Motorsåg och handhållet

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

113 inlägg 58639 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546580 däremot förstår jag mig inte på folk som skruvar bort klingskyddet på sågen.

jag har satt klingan i foten en gång och gör inte om det..... :((

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#546587
vinterrojarn skrev:jag måste titta på det den här vägen, om jag lämnar höga stubbar och dessa ser ut som blomkvastar då tror jag skogsägaren inte gärna betalar för mina tjänster, så därför väljer jag att alltid såga rent och snyggt och fälla så de lägger sig på backen

Har testat båda sätt att göra det på, och jag gillar ochså allra bäst när jag får allt ner på marken och det ser snyggt och stedat ut efter mig, men det är intressant hur effektivt det är när man lämnar midjehöya bitar och senn inte behöver gå och röya bort stubbskott efter två-tre år.
Har en "sistaröjning" framföre mig nu. 18-20 årig granskog, där det finns lite lövuppslag. Där har jag tänkt lämna högstubbar, och senn får det sköta sig själv. Blir ingen gallring där, men nog avståndsregulering där granar bara lumpas ner och lämnas.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546590 Vinterojarn! Därför kör jag med både klingskydd och långt riggrör på både 480 och 490. Då slipper jag oroa mig för mina fötter.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546593 vet du va karl sa som hade huggit sig i arslet?

åh ska det vara någon konst det åt en händig karl :d =))

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#546596
vinterrojarn skrev:såna röjningar är ett riktigt helvete.

Ja, du, det är just vad de är. :((

vinterrojarn skrev:däremot förstår jag mig inte på folk som skruvar bort klingskyddet på sågen.

jag har satt klingan i foten en gång och gör inte om det..... :((

Illa, "vinterrojarn" :-ss

Har en lätt röjsåg som en kund har lämnat till service nu. Den har inget
klingskydd och används av hans tonårsdotter. Har gett han besked om att
han får leta fram skyddet innan jag skruvar den saman igen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546615 meddela honom om att han har ju arbetsgivaransvar även om det är hans dotter som brukar maskinen.
händer en olycka så oj va tråkigt det kan bli...

vet ju bara själv om olyckor och otrevliga grejer.


nä från mig kommer inte heller trasiga stoppknappar eller avsaknad av kastskydd mm

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546620 det värsta med den dagen var att jag hade precis fått mina nya låga skogskängor i från hva..

jättebra kängor och så skulle jag BARA kapa en stam men lyckas sätta fram foten, och vips så var det färdigt.
klingan skar in till hälften och blodet bara forsade....
det tog ett halv år innan jag var helt fit for fight igen....

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

röjjare  
#546877 Aj satan. Hade du hjälp i närheten? Långt till väg?

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546878 Nä ja va själv och hade en kilometer till bilen, släpade mig dit och lyckades köra bil med en fot. Hoppa in på akuten innan ja ramlade i golvet av utmattning...

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Arvid0  
#547033
vinterrojarn skrev:meddela honom om att han har ju arbetsgivaransvar även om det är hans dotter som brukar maskinen.
händer en olycka så oj va tråkigt det kan bli...

vet ju bara själv om olyckor och otrevliga grejer.


nä från mig kommer inte heller trasiga stoppknappar eller avsaknad av kastskydd mm
men det är väl inget arbetsgivaransvar till närmsta familjen? du behöver t ex inte motorsågskörkort som barn för att hugga i dina föräldrars skog. du omfattas heller inte av las som familjemedlem.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

bgl  
#547035 Citat från säkerskog:
"Kraven på skyddsutrustning och fungerande säkerhetsdetaljer på motorsåg/röjsåg gäller fullt ut för
en skogsägare och familjemedlemmar som bedriver näringsverksamhet. En villaägare utan
näringsverksamhet som arbetar i egen trädgård berörs dock inte. "
Läs vidare i Säkerskog

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Arvid0  
#547036
bgl skrev:Citat från säkerskog:
"Kraven på skyddsutrustning och fungerande säkerhetsdetaljer på motorsåg/röjsåg gäller fullt ut för
en skogsägare och familjemedlemmar som bedriver näringsverksamhet. En villaägare utan
näringsverksamhet som arbetar i egen trädgård berörs dock inte. "
Läs vidare i Säkerskog
svarade du mig så säger säkerskog att familjen inte behöver t ex kort.

observera att jag inte är emot att de som jobbar i skogen har lämplig utbildning/kunskap.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#547075 Det är en enorm skillnad på avsaknad av skyddsutrustning och arbetsgivaransvar.
Avsaknad av skyddsutrustning eller krav på detta gäller enbart arbetsgivare. Men arbetsgivaransvar det kan vem som helst inom lagens mening beaktas, tro mig jag har suttit i tingsrätten över detta tok.

En dödsolycka hemma på gården.
Iallafall, säkerskog är ingen myndighet utan de bara bedriver en verksamhet som handlar om skydd och säkerhet.

Naturligtvis ska du ha skyddsutrustning.
Och en del grejer i utrustningen är lagkrav

Va det gäller motorsågskörkort.

Så är det så att människor skrivna på den egna gården är undantagna kortkravet.
Det finns ingen lag om kortet bara dokumentär utbildning.

Däremot får inte två rågrannar hugga med varandra, men de får hugga på var sin sida om rågången. :d

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#547077 Säkerligen kan inte själva alla regler utan gör små tolkningar som inte stämmer när man hör av sig till Arbetsmiljöverket.

Nu är inte jag emot plastbiten, men priset för att ta kortet är inte normalt.
Men det är klart prissättning är fritt....

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

snurra  
#547079 Hur har Säker Skog blivit en myndighet ???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).