Motorsåg och handhållet

Vilken såg ska jag välja?

50 inlägg 18085 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

r93  
#188924 Jajemen! Den kanske inte är bäst, men för mig som månskensbonne så är valet enkelt.
Användes sågen 300 dagar om året spelar det större roll än som nu då den kanske snurrar 30-40 dagar.

Ja, jag tittar ganska mycket på vart prylarna är tillverkade, så i mitt jobb som servicetekniker är jag noggran med verktygen & där går funktion före tillverkningsland.

Men är dom likvärdiga köper jag hellre från något europeiskt land än Asien.

Som en jaktkamrat sa: Köp från Sverige, Tyskland eller Finland och du blir inte besviken det gäller allt!

Vi har redan sålt ut för mycket industri, vart ska pengarna komma ifrån i framtiden?

Saab, Volvo bussar, Ericsson, Ikea har inte mycket produktion kvar. Volvo personvagnar? Hur länge finns dom kvar i Sverige?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

ejgum  
#188934 Om Husqvarnan och stihlen har likvärdig prestanda och kvalite är ju valet enkelt eftersom Stihl är betydligt billigare än husqvarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

BM 35  
#188948 Ingen av dom nämnda sågarna har väl samma prestanda som hqv 238/242,,finns väl ingen såg i dagens läge som kan mäta sig i varvvilighet och smidighet som dessa två,,,För det är jädrigt häftigt att kvista med en såg som det är drag i,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188950 Vet inte vad det skulle vara i HVA's utbud som ska motsvara 238/242...

Kanske 543?

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

machonisti  
#189025 ejgum vill väl veta vad han skall köpa just nu och inte vad som köptes på 80-talet.

Köp på kvalitet om du tänker såga i annat fall duger kinesmotorsågar.
Kvaliteten är refererad!!

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189034 Dolmar sågarna som sälj idag är mycket bra.
5105 är ett bra exempel, 500 ett annat.
Denna serien som funnits i många år nu är driftsäker, pålitlig och sågen är starka.

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189036
machonisti skrev:ejgum vill väl veta vad han skall köpa just nu och inte vad som köptes på 80-talet.

Köp på kvalitet om du tänker såga i annat fall duger kinesmotorsågar.
Kvaliteten är refererad!!

Ska man hjälpa nån o råda i vad som är bra är det erfarenhet som önskas, inte referenser och veta vad grannens farbror helst kör.
Marknadsföring går inte i skogen. Det gör sågarna!

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

machonisti  
#189039
Mange skrev:
machonisti skrev:ejgum vill väl veta vad han skall köpa just nu och inte vad som köptes på 80-talet.

Köp på kvalitet om du tänker såga i annat fall duger kinesmotorsågar.
Kvaliteten är refererad!!

Ska man hjälpa nån o råda i vad som är bra är det erfarenhet som önskas, inte referenser och veta vad grannens farbror helst kör.
Marknadsföring går inte i skogen. Det gör sågarna!



Ofta marknadsför grannen. Rätt eller fel men så går det ofta till. Och mange, maschonisti har inte en enda gång lyft fram grannens åsikt.

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

BM 35  
#189050 Han frågade vad som var gämnförbart med 238/242 i dag

Ms 241 är väl lika i vikt men inte i prestanda,,hqv 543 är på papperet lättare än 241 men jag har inte provat den så jag kan inte säga om prestanda

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189079
ejgum skrev:Jobbade i skogen under början av 90 talet, Sågarna jag använde var husqvarna 238 och 242, proffsmodellerna.
Minns sågarna som otroligt starka och smidiga, min favorit var 238 för den var lättast, smidigast och lika stark som 242. Men detta hände för 20 år sedan och jag har i stort sett inte rört en såg sedan dess tills det plötsligt har blivit aktuellt igen och jag måste skaffa en såg och börja jobba lite igen.

Frågan är vilken såg motsvarar dessa modeller idag vad gäller märke och modell?

Har tittat lite på begagnade sågar och ser att en 238 kan gå för 1500:- vilket för mej känns ganska orimligt för en 20 år gammal såg.


Håller inte med om att 238 är lika stark som 242:an, men dock en värdig utmanare och bra till gallring & kvistning, troligtvis den lättaste profssågen med värme i handtagen... :D
Som sagt, 238 är lite lättare och kan därför upplevas som smidigare. .
Husqvarna 242 xp har 2,4kw och väger 4,6kg utan skärutrustning, max 15500 varv/min, finns med värme i handtag och förgasare.

Dessa kan väl eventuellt motsvaras av 346, eller stilhs MS241 men bägge är tyngre och klumpigare. MS 201 eller MS200 är ju båda lätta men svagligare och har inte värme.
Hitachi/Tanaka har ju oxå en vass liten såg på 4,0 kg och 2,09kw, intressant men saknar värme.

Kommande Husqvarna 543 verkar ju intressant jämförbar med dessa..med 4,4 - 4,6 kg vikt utan skärutr. och 2,2 kw motor
Har någon provat nya 543xpg ??? :D :D :D

PS: Att det fortfarande finns många som går efter ca 20-40 års hårt liv efter proffshuggare, är ju inte illa, tror inte jula sågen lever så länge.
Tycker inte det är överpris med 1500:- om man gillar att skruva själv, men det gäller att välja ut de som är i bättre/bra skick och vara beredd på att själv serva och byta slitdelar då går sågen länge och om man använder bra oljor..

Jag värdesätter lätta sågar de är säkrare och spar mina krafter liksom bensin.
DS

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189138
machonisti skrev:
Mange skrev:
machonisti skrev:ejgum vill väl veta vad han skall köpa just nu och inte vad som köptes på 80-talet.

Köp på kvalitet om du tänker såga i annat fall duger kinesmotorsågar.
Kvaliteten är refererad!!

Ska man hjälpa nån o råda i vad som är bra är det erfarenhet som önskas, inte referenser och veta vad grannens farbror helst kör.
Marknadsföring går inte i skogen. Det gör sågarna!



Ofta marknadsför grannen. Rätt eller fel men så går det ofta till. Och mange, maschonisti har inte en enda gång lyft fram grannens åsikt.


Så då antar jag att du baserar dina synpunkter på erfarenhet. Vilka såg har du då att referera till förutom Elux och Stihl?
Dolmar? Hitachi/Tanaka? Solo? Echo? Shindaiwa?

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

machonisti  
#189149 Mange, tror du fastnat i "kvaliteten är refererad". Argumentet är skrivet åt trådskaparen. Vi har alla som svarat refererat vår syn på kvalitet. Min mening har aldrig varit att kliva fram som en motorsågsgud.

Hållit till i familjens skog ca 25 år, egna 40 hektar, 15 år.

Kört farsans dolmar 115, partner p48 och 5400. Egna sågar dolmar 109, hva 45, partner 540, stihl 200, en till stihl 200 och en jonsered 2159.

Ingen proffshuggare bara ivrig motionär ca 100 m3 fast per år + hemved till ett par hus.

Testat grannens såg har jag ochså gjort det kan jag inte sticka under stol med

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

skogisen  
#189161 Jag har använt husqvarna 346xpg nu i några år och kan bara säga att jag är helt nöjd men den,kvaliten är otroligt bra och jaaa pris därefter. kan tilläga att jag arbetar men manuell avverkning... Skulle absolut inte köpa en större såg eftersom att tyngden har en stor roll i arbetet,sparar mycket på rygg och armar i tex kvistning men nu vet jag inte vad du ska göra med sågen. Kanske bara såga lite björk 1 gång om året? .Kan inte uttala mig om stihl efterosm att jag aldrig har kört med stihl... Däremot skulle jag aldrig köpa en såg som kördes för 20år sedan,måste väga massvis,,,,

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

foton  
#189162 machonisti Någon motorsågsgud kan du inte bli! Det finns redan Mange! Han vet till och med hur många timmar skogsforums medlemmar kör sina sågar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189165
skogisen skrev: Däremot skulle jag aldrig köpa en såg som kördes för 20år sedan,måste väga massvis,,,,

Sågarna för 20 år sedan vägde inte så mycket mer än dagens, i något fall t.ex. HVA242 så är den både lättare och starkare än dagens Stihl på lika många kubik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).