Motorsåg och handhållet

Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

16 inlägg 11630 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185751 Jag har en Stihl MS180C som funkar utmärkt.....men den sölar någon väldigt vad gäller kedjeoljan. Har sökt på forumet utan direkt svar. Någon som ahr erfaranhet av denna såg? GÅr det att justera oljemängs (som det gör på större sågar)? Kan det vara fel på oljepump?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185771 Hinner oljetanken ta slut innan bensinen?
Är smörjhålet öppet i svärdet?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

Nonkan  
#185800 Vi har sett en del som gått extremt hårt där det blivit läckage mellan hus och oljepump. Inget jätteproblem, men det finns en oljepump i överdimension som passar. Har för mig att den låg på en femhundring ungefär.

Det är ett jätteovanligt problem så kolla Slurfis tips först :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185801 Tror inte det går att justera oljemängden på den, är sågen ny? Jag har oxå en, har kört fyra tankar idag i en förstagallring. Jäklar vad den går bra, har ett 12" svärd på så den är mycket smidig. Rapp och lätt, den räcker till bra även för någon timmertall om man sågar från två håll. Hade även med ms260:n men den startade jag inte idag.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185875 På fjärde tanken idag nöp noshjulet fast, det är helt stumt.
Kör på Granngårdens Agrololja, mineralbaserad och tycker oljesmörjningen fingerar som det ska.
Det är ett nytt Windsor-svärd, nån som har erfarenhet av dem? kanske inte ska användas i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186342 Köpte nytt svärd från Oregon. Efter att det blivit monterat så gav jag mig på Windsorsvärdet med en mejsel och hammare och fick hjulet att snurra igen. Det är dock märkligt att noshjulet nöp fast, har inte varit med om det tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

totte  
#186350 Det är inte möljigen så att det är nåt som inte stämmer så oljan inte kommer ut i svärdet utan hamnar vid sidan om?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186354 Den drar lämpligt med olja och sölar inget, körde ju en tank diesel för att rengöra efter den kletiga biooljan som tidigare ägare kört på. Dieseln gjorde susen i fråga om rengöringen med det kanske påverkade smörjningen negativt. Dock var det inte förrän på åttonde tankningen såm det skedde.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

totte  
#186360 OK, och om du varvar ovanför en stubbe t ex så får du en tydlig oljerand från kedjan? I så fall lutar det väl närmast åt fabrikationsfel. Om det gått åtta tankar sen dieseln så skall det knappast ha nån betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

machonisti  
#186374 Om nån kört med biohelvetet kan vad som helst ha hänt förut. Nån gammal bioklump som legat olämpligt.

Vad som helst kan hända med olja som blir till fettklumpar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187151
totte skrev:OK, och om du varvar ovanför en stubbe t ex så får du en tydlig oljerand från kedjan? I så fall lutar det väl närmast åt fabrikationsfel. Om det gått åtta tankar sen dieseln så skall det knappast ha nån betydelse.

Testade på en stubbe idag och smörjningen fungerar som det ska. Att noshjulet nöp fast kanske hade att göra med att ett nytt svärd inte ska köras på diesel som smörjmedel, jag tänkte mig inte för helt enkelt. Idag körde jag även ms260:n, även om den har 3,5 hk jfm 2,0 på ms180:n så kör jag hellre den lilla sågen i klen gallring.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

totte  
#187184 Bra, då får du skriva av svärdet på nån form av otur, om det var dieseln eller helt enkelt nån vajsing på lagret lär vi inte få veta.

Men för försiktighets skull, när man, som jag brukar rekommendera, kör diesel i smörjtanken, så bör man ha ett gammalt, redan väl inoljat svärd. En slutsats som följer av den här malören.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188647
Slurfi skrev:Hinner oljetanken ta slut innan bensinen?
Är smörjhålet öppet i svärdet?


Bra fråga. Jag har plockat isär och rengjort sågen, och vad jag kunde se var det öppet o smörhålet. Kör väldigt sällan en hel tank utan duttar mest med den här sågen. Jag får helt enkelt göra en mer noggrann koll för att utröna om den verkligen läcker olja eller bara är normalt "sölig". (Använder bioolja, har aldrig upplevt några problem med detta). Tack för hjälpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

Boarpan  
#188689 Ett problem som jag råkat utför med bioolja är att råttor älskar dunken.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS180C Läcker onormalt mycke olje

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189583
Slurfi skrev:Hinner oljetanken ta slut innan bensinen?

Efter att ha använt sågen idag kan jag konstatera att svaret är nej, halv tank soppa kvar, halv tank olja kvar. Är nog helt enkelt så att sågen vid förvaring "sölar" mer än vad jag önskar, vilket iofs inte betyder att något är fel.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).