kommentarer kring den).

Erbjud en tredjedel av nypriset, så möts ni kanske på halva vägen?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807870 Jag tycker halva nypriset är för mycket för en 10 år gammal pryl.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

CSKA  
#808131 Tack för input! Det blev affär och prismässigt ungefär som ni föreslog.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808132 Grattis till köpet och slit den med hälsan.

Å glöm inte att Husqvarna har många olika 36-volts maskiner, som går på samma batteri.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).