Motorsåg och handhållet

Proffsiga riktskär !?

20 inlägg 11456 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219714 Mina erfarenheter:
Vid fällning i grovt så är det viktigt med brytmån och dess form/storlek. Olika träslag får ha olika brytmån/gångjärn efter de egenskaper virket har.

Grov gran är tacksam och seg vilket gör det lättare att få det att hålla.
Brister gångjärnet tappas kontrollen på riktning i fall. Det kan snurra, gå i vind, lut annat ibland mindre önskvärt.

Bok är luriga, Torr alm likaså. Svårt o få dem o hålla. När de brister vill
jag ha en klack det kan luta imot så att det inte skjuter bakåt.

Tjockare är ofta svagare eftersom fibren knäcker varandra. Ju längre ut brytmånen är, ju segare upplever jag att fibren är i de flesta fall.

Olika form på gångjärn kan hjälpa en ibland.

Jag vill INTE att de ska brista utan de ska Sågas loss.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

anersimyra  
#219723 Bok omnämns som en av dom bättre träden när det gäller styrka och seghet på brytmån i säker skogs utbildningsmateriel, och grov gran som sämre jämfört med klenare gran. Grov "ädelgran" har i vart fall virke som lätt knäcker i brytmån. Förra veckan fällde jag en frisk men riktigt grov gran, den hade i vart fall usel böjlighet i brytmån och föll något åt sidan trots att den var säkrad i sidled med en lina högt upp på stammen. Ek tillhör heller inte det segaste när det är lite grövre :surp: det har jag trott i snart 40 år :surp: men man lär sig alltid. Almar kan vara luriga då dom kan se ut att bestå av en grov homogen stam, men i själva verket är dubbelstammig med övervallad bark. Mycket kan ju skilja mellan individer, som du säger har även jag upplevt gran i alla dimensioner som stark i brytmån, men det kan ju vara att man kan luras att tro detta då granen ofta tillhör dom "snälla" och lättfällda träden. Även Al och då särskilt gråal, hör till dom lurigas skara, då segheten i brytmån är riktigt dålig. Men jag har aldrig reflekterat över att Alen (klibbal) har dålig seghet i brytmån då dom oftast är raka i stammen med en inte alltför stor osymmetrisk krona, vilket gör dom lättfällda. Björk,Bok,Ask, och Asp är dom bästa trädslagen vad gäller böjlighet och styrka i brytmån. Tall, Gran, Ek, Alm och Rönn räknas till de lite sämre trädslagen. Poppel, Lönn, Al, pil och Sälg tillhör dom sämsta. Tätvuxen barrved har dålig böjlighet i fibrerna och har inte alls samma böjlighet i fibrerna som ett frodvuxet träd, dock är tätvuxet barrträ starkare i dragriktning än frodvuxet. Sälgen, SKA, tillhöra dom sämre, men jag påstår att det är en sanning med modifikation, då veden närmast barken på lite grövre individer ofta är riktigt seg och ofta håller ihop när trädet fallit helt.

Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

vetinte  
#219741 :surp: :surp: Vilken "kunskapsbank" !!! :surp: :surp:
:grin: Klockrent. Snart e man "vetlitemer".

Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

anersimyra  
#219744
vetinte skrev::surp: :surp: Vilken "kunskapsbank" !!! :surp: :surp:
:grin: Klockrent. Snart e man "vetlitemer".
Angående det luriga med Almen, det hade jag gärna känt till innan jag satte sågen i den. Trots att den delade sig som två tvillingtorn som föll åt varsitt håll så slutade det bara med att både jag och en häst nästan sket i byxa respektive päls. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

vetinte  
#219750 HÄST här määää :lol:
Ja ja tur där inte hände nått med hästen :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).