Motorsåg och handhållet

Ny såg eller större svärd?

19 inlägg 8450 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny såg eller större svärd?

Windsor  
#186516 Har funderat en del och tänker fråga vad ni tycker. Jag är manuellhuggare och vi har ett objekt som väntar efter detta. Vi ska hugga 2000 meter grov bok, allt mellan 40-150 cm i roten. Har för närvarande en 357, vågar inte investera i en 560 än :wink: Ska man slänga på ett 18" svärd eller skaffa en såg på 70cc iallafall? Inte ofta vi hugger så grovt men en större såg är inte fel att ha. Vi har en som har en lite större såg, så han brukar ta dem lite grövre träden på slutet så hjälps vi åt att arbeta upp dem. Så frågan är ska man köpa en större såg eller skall man låta 357:an få jobba lite? :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186534
Windsor skrev:... en större såg är inte fel att ha.

Rätt tänkt, sedan är det bara att ta det från tanke till handling :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186535 18" i grov bok ställer krav på användaren av en 357.

Jag tycker nog du ska kolla runt lite o se vad som finns o fundera rejält på en större såg.

Avatar Fallback

Re: Ny såg eller större svärd?

Windsor  
#186541 Synd att man bytte in 272:an, kunde varit ganska bra att ha den kvar. För dem ynka kronor man fick för den skulle den varit värd mer för tillfället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny såg eller större svärd?

Storken  
#186557 Tvåtusen kubik... Det blir en rätt bra hög...
Köp en 70-kubikare, det är sån huggning dom är till för! 8)

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

totte  
#186569 Är nog ekonomiskt fördelaktigt i längden att köpa en såg med lite större spis, skall du köra sån skog med 357:an lär den ta rätt bra med stryk och bli pensionsmogen en bra bit tidigare än avsett.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

machonisti  
#186636 Tuffa tag, inte många på forumet som fällt dylika träd. Max i hemtrakt är nog ca 70 cm diameter på rot.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

Skogstomte  
#186643 Tycker att vår Stihl MS 362 (59cc, 3,4kW) med 18" svärd är lagom i vanlig slutavverkning med gran. 70cc i grov bok med lagom långt svärd kan inte vara fel.

Avatar Fallback

Re: Ny såg eller större svärd?

Windsor  
#186649 Vi brukar inte hugga så grovt, någon stanns runt 60-70 i roten är vad vi vanligtvis har. Men där finns ju alltid träd som står gynsammare och därför lägger på sig några extra cm. Detta objektet var inte väntat att vi skulle få, men då det är brist på huggare så fick vi det iallafall. Vi är 3 man som skall hugga det, så jag tror att vi har att göra fram till jul :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny såg eller större svärd?

tallkotte  
#186653 Jag tycker att du ska satsa på en större såg än 357:an när du ska hugga så mycket. På den tiden jag förfällde till slutaverknigs-processorerna så använde jag husqvarna 372 med 18 tum och 0,325 kedja. Och detta var mitt i småland så det var rätt många rotposter som var grova.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

cruisern  
#186656 När man hugger så här grovt, har det någon betydelse om man kör 0,325, 3/8, semi-skip, full-skip eller vad det nu heter?

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186668
cruisern skrev:När man hugger så här grovt, har det någon betydelse om man kör 0,325, 3/8, semi-skip, full-skip eller vad det nu heter?

Ja.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

cruisern  
#186670 Med all respekt för ditt svar Mange, uppskattar jag att få förklarat fördelar och nackdelar med de olika alternativen.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186672 Det är rätt mycket o säga om detta ämne men kortfattat kan delning översättas i kubik cm.
Ju större motor, ju kraftigare kedja. Stor belastning = stor motor och kedja.

Sök lite här får du lära dig massor.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg eller större svärd?

cruisern  
#186677 Jag tror att denna frågeställning inte bara intresserar mig. Vi är ju många på forumet som är nykomlingar, liksom jag, och som vill lära mer från er som är mer erfarna.. Vi kan ju läsa på olika utländska forum om detta. Jag kan ju konstatera att på amerikanska forum har man en speciellt uppfattning om både det ena och det andra. I många fall tror jag att deras uppfattning inte är anpassat för nordiska förhållanden.

Jag själv läser regelbundet forum som

http://arbtalk.co.uk/forum/chainsaws/ och
http://www.arboristsite.com/chainsaw/

Således, jag har läst en del vad man tycker i USA men jag är inte säker att erfarna huggare i Sverige samtycker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).