Motorsåg och handhållet

Det bidde en Hva 555fxt

9 inlägg 4950 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Det bidde en Hva 555fxt

H-kan  
#185885 Jag har snokat ikring efter en röjsåg, och hamnade i valet mellan en 545 och en 555. Dessutom funderade jag på 545-allt-i-ett-såg med längre rigg. Men till slut ledsnade jag på mitt velande och jag åkte in och kom hem med värsta sågen.

Lite over kill för mitt bruk kanske, men prisskillnaden är ju liten till 545. Tyngden funkar för mig. Selen var ruggigt knepig att få till men när den nu sitter fast så är den 'grejt'.

Sågen går som ett halvskållat troll rakt ur kartongen. Den har en liten puckel den skall över innan den drar upp i höga varv. Det märks mest om man tar få lite grova stammar, men är man i småsk.t så öser jag på. Lätt att starta. Med kompressorn intryckt så gick det på andra draget.

225-klingan är ny för mig, och även om skillnaden till den mindre är liten känner jag mig som Judge Dredd där i slyet. Jag får lära mig att finlira, men det kommer väl.

Om den nu inte krånglar för mig kommer vi absolut att bli goda kamrater. Om inte.. tja då j..ar.

Jag kan återkomma med rapporter hur det funkar. I morgon skall jag köra några timmar i halvgrov granrensning. Självsådd i fin gammal lövskog. Utan sten. :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Det bidde en Hva 555fxt

Boarpan  
#185898 Kul och höra att du kommit hem med en riktig fin maskin.
Körde mycket i sommar och det finns nästan inget så härligt som en röjsåg som funkar.

Användarvisningsbild

Re: Det bidde en Hva 555fxt

H-kan  
#187679 JAg har kört några timmar i alla fall och den går som en kratta. Bra på högvarv, men vem springer omkring med full gas hela tiden?

Det som strular är tomgångsvarvet och lågfarten. Det verkar som en baggis att justera detta, men jag skruvade lite för mycket och åkte in med sågen till grabbarna på verkstaden. De fick till det sade de och jag åkte hem, glad i hågen, för att det var mig det var fel på, och inte sågen.

Trodde jag. Jag fick igång den med ett ryck, men tomgången var så hög att klingan roterade mycket snabbt. Märk väl att detta var bara 1.5 timmar efter verkstadsjusteringen. Jag fick ju ner varvtalet med T-skruven utan problem. Men vad säger det om jag måste göra ställa om tomgången med två-tre varv från gång till gång?

Dessutom är lågfarten katastrofal. Enda sättet att komma ifrån lågvarvet till arbetsvarv är att sakta sakta föra gasreglaget mot botten. Om jag bara "gasar till" så storknar motorn fullständigt, och går INTE upp i varv. Visst, jag fattar att, och är van vid, att en röjsåg inte är som en motorsåg i responsen. Men detta!!??! No way.

Nu åker sågen i på verkstaden på riktigt, och f.n om de inte får ordning på den. Som den är nu går det inte att jobb med den. 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det bidde en Hva 555fxt

H-kan  
#187794 Inlämnad. Kass förgasare. Det känns som att fler röjare av de nya modellerna (545 och 555) har haft samma fel.
Skall bli spännande att se hur den blir när den kommer tillbaka.
Får såga lite massaved så länge. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Det bidde en Hva 555fxt

Boarpan  
#188543 Blir så jävla sur när jag hör sådant här. Vem fan skall betala oss för det arbetet som inte blir gjort eftersom man får ta och springa fram och tillbaka med sågen hela tiden.
Åkte 25 mil enkel resa då släkten skulle ha röjgille. Nyköpt såg går lite si så där. Slutar med att jag ta och hasar fram det gammla åbäket och kör med det i stället.
En lyckans helg blir till nederlaget bittra baksida.
Om jag inte haft den andra så hade det varit miltal+350xh som jag hade fått betala. Det är den riktiga summan som ngn måste betala. Finns det ngn annan verksamhet som ler och säger jaja det får man ju förvänta sig när man köper det dyraste proffsmakinerna på marknaden att man måste lämna in dem några gånger innan det funkar.
För hellskotta husquarna skärptill er, se till att era maskiner funkar innan de lämnar fabriksgolvet.

Avatar Fallback

Re: Det bidde en Hva 555fxt

peter399  
#188544 Zama och Walbro borde skärpa till sig + HVAs mottagningskontroll av ankommande gods.
Nästan aldrig något annat än dåliga förgasare. Har väl varit ngn på motorsågssidan också. Köpte inte Stihl Zama för några år sen ? Och HVA köper Zamaförgasare ? Vilket intressse har
Zama (=Stihl) att skicka bra grejer till HVA ?

Avatar Fallback

Re: Det bidde en Hva 555fxt

Olav  
#188545 Tyvärr är det lite så med Husqvarna... Men här där jag bor har dom bra service i allafall.... men det är mycket krångel med nytt.
mest krångel har jag haft med min 355fx/t... De har bytt 3 förgasare på garanti där.... + hala tändsystemet. Men nu går den som den ska.... efter nåt års gnällande och ställande....

Min 545fx/t har sin andra förgasare, och den går i prncip bra, nåt lite ljusterande av tomgång ibland, och innan den har arbetstemp, går den lite skumt, men i de stora är jag nöjd med den nu också...

Användarvisningsbild

Re: Det bidde en Hva 555fxt

H-kan  
#188547 Ja så är det nog. Vi får se hur många förgasare det blir bytta för min såg innan den går som i reklamen.

"En såg för dig som vill få tid över när sågen är på verkstaden"

Jag skall hämta den i morgon, eller nu i eftermiddag.

Jag tänker på historien om gubben som berättar att
"denna yxa är fars min, men jag har bytt skaft två gånger och blad tre"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det bidde en Hva 555fxt

H-kan  
#188654 Fick hem sågen igår och jag har kört en stund idag. Den är rätt ok, och den är nu uppgraderad från dålig osthyvel till funktionell röjsåg. Det som är kvar är att få höga varven renare.
Håll tummarna nu allihopa att den håller nu.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).