Motorsåg och handhållet

Vilken skall jag välja?

10 inlägg 4503 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Vilken skall jag välja?

Bulb  
#188413Hej! Är på jakt efter en motorsåg som kommer användas på tomten. Såga något träd och liknande.

Hittat på blocket två maskiner i min prisklass.

En begad Stihl 028 WB med extra kedja alternativt en ny Stiga Sp 400.

Vilken skall jag välja och varför.

// Bulb

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken skall jag välja?

johan eriksson  
#188448Jag hade i det fallet valt stihlen, med motiveringen att den går med största sannolikhet att få tag i delar enklast av de två, samt att det trots allt var en proffssåg när den var ny. Stigan är en hobbysåg.
Mina tankar kring det hela.

Användarvisningsbild

totte  
#188449Instämmer, om Stihlen är i gott skick förstås och inte ett slutkört vrak.

Användarvisningsbild

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188459Båda sågarna kommer att göra jobbet på villatomten och tror att de båda har samma kastskydd.
Men jag håller med, väljer oxå hellre en 15 år gammal Stitil än en 5 år gammal Stiga.

Användarvisningsbild

machonisti  
#188472STIHL

Phantom  
#188496Det beror ju också på hur händig du är på att skruva själv ifall det skulle behövas. En begagnad såg kan man behöva skruva lite på själv, medan du har garanti på en ny såg och kan lämna in den där du köpt den.

Annars håller jag med tidigare skribenter om att det troligen är enklare att få tag på reservdelar till Stihlen och att den från början är byggd med högre kvalitet.

Bulb  
#188507Väldigt enigt Mao, den nya säljs dock av en privatperson men ligger i obruten förpackning.

Nja skruva är inte min grej, men någonstans måste man ju börja. Stort tack för alla svar!

Bara hoppas att ingen hinner före mig o köpa den nu :)

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188516Ja det är inte lätt detta.

Nytt är nytt men blir även gammalt fast det är oanvänt.

Stihl 028 har hängt med sedan slutet av '70-talet. Så den kan ju vara 30-35 i stället för 15 om det har betydelse.

Stiga SP400 är ingen dum såg heller om man ser till det billiga segmentet o jämför med nya lika.

Bulb  
#188623Men stihlen är minst 15år gammal eller?

TS

Bulb  
#18872217 år var den, dock kändes den rätt slut, så jakten fortsätter. :) hittar ni någon ni kan rekomendera på blocket i 2000krs klassen får ni gärna hojta till. (sthlmsområdet)

// Bulb

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).